انسجام و اتحاد مؤمنین از برکات نماز جمعه است

امام جمعه قزوین گفت: انسجام و وحدت بین آحاد مؤمنین از برکات نماز جمعه است و جایی بهتر نماز جمعه را نمی‌توانیم بیابیم که در آن دست‌های همدیگر را فشرده و مشکلات را بفهمیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ظهر امروز _جمعه پنجم مرداد_ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر قزوین اظهار کرد: وقتی به قرآن، نماز، برادری، محبت، عدل و ایمان سفارش می‌کنیم، در حقیقت دعوت به تقواست و مخصوصاً در نماز جمعه این دعوت به تقوا همیشه باید تکرار شود.

وی سالروز پنجم مرداد اولین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی را گرامی داشت و افزود: اولین نماز جمعه که با حکم امام خمینی (ره) برگزار شد، بسیار شیرین بود و بعد از آن هم در شهرهای مختلف نماز جمعه برپا شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری نماز جمعه در قزوین گفت: در قزوین هم تا مدت‌ها نماز وحدت را به امامت مرحوم آیت‌الله باریک‌بین برگزار می‌کردیم تا نشان دهیم علاقه‌مندیم نماز جمعه در شهر ما هم اقامه شود و پس از مدتی امام خمینی (ره) مرحوم آیت‌الله باریک بین را به عنوان امام جمعه قزوین انتخاب کردند.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: امروز نماز جمعه در حدود ۹۵۰ شهر کشور برگزار می‌شود و برای سبقت گرفتن در کار خیر پای کار می‌آیند و باید تلاش کنیم در نماز جمعه بیشترین مشارکت را داشته باشیم؛ هر چه نمازهای جمعه و جماعات با حضور بیشتر مردم برگزار شود، انحرافات کمتر خواهد شد، نمونه آن ماه مبارک رمضان است که در آن نماز مساجد و نمازهای جمعه با جمعیت بیشتری برگزار می‌شود و شاهد کاهش جرم در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: یکی از برکات نماز جمعه این است که بین مؤمنین پیوند برقرار می‌کند، خیلی از مؤمنین هستند که در زمان غیر نماز جمعه دنبال قرآن و تفسیر آن هستند اما عموم جامعه برای آشنایی بیشتر با قرآن می‌توانند در نماز جمعه حضور پیدا کنند و امام جمعه موظف است آیات قرآن را به گونه‌ای که همه متوجه شوند، توضیح دهند.

خطیب جمعه شهر قزوین با بیان اینکه نماز جمعه بین انسان با قرآن، نماز، کلام انبیا و ائمه اطهار (ع) ارتباط برقرار می‌کند، گفت: پیوند آحاد مردم با امام جامعه و رهبر دینی است که در نماز جمعه محقق می‌شود. باید گوش به فرمان امام جامعه باشیم و امر و نهی او را دائم بشنویم، اگر در رسانه‌ها متوجه نشدیم در نمازهای جمعه همواره باید منویات ایشان را مرور کنیم، از جمله اینکه فرمودند رئیس‌جمهور منتخب را باید حمایت کنیم تا بتواند کارش را درست انجام دهد و نمایندگان و همه موظفیم به این دستور امام جامعه عمل کنیم.

آیت‌الله عابدینی افزود: چهارمین برکت، آگاه شدن از احوال مسلمانان و مستضعفان است که در نماز جمعه باید محقق شود، باید بدانیم در غزه چه می‌گذرد، نتانیاهو به آمریکا رفت و آن‌ها در حمایت از او همانند گرگ‌ها زوزه می‌کشند تا کودک‌کشی کنند و باید در جریان اوضاع و احوال مردم مظلوم غزه قرار بگیریم.

وی ادامه داد: پنجمین برکت، وحدت و انسجام بین آحاد اهل ایمان است و جایی را نمی‌توانیم تا این حد پیدا کنیم که دست یکدیگر را برای محبت بفشاریم و مشکلات هم را بفهمیم. به برکات الهی و عنایت خدا نیاز داریم و یکی از چیزهایی که باعث برکت می‌شود، صفوف بهم فشرده نمازهای جمعه و جماعت است و این محبت‌هایی که شما در دید و بازدیدهای نماز جمعه‌ای با یکدیگر دارید، برکات خدا را برای جامعه به همراه می‌آورد.

امام جمعه قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز فرار بنی‌صدر و رجوی گفت: بنی‌صدر تا موقعیتی پیدا کرد به خودش مغرور شد و شروع کرد خودش را بزرگ نشان دهد و ادعای رهبری هم داشت اما ورق برگشت و او با منافقان یکی شد و انفجارها را به راه انداخت اما مردم بیدار شدند در مقابل توطئه بنی‌صدر متحد شدند و بنی‌صدر مجبور شد از ایران فرار کند و این رسوایی بزرگی برای آن‌ها بود.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در این روزها که دمای هوا بسیار بالاست، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را توصیه می‌کنیم و اگر رعایت نکنیم، بحرانی می‌شود و از همه کسانی که رعایت می‌کنند قدردانی می‌کنیم. فکر نکنیم همین که پول آب و برق را می‌دهیم کافی است، اگر رعایت نکنیم و حق دیگران ضایع شود، ضامن هستیم، ضامن کسی هستیم که با مصرف بی رویه حق او از بین رفته است.

کد خبر 775229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.