اوج هوای گرم با افزایش ۴ درجه‌ای دما در اصفهان ماندگار است

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به تداوم گردوخاک از صدور هشدار سطح زرد طی افزایش نسبی دما، ماندگاری هوای گرم و بالا رفتن میانگین دو تا چهار درجه‌ای دما در سراسر استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا پایان هفته جاری به علت گذر امواج ناپایدار با رطوبت پایین، در بخش‌هایی از شرق و شمال استان در ساعات عصر و شب وزش باد به نسبت شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق فوق و افزایش غلظت آلاینده‌ها در حد ناسالم برای عموم در بعضی ساعات نواحی مرکزی خواهد شد، در سایر نقاط جو پایدار بوده و آسمان به صورت صاف، گاهی قسمتی ابری و وزش باد مورد انتظار است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به فعالیت سامانه مخاطرات ناشی از باد و گردوخاک، ادامه داد: شرایط گردوخاک تا فردا چهارم مرداد در مناطق مستعد استان تداوم دارد.

وی درباره صدور دومین هشدار سطح زرد طی افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک در ساعات بعدازظهر و شب از یکشنبه سی‌ویکم تیر تا روز پنج‌شنبه چهار مرداد هشدار داده است.

امینی افزود: طی هفته جاری، وزش باد شدید و تندبادهای موقت و گردوخاک مناطق شرقی و شمالی و مرکزی استان به ویژه کلان‌شهر اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خمینی شهر، خور و بیابانک، زواره، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، مهاباد، نائین، نطنز و ورزنه را در می‌نوردد.

وی، نسبت به نفوذ و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، کاهش دید افقی موقتی در جاده‌های مواصلاتی، احتمال خسارت دیدن محصولات کشاورزی و خطر حادثه در کوهنوردی در مناطق صعب‌العبور هشدار داد و گفت: هموطنان ملزم به رعایت توصیه‌های بهداشتی در برابر افزایش آلایندگی هوا هستند.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: بر ضرورت احتیاط در عبور و مرور جاده‌ای با سرعت مطمئنه، خودداری از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از توقف در کنار سازه‌های موقت، ساختمان نیمه کاره یا درختان کهنسال و اجرای تمهیدات لازم برای حفاظت از تجهیزات حساس به وزش باد و گردوخاک توصیه می‌شود.

وی پیرامون اینکه میانگین دما طی طول روز در بیشتر مناطق استان از روز جمعه تا دوشنبه هشتم مرداد بین دو تا چهار درجه سلسیوس افزایش می‌یابد، گفت: افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در تمام نواحی استان به ویژه مناطق شمالی، شرقی و مرکزی، افزایش در دمای بیشنبه و کمینه با میانگین دمای حدود دو تا چهار درجه‌ای مواجه است.

امینی اظهار کرد: افزایش دما به ویژه در شهرستان اصفهان، فرودگاه اصفهان، کبوتر آباد، برخوار (دولت آباد)، خمینی شهر، آران و بیدگل، کاشان، اردستان، انارک، بادرود، مهاباد، زواره، خور و بیابانک، چوپانان، کوهپایه و ورزنه محسوس‌تر خواهد بود.

وی درباره افزایش غلظت آلاینده ازن در ساعاتی از روز در مناطق صنعتی و کلانشهر اصفهان افزود: احتمال گرمازدگی به ویژه افراد حساس، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با وزش باد و خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری از مخاطرات فعالیت این سامانه است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان بیان کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی آب و برق، اجتناب از ترددهای غیرضروری و کاهش فعالیت‌های بدنی در فضای باز طی ساعات گرم روز به ویژه برای گروه‌های حساس، ممنوعیت آبیاری مزارع و باغات و خودداری از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی، اطمینان از خاموشی کامل آتش در صورت نیاز پیش از ترک محل توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

امینی پیرامون اینکه دمای هوای ۱۶ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: خوروبیابانک با دمای ۴۴ درجه، آران و بیدگل، بادرود، چوپانان و مهاباد با دمای ۴۳ سانتی‌گراد، کاشان با دمای ۴۲، اصفهان، خمینی‌شهر، کبوترآباد و ورزنه با دمای ۴۱ درجه، اردستان، انارک، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، فلاورجان، لنجان و مورچه خورت با دمای ۴۰، به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

وی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۳ شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشینه خوروبیابانک با دمای ۴۴ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 774872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.