افزایش ۲۵ درصدی اهدای خون در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در دولت سیزدهم اهدای خون در کشور ۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، مصطفی جمالی صبح امروز _چهارشنبه سوم مرداد_ در آئین بهره‌برداری از پایگاه انتقال خون خمین، اظهار کرد: سال گذشته دو میلیون و ۳۲۰ هزار نفر در کشور اهدای خون داشتند و امسال هم تاکنون ۱۵ درصد افزایش اهدا داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی در کشور را تأمین می‌کند، افزود: در دو سال و نیم اخیر حدود ۲۵ معادل ۵۰ سال در زمینه اهدا خون افزایش داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: در دولت سیزدهم اهدای خون در کشور ۲۵ درصد افزایش داشته است.

جمالی تصریح کرد: ایران اسلامی از نظر سازمان بهداشت جهانی جز کشورهای مرجع و برتر اهدای خون در خاورمیانه است.

وی افزود: ذخایر خون از چهار و نیم روز به هشت تا ۱۰ روز افزایش یافته است و هم اینک هیچ جراحی به دلیل نبود و یا کمبود خون به تعویق نمی‌افتد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: در سال‌های گذشته تولید پلاسما ۱۸۰ هزار لیتر بود که در سال گذشته که این میزان به ۲۶۲ لیتر در کشور رسید.

جمالی افزود: برآورد می‌شود که پلاسمای خون کشور در پایان امسال به ۳۵۰ هزار لیتر برسد که دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تولید پلاسما برای کشور بسیار ارزشمند است تاکید کرد: انتقال پلاسما به خارج از کشور نوعی خام‌فروشی به شمار می‌رود که با پیگری‌های صورت گرفته مقرر بود پالایشگاهی توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود که هنوز انجام نشده‌است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار لیتر طی امسال در دستور کار قرار دارد.

جمالی اظهار کرد: پالایشگاه دیگری نیز با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار لیتر در دستور کار است که امید می‌رود در سال‌های آینده ارزش‌افزوده پلاسما متعلق به کشور باشد.

وی تصریح کرد: اهدای خون در ماه محرم امسال ۳۰۰ درصد و ذخایر خونی پس از تاسوعا و عاشورا، دو تا سه برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به ساخت پایگاه خون خمین توسط خیران، گفت: با این اقدام دیگر وابستگی در این منطقه وجود ندارد و در این پایگاه تبدیل به فرآورده‌های خونی انجام می‌شود.

جمالی افزود: پایگاه انتقال خون استان مرکزی هم، جز برترین پایگاه‌های انتقال خون کشور است و تاکنون حمایت‌های قابل تقدیری از سوی استانداری برای این پایگاه انجام شده است.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون خمین جز استانداردترین مراکز انتقال خون است که فرایند فرآوری دارد تصریح کرد: اقدام خیر نیک‌اندیش در این زمینه قابل تقدیر و قدردانی است.

کد خبر 774779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.