تنفیذ امید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هشتم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کابینه وفاق ملی تشکیل خواهیم داد» نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در نخستین جلسه هیأت دولت که عصر دیروز و پس از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت بویژه دکتر رئیسی، رئیس جمهور شهید و تشکر از خدمات سه ساله اعضای کابینه دولت سیزدهم، اتحاد و وفاق ملی را رمز موفقیت و غلبه بر مشکلات کشور عنوان و تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف تعیین شده، کابینه‌ای تشکیل خواهیم داد که فارغ از دسته‌بندی‌های جناحی جلوه وفاق ملی بوده و ما را به هدف برساند. اگر این‌گونه عمل کنیم توانسته‌ایم بر اساس خواست و انتظارات رهبری معظم انقلاب حرکت کنیم.
رئیس جمهور هوای نفس را ریشه همه اختلافات و مشاجرات دانست و با بیان اینکه عملی کردن تقوا در مدیریت، اختلافات و دعواها را از بین خواهد برد، تصریح کرد: با توجه به اینکه چشم‌انداز، برنامه و سیاست‌های تعیین شده برای کشور، علی‌القاعده بر اساس شیوه‌های علمی، روشمند و منطبق بر الگوهای موفق و تجربه شده بین‌المللی تدوین شده‌اند، در دولت چهاردهم بنا بر تدوین برنامه جدید نداریم، اما اگر برنامه‌های موجود دارای اشکال بود و با سیاست‌های تعیین شده همخوانی نداشت، نسبت به اصلاح آنها اقدام خواهیم کرد.
پزشکیان ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز قرار بود در منطقه اول باشیم و فقر و تبعیض را از بین ببریم، اما متأسفانه نتوانستیم این اهداف را محقق کنیم، پس باید ببینیم اشکال کار کجاست؛ باور دارم اگر دست به دست هم دهیم و وحدت و انسجام داشته باشیم، قادر خواهیم بود بر مشکلات غلبه کنیم.

تنفیذ امید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۷ توصیه راهبردی رهبر انقلاب به دولت چهاردهم» نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح یکشنبه در مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان قشرها و صنوف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفیران مقیم و بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملت ایران به آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران منصوب کردند. رهبر انقلاب در حکم تنفیذ برگزاری توأم با آرامش چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را از افتخارات ملت و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور و رئیس‌جمهور منتخب ملت را شخصی فرزانه، صادق و مردمی و دانشمند برشمرده‌اند.

رهبر انقلاب در ادامه هفت توصیه مهم خطاب به رئیس‌جمهور، دولت و مسئولان بخش‌های مختلف بیان کردند.

توصیه اول؛ از ظرفیت‌های پرشمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ استفاده کنید، توصیه دوم؛ جهادی کار کنید، توصیه سوم؛ هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند، توصیه چهارم؛ تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است، توصیه پنجم؛ پس از انتخابات نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد، توصیه ششم؛ به توان داخلی اهمیت بدهید تا «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند و توصیه هفتم؛ در مقابل امواج و حوادث جهانی و به‌خصوص منطقه‌ای و مسائل سیاسی فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل.

تنفیذ امید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مانیفست حکمرانی مطلوب» نوشت: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب، با بیان اینکه «امروز اولویت با مسائل اقتصادی است»، تأکید کردند که «هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف به موضوع خارجی کرد.» ایشان همچنین با تأکید بر لزوم برخورد فعال و اثرگذار کشور در مقابل مسائل جهانی و لزوم ارتباط مستحکم با کشورهایی که در شرایط دشوار به ما کمک کردند، بر تعامل ارکان کشور با هم، لزوم کار و تلاش با روحیه جهادی، استفاده از ثروت‌های طبیعی کشور و ظرفیت‌های مردمی نیز تأکید کردند.
تحلیل محتوای بیانات معظم‌له نشان می‌دهد که ایشان در عین تلاش برای تحکیم ارتباط با کشورهای همسایه، شرقی و دوستان دوران سخت تحریم و پرهیز از نگاه بسته به حوزه روابط و سیاست خارجی، اما راه‌حل اصلی مسائل کشور را در داخل جست‌وجو می‌کنند.
تأکید ایشان بر متوقف نکردن حل مسائل داخلی به موضوع‌های خارجی ناظر به این مهم است. در عین حال، ایشان با تأکید بر لزوم تعامل ارکان کشور، لزوم کار و تلاش با روحیه جهادی، استفاده از ثروت‌های طبیعی کشور و ظرفیت‌های مردمی در تلاش هستند تا مسیر حل مسائل داخلی را نیز ترسیم کنند. درواقع، ایشان اگر بر حل مسائل داخلی با نگاه به درون تأکید دارند، مسیر و چگونگی اجرایی‌سازی این ایده را نیز تبیین کردند. بنابراین، بیانات مقام معظم رهبری در این مراسم را می‌توان به مثابه مانیفستی برای حکمرانی مطلوب دانست که چنانچه از سوی دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند ضامنی برای موفقیت وی در اداره کشور و گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم باشد.
به نظر می‌رسد آنچه سبب شد که معظم له در مراسم تنفیذ بر این مهم تأکید کنند، همانا تجربه تلخ دوران‌های گذشته است که در آن با اتکا به خارج، راه‌حل مسائل کشور در خارج جست‌وجو شد و با معطل گذاشتن کشور برای گشایش‌های خارجی، در عمل، از ظرفیت‌های مردمی و جهادی غفلت شد و انبوهی از مسائل را در دهه ۱۳۹۰ به بار آورد.

تنفیذ امید

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پزشکیان و نسخه اقتصادی» نوشت: در حال حاضر اقتصاد ایران در یک موقعیت حساس قرار گرفته است. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری بر اولویت اقتصاد تاکید کردند. نکته قابل توجه در شرایط کنونی چینش کابینه کارآمد برای مدیریت اقتصاد است. در شرایط کنونی هر چند کارگروه‌های تعیین‌شده توسط شورای سیاست‌گذاری دولت چهاردهم در فضای جامعه سروصدای زیادی به پا کرده است اما فعلاً خروجی آن مشخص نیست. از طرف دیگر انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور نشان داد گمانه‌زنی‌ها الزاماً به واقعیت نمی‌پیوندد. بنابراین افرادی ممکن است به عنوان وزیر در کابینه دولت چهاردهم قرار بگیرند که تاکنون به عنوان گزینه، چندان مطرح نبوده‌اند.

از سویی در بیانات رهبر معظم انقلاب علاوه بر اولویت بودن اقتصاد، بر هماهنگی و یکپارچگی بین دستگاه‌ها نیز تاکید شده است. به عبارت دیگر وزارتخانه‌های اقتصادی مانند صنعت، جهاد کشاورزی، اقتصاد، نفت، کار و… که به نوعی در قیمت‌گذاری و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم نقش دارند، باید از هماهنگی لازم برخوردار باشند، در غیر این صورت شاهد نوسانات قیمتی خواهیم بود.

بهبود ارزش پول ملی در دولت چهاردهم به این دلیل باید مورد توجه قرار گیرد که با عرضه و تقاضای دلار و سایر ارزها در کشور ارتباط دارد. در سال‌های گذشته همواره ذخایر ارزی کشور با مشکل مواجه بوده و به همین دلیل ارزش پول ملی ایران افت کرده است. اگر در کشور درآمد ارزی افزایش یابد، به همان نسبت ارزش پول ملی رشد می‌کند. حفظ ارزش پول ملی از این جهت مهم است که بر قیمت دارایی‌ها و بهای کالاها و خدمات تأثیر دارد، بنابراین اگر دولت به دنبال بهبود معیشت مردم است، باید این مقوله را در اولویت قرار دهد.

تنفیذ امید

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معاون اولی به عارف رسید، رئیس دفتری به حاجی میرزایی» نوشت: بعد از تنفیذ، کت و شلوار را با لباس همیشگی عوض کرد و راهی پاستور شد. مسعود پزشکیان با معاون اول خود، محمدرضا عارف اولین روز کاری خود را در پاستور در حالی آغاز کرد که زمان ورود به ساختمان از زیر قرآنی که دخترش گرفته بود، عبور کرد تا تصاویر بکر پدر-دختری هفته‌های اخیر تکرار شود. دیروز اولین حکم رسمی برای معاون اول خورد.

محمد رضا عارف که کارنامه درخشان معاون اولی دولت دوم خاتمی را در رزومه کاری خود دارد، قرار است در چهار سال آینده نقش خود را برای مسعود پزشکیان تکرار کند. عارف پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات سال ،۱۳۷۶ به عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت و در سال ۱۳۷۹ به عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس جمهور منصوب شد. عارف در دولت دوم سید محمد خاتمی به سمت معاون اول رئیس جمهور ایران منصوب شد و تا پایان دولت هشتم در این سمت باقی ماند. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ،۱۳۹۲ او با عبور از فیلتر شورای نگهبان، توانست با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» به میدان رقابت کاندیداهای انتخابات راه پیدا کند اما در آخر با توصیه سید محمد خاتمی به نفع حسن روحانی از انتخابات کناره‌گیری کرد. او در انتخابات مجلس دهم در سال ،۱۳۹۴ به عنوان سرلیست فهرست ۳۰ نفره «ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان؛ گام دوم» در تهران، توانست با کسب ۱.۶۰۸.۹۲۶ رأی، در رتبه اول تهران، وارد خانه ملت شود. البته برخلاف آنچه تصور می‌شد، او رئیس مجلس نشد و ریاست فراکسیون امید را بر عهده داشت که اغلب سکوت و دوری از حاشیه برایش حاشیه بسیار درست کرد.

حکم مهم بعدی، رئیس دفتر رئیس جمهور بود که به نام حاجی میرزایی زده شد. حاجی میرزایی در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر آموزش و پرورش را برعهده داشت.

تنفیذ امید

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خشت اول کابینه» نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید اولین انتصاب‌ها را در کابینه خود انجام داد تا تکلیف معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور مشخص شود. هرچند برخی نسبت به انتخاب اول رئیس‌جمهوری نقد داشتند، اما گروهی نیز با توجه به شرایط کنونی و توضیح برخی شرایط، این انتخاب را برای آغاز کار مناسب دانستند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که دولت چهاردهم در میدان داخل و خارج، با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم خواهد کرد. عبور بهینه از این چالش‌ها به اعتمادسازی قوی میان مردم و دولت نیاز دارد. بخش قابل توجهی از این اعتمادسازی با معرفی تیم خبره دولت چهاردهم شکل می‌گیرد؛ تیمی که اولاً آگاه به وضعیت اضطراری بحران‌های اقتصادی باشد. ثانیاً با ادبیات موضوع آشنا و استراتژی مشخصی برای حل ناترازی‌های عمده اقتصاد ایران داشته باشد. این انتخاب به همراه فرآیند آشکاری که ذیل شورای راهبری تعریف شده است، می‌تواند در کسب اعتماد عمومی به دولت چهاردهم کمک کند.

در روزهای گذشته، زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب تیم دولت چهاردهم با یک رویکرد کارشناسی به گوش می‌رسید. این موضوع باعث شده است که بسیاری انتظار داشته باشند گزینه‌های امیدوارکننده وارد دولت چهاردهم شوند. باید توجه داشت که مهم‌ترین نیاز دولت چهاردهم برای حل چالش‌های اقتصادی اعتمادسازی میان مردم و سیاست گذاران است و انتخاب‌های بهینه برای تیم دولت چهاردهم می‌تواند باعث ترمیم اعتماد مردم شود. از سوی دیگر، چهره‌های سفارشی یا رویکرد سیاسی در انتخاب اعضای کلیدی، شرایط را برای جلب اعتماد مردم سخت خواهد کرد. از نگاه اقتصاددانان، دو سال نخست شروع به کار دولت، برای انجام اصلاحات اساسی بسیار سرنوشت‌ساز است و گام اول برای شروع اصلاحات داشتن یک تیم توانمند، کارشناس و مقتدر است.

تنفیذ امید

کد خبر 775888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.