ساخت موزه‌های تخصصی در هر منطقه یک ضرورت است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با تاکید بر لزوم ایجاد موزه‌های تخصصی در مناطق مختلف استان گفت: ساخت موزه‌های تخصصی در هر منطقه یک ضرورت به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی بابیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار قلم شیء تاریخی و فرهنگی در موزه‌های استان فارس وجود دارد، اظهار کرد: بیش از ۴۰ موزه تخصصی و مشارکتی در سطح استان فعال است.

وی در رابطه با سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور افزود: در واقع این سامانه ایجاد بانک اطلاعاتی از تمام اموال منقول فرهنگی تاریخی در سطح کشور، هویت بخشیدن به اموال منقول فرهنگی تاریخی از زمان پیدایش اثر و قبل از ورود آن به موزه است، همچنین مستند نگاری اموال تاریخی فرهنگی در بخش عمومی، تخصصی و وضعیت مرمتی آنها، ثبت و ضبط اشیا در مبادی ورودی و کنترل وضعیت سرقت اشیا و اعلام آن‌ها به تمام مراجع ذیربط از طریق سیستم جامع اموال منقول فرهنگی، تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس تصریح کرد: این سامانه ایجاد سایت مرتبط جهت اطلاع‌رسانی، امکان ایجاد ارتباط و دسترسی در بعضی موارد خاص بر اساس سطوح دسترسی مختلف و نیز مکانیزه کردن تمام نقل و انتقالات اشیا موجود در موزه‌ها را نیز دنبال می‌کند.

ثابت‌اقلیدی ادامه داد: در سه سال گذشته سه موزه تخصصی در فارس به بهره‌برداری رسیده و سه موزه دیگر نیز در شرف راه‌اندازی است.

وی با اشاره به لزوم توسعه موزه‌های استان از نظر کمی و کیفی اضافه کرد: باید در هر شهرستان دست کم یک موزه راه‌اندازی شود هر چند که هم اکنون برخی از شهرستان‌ها تا سه موزه هم وجود دارد اما برخی شهرستان‌ها هم فاقد یک موزه هستند که در این راستا طرح ایجاد و راه‌اندازی موزه در این مناطق در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با تاکید بر لزوم ایجاد موزه‌های تخصصی در مناطق مختلف استان اظهار کرد: ساخت موزه‌های تخصصی در هر منطقه یک ضرورت به شمار می‌رود.

ثابت اقلیدی افزود: در حال حاضر در استان فارس ۵۰ مجموعه‌دار هم فعالیت دارند که برخی از مجموعه‌ها به موزه تبدیل‌شده و برخی نیز در شرف ایجاد موزه هستند، همچنین بیش از ۳۰ هزار قلم شیء موزه‌ای این استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور ثبت شده است.

کد خبر 775033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.