تعرفه‌های فیزیوتراپی غیرواقعی و نازل است/ ضوابط سخت‌گیرانه بازنگری شود

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: تعرفه‌های فیزیوتراپی مانند سایر تعرفه‌های پزشکی غیرواقعی و نازل است، همچنین نسبت به دیگر کشورهای اطراف تعرفه‌ها کم است و علاوه‌ بر این مهم است که ضوابط سخت‌گیرانه بازنگری شود.

احمد مؤذن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که فیزیوتراپ‌ها بسیار تجربه می‌کنند، ضوابط سخت‌گیرانه وزارت بهداشت است، اظهار کرد: سخت‌گیری در مورد صدور پروانه تأسیس و مسئولیت فنی و تمدید پروانه همکاران در سطح کشور است.

وی افزود: فیزیوتراپی جزو مؤسسات پزشکی است و پروانه آن را وزارت بهداشت صادر می‌کند و این ضوابط به دلیل بحث ایمنی، آتش نشانی و استاندارد آسانسور و موارد دیگر سخت‌گیرانه است، همچنین مراحل اداری صدور و تمدید پروانه مؤسسات فیزیوتراپی مطلوب نیست و از مسئولان وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آئین‌نامه مربوطه را با کمک انجمن فیزیوتراپی ایران بازنگری کنند تا این ضوابط از حالت سخت‌گیرانه خارج شود.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: شورای عالی نظام پزشکی دو سال گذشته مصوب کرد، اگر وزارت بهداشت همکاری کند مراحل اداری صدور و تمدید مؤسسات فیزیوتراپی را در سازمان انجام دهند، اما این همکاری در وزارت بهداشت اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی تعرفه فیزیوتراپی بوده که مانند سایر تعرفه‌های پزشکی غیرواقعی و نازل است و نسبت به کشورهای اطراف و کشورهای پیشرفته تفاوت دارد که غیرواقعی است و براساس مبانی اقتصادی و هزینه تمام شده نیست و این موضوع مشکلات اقتصادی برای مؤسسات فیزیوتراپی ایجاد کرده است.

مؤذن‌زاده با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی سبب شده تا بعضی از مؤسسات فیزیوتراپی تعطیل شوند و در این زمینه فعالیت نداشته باشند، تصریح کرد: همکاران جوان نیز رغبتی برای فعالیت در این حوزه به دلیل هزینه‌های بالا ندارند و درآمدها به علت سخت‌گیری‌هایی که وجود دارد محدود است، بنابراین نیازمند واقعی شدن تعرفه‌ها هستیم‌.

عضو هیئت مدیره مجمع انجمن‌های پزشکی کشور خاطرنشان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی پرداخت را با تأخیر، محدودیت و کسورات انجام می‌دهند و در حال حاضر مطالبات شش ماهه هنوز از بیمه تأمین اجتماعی دریافت نشده است که مطلوب نیست و در مورد بیمه‌های تکمیلی نیز مشکلات مشابه وجود دارد.

وی گفت: براساس قانون، فیزیوتراپی جزو خدماتی است که مشمول بیمه می‌شود و حداکثر ۳۰ درصد هزینه خدمات را مردم باید پرداخت کنند، در حالی‌که این میزان در حال حاضر ۵۰ درصد است و باید سازمان‌های بیمه بنیان مالی‌شان تقویت شود تا بتوانند خدمات مذکور را پوشش دهند.

مؤذن زاده افزود: گاهی افراد بدون صلاحیت در امور فیزیوتراپی بیماران دخالت می‌کنند، در حالی که موضوع درمان خط قرمز دارد و افرادی می‌توانند به این حیطه ورود کنند که آموزش‌های لازم را در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گذرانده باشند و کارت نظام پزشکی و مجوز فعالیت دارند، همچنین دارای صلاحیت حرفه‌ای نیز هستند، بنابراین باید با افراد مداخله‌گر که آموزش ندیده‌اند و افراد بدون صلاحیت که در فضای مجازی از تبلیغات غیرمجاز استفاده می‌کنند، برخورد قانونی شود.

کد خبر 775320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.