کنگره جنایت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکمرانی ماندگار شهید رئیسی» نوشت: آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم، روز گذشته به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور، شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد. دیروز برخی از اعضای دولت گزارش تحولات حوزه‌های مأموریتی خود در سه سال گذشته را تشریح کردند. برخی هم در حاشیه دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.

در آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از تحولات پولی و بانکی و شاخص‌های کلان اقتصادی ارائه داد.

محمدرضا فرزین گفت: مطابق آمار مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه با کاهش حدود ۱۲ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسید، یعنی نه تنها سیاست‌های دولت سیزدهم مانع افزایش تورم شد، بلکه موجب کاهش آن به کانال ۳۰ درصد نیز شد.

وی در حوزه سیاست‌های پولی، به کاهش نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد، کاهش پایه پولی از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد و نیز کاهش رشد پول از ۷۰ درصد به زیر ۲۰ درصد خبر داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور، از احیای ۹ هزار و ۹۲۱ واحد اقتصادی شامل واحدهای راکد، نیمه فعال و نیمه در دولت سیزدهم خبر داد که به واسطه آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲۲۵ هزار و ۱۲۲ شغل ایجاد شد. محسن منصوری، همچنین اعلام کرد که با احیای این واحدها، در مجموع ۳۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های مردم نیز احیا شد.

کنگره جنایت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشنهاد ناکارآمدترین‌ها برای حساس‌ترین پست‌های اقتصادی» نوشت: اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب پس از پیروزی پزشکیان، با هیاهوی بسیار از شورای راهبردی انتخاب وزرا و کمیته‌های فرعی آن رونمایی کردند، اما حالا با نزدیک شدن به زمان اعلام فهرست‌های نهایی، عمق فاجعه بیشتر نمایان شده و حتی فریاد خودشان هم بلند شده است. مطرح شدن نام‌هایی چون عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا نعمت‌زاده، عبدالناصر همتی، علی ربیعی به عنوان وزیران یا اعضای کارگروه‌های انتخاب وزرای دولت چهاردهم، به معنای بازگشت کشور به دهه سوخته و از دست رفته اقتصاد ایران است. علاوه‌بر این افراد، وجود نام‌هایی چون سلاح ورزی با سابقه گردن کشی علیه قانون و عبده تبریزی با سابقه ناکارآمدی در بورس در کارگروه‌ها نشان از آینده تاریک دولت پزشکیان دارد. کسی که در برابر قانون گردن کشی می‌کند با پزشکیان چه خواهد کرد؟!

عباس آخوندی ۷۰ ساله؛ وزیر راه و شهرسازی اسبق، عامل جهش قیمت مسکن در دو دوره ریاست جمهوری هاشمی و روحانی، یکی از عوامل مهم فشار بر مردم و ثبت تورم ۶۰ درصدی در پایان دولت روحانی و یکی از عوامل اصلی دهه سوخته اقتصاد ایران است که ابتدا به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی مطرح شد تا سومین جهش قیمت مسکن را رقم بزند اما جریان اصلاحات احتمالاً با پیش‌بینی اینکه او در مجلس رأی اعتماد نمی‌گیرد این مدیر ناکارآمد را برای منصب ریاست سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته است.

آخوندی در دوره وزارتش، مسکن مهر را مزخرف خواند اما خود برنامه‌ای اجرا نکرد و با ۱۰ برابر شدن قیمت مسکن، داشتن خانه برای مردم ایران را به رؤیا تبدیل کرد. اکنون سایه بی‌برنامگی بر سر سازمان برنامه و بودجه هم افتاده است. عباس آخوندی بدون سابقه اجرایی درخشان یا بنیه فکری ویژه‌ای، کاندیدای اول جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. نتیجه بت سازی از برخی افراد برای جوان‌ترهایی که در کانون‌های ایزوله اصلاح‌طلبان تربیت یافته‌اند، رای‌آوری پا به سن گذاشته‌های این جبهه از جمله آذر منصوری و عباس آخوندی است.

کنگره جنایت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نتانیاهو در واشینگتن هو شد» به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا پرداخت و نوشت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا، به رغم موج اعتراضات و پشت کردن شمار قابل‌توجهی از دموکرات‌ها به وی، در کنگره آمریکا سخنرانی کرد؛ سفر نتانیاهو به پرحاشیه‌ترین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا تبدیل شده است.

ورود حاشیه‌ساز بنیامین نتانیاهو به خاک آمریکا از روز دوشنبه، با برنامه سخنرانی وی در کنگره وارد مرحله جدیدی شده است. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها که برای دیداری رسمی با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و سخنرانی در کنگره این کشور راهی آمریکا شد، همزمان با ورود، با ده‌ها معترض در مقابل هتل محل اقامت خود در این شهر مواجه شد. این در حالی است که خارج از هتل واترگیت، دو حلقه حصار، چند پهپاد در بالای سر، تدابیر ترافیکی گسترده، چندین ایست‌وبازرسی امنیتی تعبیه شده بود. بعدازظهر سه‌شنبه هم صدها یهودی در ساختمان اداری کنگره که دفاتر اعضای مجلس نمایندگان در آن قرار دارد، تجمعی اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع که سازمان «صدای یهودیان حامی صلح» آن را برگزار کرد و همین سازمان، بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر را تأیید کرد، معترضان با تی‌شرت‌های قرمز رنگی که روی آن‌ها نوشته شده بود «نه به نام ما» در وسط ساختمان روی زمین نشستند و شعار «بگذارید غزه زنده بماند!» سر دادند. در واقع پیامدهای جنایات صهیونیست‌ها در غزه و ناکامی در برون‌رفت از بحرانی که ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، دامنگیر نتانیاهو شده است. شماری از مقامات رژیم صهیونیستی پیامی به مایک جانسون و شماری از نمایندگان امریکایی ارسال و در آن تأکید کردند که نه‌تن‌ها نتانیاهو مسئول عدم پیروزی در جنگ با مقاومت و نابودی امکان دستیابی به هرگونه توافق با آن است، بلکه تهدیدی وجودی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

کنگره جنایت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «کنگره جنایت» را برگزید و نوشت: روز گذشته قبل از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، ۵۰۰ یهودی در ساختمان کنگره آمریکا علیه هیتلر اسرائیل شعار دادند. آنها گفتند: «بگذارید غزه زنده بماند، فلسطین آزاد به نام ما نیست، نسل‌کشی را متوقف کنید». تحریم تسلیحاتی اسرائیل، آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کمک‌های نظامی به اسرائیل توسط آمریکا مهم‌ترین خواسته‌های این معترضان بود. اما این تمام اعتراض‌ها به حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نبود. نزدیک ۱۰۰ نماینده و سناتور آمریکایی هم سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. نکته جالب‌توجه‌تر این بود که کاملاً هریس، معاون فعلی رئیس‌جمهور آمریکا که رئیس مجلس سنای آمریکا هم محسوب می‌شود، در این سخنرانی شرکت نکرد و سناتور بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا ریاست جلسه مشترک را در کنگره آمریکا بر عهده گرفت. آکسیوس به نقل از منابع خود در دفتر معاون کاخ سفید اعلام کرد دلیل اصلی حضور نیافتن هریس ضدیت با اسرائیل نیست، بلکه قصد دارد در کمپین انتخاباتی خود باقی بماند اما به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر بهانه‌ای است برای عدم حضور نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنرانی نتانیاهو. هریس می‌داند برای شکست دادن ترامپ نیاز به رأی ترقی‌خواهان، سیاه‌پوستان و مسلمانان دارد و موضع‌گیری‌های بایدن در قبال جنگ غزه به مذاق این طیف خوش نیامده است و انتقادهای سختی از رئیس‌جمهور آمریکا دارند.

۱۷ نفر از جمله تامیر پاردو رئیس سابق موساد، دان حالوتس رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، موشه یعلون وزیر جنگ سابق، عوزی آراد رئیس سابق بخش پژوهش‌ها در موساد و شماری از مقامات ارشد این رژیم در این پیام تأکید کردند که نتانیاهو مسئول نابودی زمینه‌های دستیابی به هرگونه معامله تبادل اسرا به دلیل جلوگیری از فروپاشی کابینه‌اش و مسئول عدم تحقق پیروزی بر حماس به دلیل شکستش در ارزیابی خطرات در مرزهای غزه است. آن‌ها ضمن اشاره به نبود اهداف واضح نتانیاهو برای جنگ و مخالفت وی برای تعیین اهداف امنیت داخلی و نبود برنامه برای روز پس از جنگ، اعلام کردند بدون اغراق نتانیاهو یک تهدید وجودی برای اسرائیل است.

کنگره جنایت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وتو در بهارستان» به عدم همراهی هیئت رئیسه مجلس برای اعلام وصول طرح دوفوریتی رفع فیلترینگ پرداخت و نوشت: دیروز مجلس لحظات پرحاشیه‌ای را از سر گذراند. طرح رفع فیلترینگ با هدف ساماندهی فیلترینگ گسترده‌ای که از سال ۱۴۰۱ در حال اجراست با وتوی هیئت رئیسه و مخالفت رئیس مجلس یک ماهی است که اعلام وصول نمی‌شود و دلیلی هم برای بی توجهی در اجرای قانون در این زمینه ارائه نشده است. از این رو عثمانی، نماینده مجلس که طرح دوفوریتی رفع فیلترینگ را تهیه کرده و آن را برای بررسی در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار داده است، نسبت به روند رسیدگی به این طرح اعتراض کرد و اظهارات تندی را خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بیان کرد و فریاد زد اینجا مجلس است نه پادگان؛ شما طرحی که در جهت منافع مردم است را نباید وتو کنید.

ماجرای حمایت هیئت رئیسه مجلس از طرح صیانت از فضای مجازی که با هدف مسدود سازی اینترنت در مجلس یازدهم تدوین و نهایی شد داستانی طولانی دارد که در نهایت با موج گسترده مخالفان و بسیج افکار عمومی، مجلس خود را کنار کشید و در شورای عالی فضای مجازی تصویب و با امضای رئیس جمهور فقید اجرایی شد. اما با تغییر مناسبات سیاسی در دو ماه گذشته و تغییر دولت و تکرار چندباره ضرورت رفع فیلترینگ در برنامه‌های تبلیغی و حتی مناظرات (که یکی از نامزدها هم رئیس فعلی مجلس بود)، انتظار برای سروسامان دادن به وضعیت فیلترینگ به شدت احساس شد. همه نامزدها به ویژه مدافعان سرسخت فیلترینگ در گذشته هم در زمان انتخابات از ضرورت رفع فیلترینگ گفتند؛ هرچند در همین فضای دوگانه طرح رفع فیلترینگ با بی توجهی هیئت رئیسه مواجه شده است.

کنگره جنایت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «جهنم؛ سیسیل تا تهران» را برگزید و نوشت: موج گرما، تابستان امسال را جهنم کرده است. گرمایی طاقت‌فرسا که تمام اروپا، آمریکا و کانادا را درنوردیده و ایران را هم گرفتار کرده است. در ایران بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، طی پنج‌روز آینده در بیشتر مناطق کشور ازجمله نوار شمالی، استان خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، لرستان و البرز روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰ درجه پیش‌بینی می‌شود. از همین رو ساعات اداری در این استان‌ها کاهش یافته است. در جدیدترین تغییرات آب و هوایی در جهان نیز، این بار بخش‌هایی از جنوب ایتالیا، سیسیل و سایر مناطق مدیترانه، از جمله یونان و جنوب شرقی اسپانیا، یکی از بدترین خشکسالی‌های خود در دهه‌های اخیر را تجربه می‌کنند؛ خشکسالی‌ای که کارشناسان آن را ویرانگر توصیف می‌کنند. دانشمندان سال‌هاست که درباره تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای هشدارمی دهند؛ هشداری که عدم توجه به آن گرمای طاقت‌فرسا را برای جهان به ارمغان آورده است. بر اساس تحقیقاتی که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ انجام شده، گرما موجب مرگ ۴۸۹ هزار نفر در دنیا شده است.

تغییرات اقلیمی این روزها گریبان کره زمین را گرفته است. یک سوی کره خاکی، سیل ویرانگر جان می‌گیرد و سوی دیگر، گرمای سوزان جان‌ها را به لب می‌رساند. ایران هم چندسالی است اسیر تغییرات گسترده آب و هوایی شده است‌. امسال اما گرمای تابستان امان بریده است‌. گرمایی طاقت‌فرسا که بنابر گزارش‌ها تا چند روز آینده می‌تواند جان مردم را به خطر بیندازد. در این جدال طبیعت با انسان تنها راه برای جان به در بردن از گرمای جهنمی، در خانه ماندن است. دولت نیز تعطیلی ادارات را راه‌حل صرفه‌جویی در مصرف برق و نجات کارمندان از بحران گرمایی که این روزها به کشور هجوم آورده است می‌داند.

کنگره جنایت

کد خبر 774966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.