اجرای طرح پلاک ایمنی توسط آتش‌نشانی اصفهان

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: طرح پلاک ایمنی از چندی پیش تاکنون توسط سازمان آتش‌نشانی در دو مرحله اجرا می‌شود، از این‌رو افرادی که تمایل داشته باشند، می‌توانند نسبت به ثبت خوداظهاری ساختمان خود در سایت مربوطه اقدام کنند.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بزرگترین داشته هر انسانی جان آن فرد و خانواده او است، ایمن بودن و به دور از حادثه بودن برای مکانی همچون خانه که بیشترین زمان هر فرد در آن مکان صرف می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در دو یا سه دهه قبل، محله‌ها با حضور ۱۰ تا نهایت ۳۰ منزل مسکونی در یک کوچه یا گذر، یک محله تعریف می‌شد، اما امروزه شاهد هستیم که ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر ساخته می‌شود که ۳۰ منزل مسکونی و چه بسا بیشتر، در قالب یک بلوک ساختمانی قرار می‌گیرند.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حریق هفته گذشته که نیمه شب حادث شد، در ساختمانی دارای ۱۸۴ واحد مسکونی رخ داد که به خیر گذشت، گفت: به‌رغم اینکه یکی از همکارانم دچار حادثه شد، توانستیم جان تعدادی از افراد از جمله کارگری که در طبقه زیرین که محبوس شده بودند را نجات دهیم، اما این حریق می‌تواند حریق یک ابر محله با ۱۸۴ واحد مسکونی قلمداد شود.

شریعتی با اشاره به اهمیت خودایمن بودن ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های بلندمرتبه، تصریح کرد: سرعت حرکت شعله و دود در راستای عمودی بیش از سه برابر سرعت در راستای افقی است، درواقع شعله‌ای که ۰.۶ متر بر ثانیه در سطح افق می‌تواند حرکت کند در راستای عمودی به دو متر بر ثانیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه دود که نسبت به شعله عامل کشنده‌تری در حریق منازل مسکونی محسوب می‌شود، گفت: در راستای افق سرعتی برابر ۰.۳ متر بر ثانیه دارد، اما در راستای عمود به یک متر بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند، این نکته برعکس حرکت انسان در سطح افقی و عمودی است، از این‌رو حرکت برای کودکان و سالمندان ساکن در منازل سخت‌تر است.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این موارد می‌طلبد تا نسبت به ایمن‌سازی منازل در مواجه با حوادث دقت نظر بیشتری داشته باشیم و بستر خودایمن بودن ساختمان‌ها را پیگیری کنیم.

شریعتی با اشاره به طرح پلاک ایمنی افزود: طرح پلاک ایمنی از چندی پیش تاکنون توسط سازمان آتش‌نشانی در دو مرحله اجرا می‌شود، از این‌رو افرادی که تمایل داشته باشند، می‌توانند از طریق سایت سازمان و نشانی www.my.isfahan.ir نسبت به ثبت خوداظهاری ساختمان خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: شهروندان در این سایت فرمی را تکمیل می‌کنند و همکارانم در سازمان آتش‌نشانی با مراجعه به آن محل و مشاوره و بررسی موارد خودایمن به‌صورت خاص و آن‌هایی که در حریق و حوادث ساختمان را ایمن‌تر می‌کند، به‌صورت مشاوره و رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید کرد: مالکان ساختمان‌هایی که در حال حاضر در حال بهره‌برداری و در مرحله پایان کار بدون تخلف ساخت‌وساز قرار دارند، می‌توانند با اجرای این دستورالعمل‌ها، پلاک ایمنی را دریافت کنند.

کد خبر 775069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.