کشت دوم در مزارع زراعی تهدیدی بر ذخایر آب‌های زیرزمینی مازندران است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر تهدید کشت دوم مزارع زراعی بر ذخایر زیرزمینی استان گفت: کشاورزان به منظور حفاظت از آب‌های زیرزمینی و پایداری کشت هشدارهای صادر شده مبنی بر ممنوعیت کشت دوم را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حیدر داوودیان امشب _چهارشنبه سوم مرداد_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با وجود بارش‌های مناسب امسال در استان که به رفع کم‌آبی در بسیاری از کشتزارهای تحت تنش آبی استان کمک کرد، اما مانند سال‌های گذشته انجام کشت دوم توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: از کشاورزان درخواست داریم که پس از برداشت برنج اقدام به کشت دوم چه به صورت رتون و چه نشاءِ مجدد نکنند.

وی با اشاره به اینکه امسال با برنامه‌ریزی و نوبت‌بندی توزیع آب کشاورزی و به کمک بارش‌های به‌هنگام از نظر تأمین آب شالیزارهای استان شرایط بهتری نسبت به سه سال اخیر داشتیم، افزود: با توجه به کاهش آورد رودخانه‌ها و بارندگی‌ها در مرداد و شهریور هر سال و نیاز بالای کشت دوم به آب، امکان توزیع آب برای کشت دوم وجود ندارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که کشاورزان به منظور پیشگیری از چالش‌های ناشی از کم‌آبی و خسارات احتمالی از انجام کشت دوم خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی در مازندران گفت: بسیاری از کشاورزان به‌طور معمول برای انجام کشت دوم آب مورد نیاز را از چاه‌ها برداشت می‌کنند که فشار زیادی به منابع زیرزمینی وارد می‌کند.

داوودیان با بیان اینکه شرایط کاهشی آمار آب‌های زیرزمینی در مازندران آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذخایر آبی ۱۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، عنوان کرد: طبق آمارها تا پایان خرداد امسال تراز آب‌های زیرزمینی استان نسبت به زمان مشابه در دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۱۲ سانتی‌متر کمتر شد که رقم قابل توجه و نگران‌کننده‌ای است.

وی با اعلام اینکه در فصل کشاورزی پارسال ۴۵ درصد از دو میلیارد و ۵۰۸ میلیون متر مکعب آب استفاده شده در شالیزارهای مازندران، یعنی معادل یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی برداشت شده بود، اظهار کرد: تلاش ما و همکاران‌مان بر این است تا با اجرای طرح‌های زیرساختی مهار و توزیع آب‌های سطحی همزمان با حفظ منابع آبی زیرزمینی نیاز آبی استان را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: انتظار داریم که کشاورزان نیز به منظور حفاظت از آب‌های زیرزمینی و پایداری کشت هشدارهای صادر شده مبنی بر ممنوعیت کشت دوم را جدی بگیرند.

کد خبر 774902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.