برنامه‌هایمان را به پایان رساندیم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه خدمت به ایثارگران هنوز کامل نشده است، گفت: بنیاد شهید تمام برنامه‌های خود را به پایان رسانده و بقیه امور بر عهده دیگر نهادها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شامگاه گذشته _چهارشنبه سوم مرداد_ با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر، عملکرد بنیاد شهید در دولت سیزدهم را تشریح و درباره شعار «تبدیل بنیاد شهید از یک سازمان خدماتی به یک سازمان راهبردی» که از شهریور ۱۴۰۰ آن را مطرح کرده، اظهار کرد: حوزه ایثار و شهادت یک حوزه صنفی نیست، بلکه یک مسئولیت عمومی است؛ چه در امر ترویج و فرهنگ که همه دستگاه‌ها و عموم مردم در این حوزه فعالی و مسئول هستند.

وی با بیان اینکه ۳.۵ میلیون نفری که تحت پوشش بنیاد شهید هستند، در حوزه‌های مختلف مسکن، اشتغال، معیشت و … مسائلی دارند که این کارها دستگاه مسئول محوری در کشور دارد، افزود: پیش از این همه این‌ها بر عهده بنیاد شهید قرار داده شده بود و همین باعث می‌شد سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده و حتی یک جاهایی با بنیاد شهید همکاری هم نکنند؛ به همین خاطر عمده قوانین حوزه ایثارگری اجرا نشده بود.

رئیس بنیاد شهید بیان داشت: زمانی که من تازه به بنیاد شهید آمده بودم، تنها ۱۹ درصد قوانین ایثارگری کامل اجرا شده بود و عمده قوانین یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده بود؛ در حال حاضر نزدیک ۳۵ درصد آن کامل اجرا شده و حتی بعضی از برآوردها می‌گوید تا ۵۰ درصد قوانین اجرا شده است؛ بخشی از سایر قوانین هم اجرا شده، در حال حاضر کمتر قانونی در این حوزه پیدا می‌کنیم که اصلاً اجرا نشده باشد. به هر حال در جهت اجرای همه قوانین حرکت کردیم؛ این اتفاقات به خاطر این بود که دولت و مجلس پای کار آمد.

قاضی‌زاده هاشمی با طرح سوال «چرا رئیس بنیاد شهید معاون رئیس جمهور بود؟»، پاسخ داد: جزو شئونات رئیس جمهور بود که سایر دستگاه‌ها به رئیس‌جمهور پاسخگو باشند؛ رئیس‌جمهور اشتغال زیادی داشت پس یک معاون باید انتخاب می‌شد که از طرف او امور را پیگیری کند، ما در همین راستا ساختار و سازوکارهای بنیاد را به طور کامل تغییر دادیم؛ برای مثال به مشاور ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی قدرت دادیم یا ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران که نیروهای همه دستگاه‌ها عمل به قانون را به بنیاد شهید گزارش دهند و بنیاد به مقام معظم رهبری گزارش دهد. ما این گزارش را سالانه ارائه می‌دهیم.

وی توضیح داد: در جشنواره شهید رجایی به تمام دستگاه‌هایی که قوانین مربوط به ایثارگری را اجرا می‌کنند، امتیاز می‌دهیم و برای این کار نهادسازی کرده‌ایم؛ به همین خاطر شکل کار تغییر پیدا کرده است؛ لذا این معجزات اتفاق افتاده و شما می‌بینید که به عنوان مثال نرخ بیکاری سقوط کرده و بسیار کم می‌شود، کمک‌های معیشتی افزایش چند برابری پیدا می‌کند و این اتفاقات ماحصل تغییر این رفتارها در بنیاد شهید و دولت بود.

رئیس بنیاد شهید سپس تأکید کرد: البته بنیاد شهید هنوز یک سازمان راهبردی کامل نیست و هنوز بخشی از خدمات را ارائه می‌دهد. این اتفاق باید ذره ذره کامل شود.

تبدیل بنیاد شهید از از یک دستگاه خدماتیِ معیشت‌پایه به یک سازمان پیگیری‌کننده

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: از بسیاری از بنگاه‌داری‌ها خارج شدیم و این در یک فاز ۸ تا ۱۰ ساله طول خواهد کشید تا ما از یک دستگاه خدماتیِ صرفاً معیشت‌پایه، تبدیل به یک سازمان پیگیری‌کننده، مطالبه‌گر و در نهایت یک سازمان کاملاً راهبردی شویم.

وی بیان کرد: محاسبه شد که ۱۹.۶ درصد ایثارگران فاقد هر گونه شغل و درآمد هستند، البته این آمار اعلام شده خیلی دقیق و درست نبود و با برنامه ریزی‌های انجام شده، از جمله شفاف‌سازی اطلاعات و برنامه‌ریزی‌هایی که توسط دولت اتفاق افتاد، ۳۳ هزار و ۶۲۹ نفر در دولت استخدام شدند. اخیراً به ۳۱ هزار فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصد سهمیه استخدام داده شد که ۲۰ هزار نفر در آزمون شرکت کردند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون پذیرفته شدند و انشاالله مشغول به کار خواهند شد.

رئیس بنیاد شهید اظهار داشت: در بحث تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت شدند؛ ما در جذب تسهیلات خود اشتغالی بیش از ۱۰۰ درصد عمل کردیم و به همین خاطر بنیاد شهید اولین دستگاه در نهادهای حمایتی شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ما را به عنوان دستگاه برتر معرفی کرد.

قاضی‌زاده گفت: آن زمان که بیکاری ایثارگران ۱۹.۶ درصد بود، میانگین بیکاری کشور بین ۱۲ تا ۱۳ درصد بود یعنی ما با فاصله زیاد بیش از میانگین بودیم؛ الان میانگین کشور ۷.۶ درصد است و ما ۷.۴ درصد شدیم. یعنی نه تنها به میانگین رسیدیم، بلکه از میانگین کاهش هم داشتیم. پیش‌بینی ما این بود که اگر دولت شهید رئیسی یک سال آخرش هم ادامه پیدا می‌کرد، به عدد ۵ درصد می‌رسیدیم که یک عدد قابل قبول در عرصه جهانی است.

وی توضیح داد: متوسط سن در جامعه ایثارگری بیش از ۶۰ سال است و ما باید به خیلی از افرادی که بیکار هستند کمک معیشتی کنیم و انتظار اینکه وارد بازار کار شوند یا مسئولیت بر عهده بگیرند را نداریم. الان کسی نیست که شرایط اولیه استخدام داشته باشد و ما مسئله استخدامش را نتوانیم حل کنیم یا شرایط خوداشتغالی داشته باشد و ما به او تسهیلات خوداشتغالی ندهیم. نمی‌شود بگوییم کسی فاقد درآمد مانده؛ چرا که تمام افرادی را که در ۳ دهک پایین بودند را تحت پوشش بردیم.

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: ۲۷ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد ما فاقد شغل بودند که مجوز بیش از اندازه برای آن‌ها گرفتیم.

قاضی‌زاده هاشمی چالش‌های سر راه تبدیل وضعیت ایثارگران را این طور شرح داد: این قانون ۳۲ سال قبل از شروع دولت شهید رئیسی مصوب شده بود. تقریباً دولت قبل چیزی اجرا نکرده بود و خیلی محدود اجرا شده بود. علت اجرا نشدنش هم مقاومت دستگاه‌ها بود. دستگاه‌ها این قانون را قبول نداشتند.

تبدیل وضعیت ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر از جامعه هدف بنیاد شهید

رئیس بنیاد شهید اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ که من به بنیاد شهید آمدم، بیش از ۳۰ هزار شکایت فقط کمیسیون ماده ۱۶ از افرادی که می‌خواستند تبدیل وضعیت شوند اما تبدیل وضعیتشان انجام نشده بود، داشت و با دستوراتی که شهید رئیسی دادند، جلساتی که سازمان اداری استخدامی گذاشت و همه معاونت‌های مالی و اداری را توجیه کرد و … این سد شکسته شد و الان از جامعه هدف تحت پوشش بنیاد شهید ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت شدند. حدس می‌زنیم تا ۳۰۰ هزار نفر باقی مانده باشند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: به ترتیب دستگاه‌های آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت نفت بیشترین همکاری را در حوزه تبدیل وضعیت ایثارگران داشتند؛ مثلاً ۳۴ هزار نفر فقط تبدیل وضعیت وزارت نفت داشتیم. سریع‌تر از همه هم وزارت بهداشت اجرا کرد. در صدا و سیما هم افرادی که مستقیماً با خود صدا و سیما قرارداد داشتند تبدیل وضعیت شدند.

وی افزود: بیش از ۳۰ درصد دارایی‌های بنیاد شهید افزایش پیدا کرده. کیفیت دارایی‌های بنیاد هم تغییر پیدا کرده. ما پیش از این شرکت‌های ضررده داشتیم. یک سری از دارایی‌های خانواده‌ها در حبس بود که آن‌ها را برگرداندیم. مثل صندوق اندوخته شاهد که ۲۰۷ هزار نفر از همسران و فرزندان شهدا مالکین آن بودند. شرکت‌های ضررده را منحل، با سایر شرکت‌ها ادغام، به بنیاد مستضعفان منتقل کردیم و به جایش سهام دریافت کردیم. در این رفت و برگشتی که اتفاق افتاد دارایی ما بیشتر شد.

رئیس بنیاد شهید بیان کرد: خیلی از دستگاه‌های اداری ما در ملک‌های استیجاری بودند که این‌ها را با منابعی که دولت به ما داد خریدیم؛ یکی از راه‌های کمک به خانواده‌ها به جای دادن یارانه، بسته معیشتی، مساعده و … این است که ثروتشان را زیاد کنیم و این ثروت منتقل بشود. خودشان بلد هستند با دارایی‌هایشان چه کار کنند.

وی گفت: با اصلاحاتی که انجام دادیم بهره‌وری دارایی‌هایی ما به شدت افزایش پیدا کرد، یعنی سود عملیاتی سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بود؛ اما برآورد سال ۱۴۰۲ که الان حسابرسی می‌شود، عددی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است. یعنی ما حتی شرکت‌هایی که واگذار کردیم را هم ثروتمند و اصلاح نهادی و ساختاری کردیم، منابعشان را شفاف کردیم و بهره‌وری را بالا بردیم.

رئیس بنیاد شهید توضیح داد: شعار من این بود که ما باید میز خدمت را به خانه ایثارگر ببریم: یک سری پروژه عمرانی داشتیم که طرح‌هایی که باید به پایان می‌رسید انجام شد. اما هنوز کارهای زیاد دیگری در ادامه اصلاحات ساختاری و نهادی در بنیاد شهید باقی مانده است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بنیاد شهید همه کارهایش را انجام داده مثلاً این آزمون استخدامی که برگزار شد، بقیه‌اش گزینش، جذب دستگاه‌ها و … است. کار تمام نشده؛ اما بنیاد شهید کارهایش را انجام داده است.

وی تأکید کرد: به جز ساخت ۲ بیمارستان بزرگ در اصفهان و شیراز که آن هم کارهای اجرایی و اولیه‌اش انجام شده، هر کاری که بر عهده بنیاد شهید بوده را با افتخار انجام دادیم. البته کارهای ناتمام زیادی وجود دارد. ما درباره برنامه‌های خودمان صحبت می‌کنیم. ۱۵ برنامه طراحی شده هم داریم که من می‌توانم لیست برنامه‌های دولت بعد را هم تقدیم کنم.

رئیس بنیاد شهید در پایان گفت: امیدواریم تیمی که مستقر می‌شود چندین برابر بهتر از ما کار کند.

کد خبر 774991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.