«بقعه شیخ ابومسعود» یکی از مراکز جذب توریست اصفهان می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: این سازمان در نظر دارد با ایجاد کاربری مناسب برای بقعه شیخ ابومسعود، روحی پویا به کالبد خسته این اثر بدهد، بنابراین نه‌تنها حرکتی علمی و فرهنگی صورت می‌گیرد، بلکه بقعه شیخ ابومسعود به یکی از مراکز جذب توریست تبدیل می‌شود.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از آثار باقی‌مانده از سده‌های گذشته دربردارنده تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تمدن ما است؛ یکی از بناهای تاریخی بقعه شیخ ابومسعود بوده که در محله درشیخ (خیابان جامی) واقع شده است، همچنین شیخ ابومسعود احمد بن فرات رازی از محدثان و دانشمندان بزرگ قرن سه هجری است.

وی با بیان اینکه محلی که امروزه بقعه او قرار دارد طی چند قرن اولیه اسلام قبرستان عمومی اصفهان بوده است، افزود: در زمان شیخ این مکان خانقاه بزرگی بوده است که وی در آنجا برای نجات بشریت از آلام و شدائد به کوشش برخاسته بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ادامه داد: خانقاه شیخ از ابتدای قرن چهار هجری شهرتی بسیار یافت و یک مجموعه وسیع ساختمانی شامل خانقاه، بازار، چهارسو، حمام و باغی بزرگ در کنار مزار او ساخته شد و به درب شیخ شهرت پیدا کرد.

ایزدخواستی با بیان اینکه مطابق روایت محلی قبر شیخ در سردابی بوده، اما سنگ قبری به جای نمانده است، گفت: به دلیل نفوذ معنوی خاصی که شیخ بین مردم داشته است هنوز یک محله و چهارسو به نام او است، همچنین آرامگاه شیخ مورد توجه مردم قرار داشته است و مردمان شهرها و روستاهای اطراف با نذورات بسیار به زیارت آن می‌آمده‌اند و حتی مسافتی را تا حرم شیخ با پای برهنه طی می‌کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حافظ ابونعیم مورخ محلی اصفهان نیز در جوار شیخ مدفون است، افزود: در دوره سلطان یعقوب آق‌قویونلو از طرف محمدبن جلال‌الدین عرب‌شاه بر آرامگاه وی بنای زیبا و مجللی ساخته شد که در حال حاضر غیر از سر در کاشی‌کاری آن چیزی باقی نمانده است.

«بقعه شیخ ابومسعود» یکی از مراکز جذب توریست اصفهان می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: این نماینده فرهنگ و هنر عصر تیموری در اصفهان که چندی پیش به‌دست بی‌رحم روزگار در معرض نابودی قرار داشت، در حال حاضر در مرحله مرمت قرار دارد.

ایزدخواستی گفت: شهرداری منطقه یک اصفهان این اثر تاریخی را از مالکان آن خریداری کرد و از تابستان سال ۱۳۸۱ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان عملیات احیا و باززنده‌سازی آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: تزیینات اصلی و کاشی‌های نفیس داخل بقعه شیخ به تاراج رفته است و تزیینات فعلی آن در اطراف گنبد شامل آیاتی از سوره اسری به خط ثلث بر زمینه آبی رنگ گچ‌بری شده است، همچنین ذیل این کتیبه نیز به خط نستعلیق سفید اشعاری از محتشم مشاهده می‌شود که کاملاً جدید است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه سر در اصلی خانقاه تنها قسمتی است که به جای مانده است، خاطرنشان کرد: کتیبه سر در از آثار بسیار نفیس به خط ثلث جلی به رنگ سفید و دیگری به خط ثلث با حروف ریز طلایی به زمینه آبی نوشته شده است.

ایزدخواستی گفت: این کتیبه در زمان یعقوب فرزند اوزون حسن آق‌قویونلو نوشته شده و کاتب آن کمال‌الدین بن‌شهاب یزدی و از زمان ساختمان آن در نیمه دوم قرن ۹ هجری (۸۹۵ هجری) حکایت می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بقعه شیخ ابومسعود از نوادر آثار باقی‌مانده از دوره تیموری است ضرورت مرمت و ساماندهی بنا بر همگان روشن است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: این سازمان در نظر دارد با ایجاد کاربری مناسب برای این بنا، روحی پویا به کالبد خسته این اثر بدهد، بنابراین نه‌تنها حرکتی علمی و فرهنگی صورت می‌گیرد، بلکه بقعه شیخ ابومسعود به یکی از مراکز جذب توریست تبدیل می‌شود.

کد خبر 775475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.