روی‌گردانی از خداوند، بزرگ‌ترین ظلم انسان‌ها به خودشان است

سخنران مذهبی گفت: روی‌گردانی از خدا را بزرگ‌ترین ظلم دانست و گفت: خداوند هر گناهی به غیر از شرک و رو گردانی از او و خواستن چیزی از غیر او را را می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد در هفتمین شب مراسم هیئت مکتب الصادق (ع) اظهار کرد: از امیرالمؤمنین (ع) سوال کردند عدل به چه معناست؟ حضرت فرمودند اینکه هرچیزی سر جای خودش قرار بگیرد یعنی عدل به معنای تنظیم است، ما باید تنظیم شویم، تنظیم شدن لازمه کارکرد درست هر دستگاهی است، تنظیم به عدالت است، با عدل است که آسمان‌ها و زمین می‌چرخد، اگر این تنظیم یک لحظه و یک آن درمورد سیارات به هم بخورد همه هستی به هم می‌ریزد، عالم چون بر عدل و نظم کار می‌کند پابرجاست درون ما هم باید همین طور باشد، در مملکت وجود ما باید عدل و نظم برقرار باشد.

وی افزود: از امام (ع) باز هم سوال می‌کنند که معنی ظلم چیست؟ حضرت می‌فرمایند به این معنی که از مداری که باید حرکت کنی رفتار و گفتار و کردارت خارج شود یعنی چیزی را در جای خودش انجام ندهی، ظلم دایره وسیعی دارد، ظلم به خود، به خدا، به موجودات و یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌هایی که ما از آن غافلیم و در قرآن هم به آن اشاره شده است آیه شریفه ۸۲ سوره انعام است: الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ یعنی آنان که ایمان آورده و ایمان خود را به ستمی نیالودند ایمنی آن‌ها راست و هم آن‌ها حقیقتاً هدایت یافته‌اند.

این سخنران مذهبی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مؤمنان در قرآن این است که ترسی بر آن‌ها نیست، دلیلش هم این است که بر عهده مهتدون که یک گام بعد از مهدی است و به معنای هدایت شده است ظلمی نیست چون برایش مهم این است که انجام وظیفه کرده باشد و نتیجه را به خدا می‌سپارد، همانطور که امام خمینی در زمان اسارت به یکی از مأموران ساواک گفته بود شما با من هرچه کنید قیام به لطف خدا پر رنگ‌تر می‌شود، چه زنده نگه دارید، چه بکشید، چه شکنجه دهید، حق را نمی‌توانید خاموش کنید؛ آرامش در گرو تقوا است و در گرو باور است.

حجت‌الاسلام فرحزاد گفت: ظلم انواع مختلفی دارد، از ظلم به خدا بگیر تا ظلم به یک گیاه، در ظلم به منابع طبیعی، تا آلوده کردن زمین می‌شود ظلم به خاک و هوا و حتی اکسیژن، تمام این‌ها مصداق ظلم است، یعنی شما هر ضرر ناحقی را به هر موجودی در عالم برسانی ظلم است، روایت داریم اگر کسی گیاهی را به ناحق پامال کند و به او ظلم کند ملکی که موکل آن گیاه بوده او را لعن می‌کند.

وی در ادامه اینطور بیان کرد: انسان همیشه باید به یاد مرگ باشد، برای حضرت عزرائیل دعا کنید و صلوات بفرستید، حضرت عزرائیل از فرشتگان دوست‌داشتنی است، هرکس او را ترسناک و هولناک می‌بیند از دیدگاه خود اوست وگرنه او زیباست، او کسی است که روح انسان‌ها را از قفس دنیا و شرک و ظلمت و تاریکی بیرون می‌آورد و واسطه ملاقات ما با ائمه معصومین (ع) می‌شود، آیا از او باید ترسید؟ حتی ما حدیث داریم به نیابت از حضرت عزرائیل طواف به جا بیاوریم.

حجت‌الاسلام فرحزاد روی‌گردانی از خدا را بزرگ‌ترین ظلم دانست و گفت: خداوند هر گناهی به غیر از شرک و رو گردانی از او و خواستن چیزی از غیر او را را می‌بخشد همانطور که در آیه ۱۳ سوره لقمان آمده است، وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ یَا بُنَیَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ، و (یاد کن) وقتی که لقمان در مقام پند و موعظه به فرزندش گفت: ای پسر عزیزم، هرگز شرک به خدا نیاور که شرک بسیار ظلم بزرگی است.

کد خبر 774841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.