فعالیت ۶۵ پایگاه اورژانس در گلستان/ تعداد پایگاه‌ها بر مبنای جمعیت استاندارد است

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گلستان با بیان اینکه از لحاظ تعداد پایگاه در استان مشکلی وجود ندارد، افزود: درکل استان ۶۵ پایگاه اورژانس فعال وجود دارد که تعداد این پایگاه ها برمبنای تعداد جمعیت استاندارد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، محمدجواد مقسمی، صبح امروز- پنجشنبه دوم مرداد- در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: چالشی که در کل کشور وجود دارد، بحث نوسازی آمبولانس‌ها است که حدود ۱۰ سال است این آمبولانس‌ها نوسازی نشده‌اند و در حال حاضر چالش اصلی کل کشور، فرسودگی ناوگان آمبولانسی است.

وی با بیان اینکه میانگین زمان حضور تیم‌های اورژانسی استان در صحنه‌های حوادث در شهر هشت دقیقه و در جاده‌ها ۱۴ دقیقه است، افزود: باتوجه به ترافیک، ساعت شلوغی اورژانس، ممکن است، زمان امدادرسانی تغییر کند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان با بیان اینکه از لحاظ تعداد پایگاه در استان مشکلی وجود ندارد، افزود: درکل استان ۶۵ پایگاه اورژانس فعال وجود دارد که تعداد این پایگاه‌ها برمبنای تعداد جمعیت استاندارد است.

وی با اشاره به مشکلات اورژانس ادامه داد: چالشی که در حال حاضر در کل کشور وجود دارد، بحث نوسازی آمبولانس‌ها است که حدود ۱۰ سال است، این آمبولانس‌ها نوسازی نشده‌اند و در حال حاضر چالش اصلی کل کشور فرسودگی ناوگان آمبولانسی است.

مقسمی با اعلام این مطلب که بیشترین دستگاه‌های آمبولانس از لحاظ سیستم گرمایشی و سرمایشی مشکل دارند، افزود: زمانی که خودرو فرسوده می‌شود، هزینه‌های جانبی آن بالا می‌رود به طوری که سالیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد هزینه نگهداری این آمبولانس‌ها می‌شود، اخیراً ۵۰۰ دستگاه خریداری شد که بعد از مرحله شماره‌گذاری توزیع می‌شود، رایزنی‌های خوبی به کمک مجمع نمایندگان استان برای دریافت این آمبولانس‌ها صورت گرفته است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان با تاکید بر اینکه باید پایگاه‌های اورژانس در نزدیک‌ترین مکان به محل‌های حادثه‌خیز باشند، افزود: حل معضل نقاط حادثه‌خیز و پرخطر، یکی از اولویت‌های شورای ترافیک استان بوده که مشکل بسیاری از این نقاط با انجام اقداماتی مانند ایجاد دوربرگردان خط کشی و سایر اقدامات برطرف شد.

وی ادامه داد: در جاده‌های اصلی هر ۱۵ کیلومتر یک پایگاه اورژانس فعال وجود دارد که این پایگاه‌ها باهم همپوشانی دارند و در صورتیکه هر کدام از این پایگاه‌ها تعطیل یا دچار مشکل شده باشند، پایگاه‌های نزدیک، آن را پوشش داده و مشکل را حل خواهند کرد.

به گفته مقسمی، علاوه بر خودروهای آمبولانس، بالگرد امداد در استان وجود دارد که هر ماه حدود ۳۰ پرواز و عملیات امدادرسانی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه به طور استاندارد باید در شهرها زمان رسیدن به محل حادثه زیر هشت دقیقه و در جاده‌ها زیر ۱۶ دقیقه باشد، اظهار کرد: در جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز سریع‌تر از زمان میانگین سر صحنه حضور پیدا می‌کنیم.

مقسمی خاطرنشان کرد: افزایش زمان حضور در صحنه هنگامی اتفاق می‌افتد که حادثه در محورهای کوهستانی و مکان‌هایی که دسترسی به آنها سخت است اتفاق می‌افتد.

وی ضمن اشاره به پایگاه مهدی آباد در خروجی علی‌آباد گفت: مشکل این پایگاه کمبود آمبولانس نیست، بلکه کمبود نیرو است البته چون دسترسی به این پایگاه زیر ۱۵ کیلومتراست اگر پایگاه آمبولانس لازم داشته باشد از علی‌آباد یا خان ببین ارسال می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان در توضیح دیگر مشکلات پایگاه مهدی‌آباد افزود: جذب نیروی دائم برای این پایگاه مراحل طولانی دارد و تا حدود سه سال طول می‌کشد، برای جلوگیری از متوقف کردن خدمات دهی پایگاه مهدی‌آباد و جبران این کمبود از نیروهای طرحی استفاده می‌شود تا زمانی که این مشکل حل شود.

وی به اشاره به مشکلات در حوزه جذب نیرو اظهار کرد: مشکلاتی در زمینه جذب نیرو برای پایگاه‌های امدادی وجود دارد از جمله اینکه فقط تا دو سال اجازه تمدید قرارداد با نیروهای طرحی فعال در این پایگاه‌ها را داریم، همچنین در جهت کوچک کردن دولت و کاهش نیروهای استخدامی طبق قانون جذب نیروشرکتی ممنوع شده است.

مقسمی برای رفع مشکل کمبود نیرو گفت: تصمیم بر این گرفته شد با هزینه‌ای که دانشگاه پرداخت می‌کند در قالب اخذ قرارداد با شرکت‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند این خدمات را خریداری کرده و پایگاه را فعال نگه داریم که گاهاً در یک ماه یک تا دو میلیارد از درآمد دانشگاه هزینه می‌شود تا این پایگاه‌ها فعال بمانند.

وی از مردم استان خواست با استفاده از سامانه ۱۹۰ این سازمان را در خدمات دهی بهتر یاری کنند و توضیح داد: افراد می‌توانند در صورت بروز مشکل این موارد را به کمک این سامانه به اطلاع سازمان برسانند طی جلساتی که برگزارشده، این موارد پس از بررسی به صورت جزئی با افراد تماس و دلیل این مشکلات توضیح داده می‌شود.

کد خبر 775037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.