هوای اصفهان گرم‌تر و غبارآلودتر می‌شود

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور دو هشدار سطح زرد افزایش گرما و ماندگاری گرما، از وزش باد و خیزش گردوخاک همراه با کاهش دید و کیفیت هوا در استان خبر داد.

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر استقرار پرارتفاع بر بیشتر مناطق کشور و گذر امواج ناپایدار از شمال ایران است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان به صورت صاف تا کمی ابری و در نواحی شرف و شمال استان در ساعات بعدازظهر و شب وزش باد به نسبت شدید و گاهی شدید پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از فردا بعدازظهر گاهی قسمتی ابری و از روز دوشنبه هشتم مرداد به ویژه در نیمه شرقی افزایش شدن وزش باد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در این نقاط و بالا رفتن غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات در نواحی مرکزی و شهر اصفهان مورد انتظار است.

وی پیرامون صدور هشدار سطح زرد با افزایش میانگین دما طی طول روز در بیشتر مناطق استان، گفت: از روز جمعه هفته گذشته تا وقت دوشنبه هشتم مرداد، انتظار افزایش دما به طور میانگین دو تا چهار درجه در بیشتر مناطق استان پیش‌بینی شده است.

معتمدی اظهار کرد: افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در تمام نواحی استان به ویژه مناطق شمالی، شرقی و مرکزی، افزایش در دمای بیشینه و کمینه با میانگین دمای حدود دو تا چهار درجه‌ای مواجه است.

وی اظهار کرد: افزایش دما به ویژه در شهرستان اصفهان، فرودگاه اصفهان، کبوتر آباد، برخوار (دولت آباد)، خمینی شهر، آران و بیدگل، کاشان، اردستان، انارک، بادرود، مهاباد، زواره، خور و بیابانک، چوپانان، کوهپایه و ورزنه محسوس‌تر خواهد بود.

کارشناس پیش‌بینی هوای استان اصفهان درباره افزایش غلظت آلاینده ازن در ساعاتی از روز در مناطق صنعتی و کلانشهر اصفهان افزود: احتمال گرمازدگی به ویژه افراد حساس، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با وزش باد و خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری از مخاطرات فعالیت این سامانه است.

وی بیان کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی آب و برق، اجتناب از ترددهای غیرضروری و کاهش فعالیت‌های بدنی در فضای باز طی ساعات گرم روز به ویژه برای گروه‌های حساس، ممنوعیت آبیاری مزارع و باغات و خودداری از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی، اطمینان از خاموشی کامل آتش در صورت نیاز پیش از ترک محل توصیه می‌شود.

معتمدی با بیان اینکه پدیده غالب استان طی امروز و فردا وزش باد خواهد بود، ادامه داد: از بعدازظهر فردا آسمان قسمتی ابری پیش‌بینی می‌شود و از روز دوشنبه وزش باد به نسبت شدید تا شدید را به ویژه در مناطق شرق استان انتظار داریم.

وی پیرامون هشدار سطح زرد با فعالیت سامانه باد گردوخاک همراه با کاهش دید و کیفیت هوا از اوایل روز دوشنبه تا سه‌شنبه نهم مرداد در نیمه شمالی و شرقی استان، افزود: فعالیت این سامانه سبب کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق شرق و مرکز استان خواهد شد.

کارشناس پیش‌بینی هوای استان اصفهان گفت: مناطق شمال و شرق و مرکز استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت آباد)، زواره، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین شهر و میمه، نائین، نجف آباد، ورزنه و شهر اصفهان تحت تأثیر خیزش گردوخاک و تشدید غبار آلودی هوا خواهند بود.

وی اضافه کرد: با توجه به احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم به ویژه در نیمه اول روز سه‌شنبه، به هم‌وطنان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر جامعه مانند سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان‌باردار و کودکان توصیه می‌شود از تردد غیرضروری در سطح شهر و فعالیت بدنی در فضاهای باز در طول این هفته بپرهیزند.

معتمدی با بیان اینکه بیشینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۳ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه دمای هوای ۲۳ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: خوروبیابانک با دمای ۴۸، چوپانان با دمای ۴۷، آران و بیدگل، بادرود، کاشان و مهاباد با دمای ۴۶ درجه، اردستان، برخوار (دولت‌آباد) و ورزنه با دمای ۴۴، اصفهان، خمینی‌شهر، کبوترآباد، لنجان، مورچه خورت و نائین با دمای ۴۳، انارک، فرودگاه اصفهان، فلاورجان، مبارکه و نجف‌آباد با دمای ۴۲، کوهپایه با دمای ۴۱، دهق، شهرضا با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

وی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۰ شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشینه خوروبیابانک با دمای ۴۸ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 775525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.