چشم‌انداز پر بیم و امید واردات خودروهای دست دوم

با آغاز طرح واردات خودروهای خارجی به کشور که با هدف کاهش قیمت‌ها و بهبود کیفیت خودروهای موجود دربازار عنوان شد، مشکلاتی همچون افزایش نرخ ارز و تورم، شفافیت نداشتن در قوانین و مقررات تأمین ارز بر سر راه خود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طی ادوار گذشته تا کنون واردات خودروهای خارجی تنها در بازه صحبت بوده و تا به الان اجرایی نشده است؛ در همین خصوص تغییراتی به دنبال آئین نامه‌های جدید توسط دولت و مجلس شورای اسلامی با هدف تنظیم گری بازار صورت گرفت، با این مصوبات واردات خودروهای دست دوم مدل ۲۰۱۹ به بالا برای عموم مردم آزاد و هر فرد دارای کد ملی قادر به وارد کردن خودروی مورد نظر خود خواهد شد.

این اقدام با هدف کاهش قیمت‌ها، افزایش رقابت در بازار خودرو و به‌منظور تأثیرات قابل توجهی بر بازار خودروهای داخلی و خارجی صورت گرفت است، اما این آئین‌نامه همچنان با مشکلاتی از قبیل:

۱. موانع قانونی و بوروکراتیک: فرایندهای پیچیده و زمان‌بر اداری برای اخذ مجوزهای لازم و ترخیص خودروها از گمرک.

۲. نوسانات نرخ ارز: تغییرات شدید در نرخ ارز که موجب افزایش هزینه‌های واردات و نوسانات قیمت خودروها خواهد شد.

۳. محدودیت‌های بانکی و مالی: مشکلات در انتقال پول به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های بانکی.

۴. کیفیت و استانداردها: برخی از خودروهای وارداتی با استانداردهای داخلی مطابقت نداشت و نیاز به تغییرات و اصلاحات دارند.

۵. رقابت با تولیدات داخلی: فشارهای اقتصادی و سیاسی برای حمایت از تولیدات داخلی که واردات خودروهای خارجی را محدود می‌کند.

این چالش‌ها موجب می‌شود تا واردکنندگان و خریداران با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند و بازار خودروهای دست دوم خارجی در ایران تحت تأثیر قرار گیرد.

واردات خودروهای دست دوم همراه با امید و چالش ها

پیشینه یک سال طرح واردات خودرو

در همین راستا مسیح فرزانه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره واردات خودروهای دسته دوم خارجی ۲۰۱۹ به بالا اظهار می‌کند: بر اساس ماده ۱۱ آئین‌نامه ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروی دست دوم بیش از یکسال است به تأیید مجلس شورای اسلامی رسیده است، اما دولت با وجود در اختیار داشتن تمامی مجوزها و مصوبات مجلس نه‌تنها به آن عمل نکرد، بلکه نتوانست به تنظیمگری بازار حتی در حوزه واردات خودروهای نو کمکی کند و در نامناسب‌ترین زمان ممکن در روزهای پایانی فعالیت خود، تنها با استفاده ابزاری از آن برای تعمیق رکود در بازار خودرو بهره برد.

واردات خودروهای دست دوم همراه با امید و چالش ها

واردات خودرو در هیچ دولتی به قصد تنظیمگری بازار نبوده است

وی ادامه می‌دهد: درباره واردات خودرو همیشه از یک کد انحرافی همچون کمبود منابع ارزی استفاده می‌شد و همچنان می‌شود، اما بررسی سیاست‌های کلان سیاست گذاران و تخصیص ارز در دیگر حوزه‌ها اینگونه به نظر می‌رسد که نه تنها در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته نیز واردات خودرو به قصد تنظیمگری بازار، هیچ‌گاه در اولویت نبوده است.

کارشناس بازار خودرو اضافه می‌کند: در دوره‌ای از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷، واردات خودرو به‌طور تقریبی بدون وقفه ادامه داشت، اما در سال ۱۳۹۷ در دولت حسن روحانی و به دستور وزیر وقت، محمدرضا نعمت‌زاده، واردات با یک تصمیم اشتباه و خلق‌الساعه با همان کد منابع ارزی، بسته‌ای که موجب شد بازار خودرو دچار تلاطم، بهم‌ریختگی و افزایش شدید قیمت‌ها شود.

تخصیص ارز خودروهای چینی به واردات خودرو برای تنظیمگری بهتر بازار واردات

فرزانه درباره تخصیص ارز اضافه می‌کند: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به هشت‌ونیم میلیارد دلار به نیروی محرکه شامل خودرو، موتور و قطعات اختصاص داده شد؛ زمانی که به تحلیل سهم صنعت خودرو در این موارد بپردازیم، می‌بینیم سه‌ونیم میلیارد دلار به مونتاژکاران چینی اختصاص داده شده است، که میانگین ارزبری خودروهای چینی چیزی بالغ‌بر ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار است.

وی می‌گوید: اگر قصد سیاست‌گذاری در حوزه واردات خودرو به قصد تنظیم‌گری بود، می‌توانست بخشی از این ارز خودروهای چینی که مصرف‌کننده هم رضایتی از کیفیت آن ندارد و به جبر به سمت خرید می‌رود را به سبد تخصیص ارز واردات خودرو هدایت کرده و به جای مونتاژ یک خودروی بی‌کیفیت چینی، یک خودروی ۲۰ هزار دلاری وارداتی با کیفیت و بروز ژاپنی یا کره‌ای وارد کند.

کارشناس خودرو درباره آئین‌نامه خودروهای کارکرده می‌گوید: رونمایی از آئین‌نامه‌ای که بیش از یک‌سال بر میز مدیران خاک خورده حال تنها چند روز باقی‌مانده به پایان فعالیت دولت، همچون بسیاری از وعده‌های دیگر سیاست‌گذار در این حوزه مشابه حرکت در فاز خبر درمانی، آرزو فروشی و ایجاد یک فضای تعهد و بار روانی از سمت جامعه و البته اقتصاد تحت فشار کشور برای دولت چهاردهم است.

واردات خودروهای دست دوم همراه با امید و چالش ها

مرسوم نبودن واردات خودرو با کد ملی

فرزانه اضافه می‌کند: در حوزه خودروهای وارداتی، نزدیک به یک ماه است که ثبت سفارش خودرو بسته و دچار مشکل شده است، عموم شرکت‌های واردکننده نیز در تخصیص ارز از ابتدای سال جاری دچار مشکل هستند، به‌طور منطقی اگر قرار بر تسریع روند واردات خودرو بود، خودروهای صفر باید در اولویت بالاتری به نسبت کارکرده‌ها باشند.

وی درباره خودروهای دست دوم تصریح می‌کند: تعلق گرفتن واردات خودرو دست دوم با یک کد ملی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و کسی از این طریق خودرو خریداری و وارد نمی‌کند.

موارد و بندهای محدودکننده واردات خودرو

کارشناس خودرو می‌گوید: در این آئین‌نامه، بندهای محدودکننده‌ای وجود دارد که در چند روز اخیر تنها از کلیت آن صحبت شده است، اما در سال گذشته جزئیاتی از آن منتشر شد و در چند روز گذشته تنها به یکسری موارد آن همچون واردات خودروهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ که در واقع باید سه تا پنج سال با کیلومتر بالای ۱۰۰ هزار تا از عمر خودرو گذشته باشد، پرداخته شد؛ دومین مورد اینکه مانور بزرگی روی واردات خودرو برای هر فرد با کد ملی صورت گرفت، اما موارد مهم‌تری همچون تخصیص ارز که حفره بسیار بزرگ و مبهمی است به آن پرداخته نشد.

فرزانه اضافه می‌کند: درباره تخصیص ارز گفته شده که باید منشأ آن به تأیید بانک مرکزی رسیده و با تعریف الویت به صورت برون سپاری و از منابع ارزی خارج از کشور و یا ارز حاصل از صادرات کالا استفاده شود، حال این شرایط سوالاتی از قبیل اینکه مگر چند درصد از ایرانیان کار صادرات انجام می‌دهند یا در چنین شرایط تحریمی به منابع خارجی ارزی در خارج از کشور دسترسی دارند؟ به کارت‌ها و حساب‌های بانکی و اعتباری بین‌المللی دارند که بتوانند با آن خریدی انجام دهند؟ مطرح می‌کند و این نخستین موضوع قابل تأمل این آئین‌نامه است.

به گفته وی جزئیاتی که سال گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که واردات خودروهای با حجم موتور تا ۲۵۰۰ سی‌سی مجاز و سقف خرید نیز ۲۰ هزار یورو برای خودروهای بنزینی و ۴۰ هزار برای خودروهای برقی تعیین شده است.

واردات خودروهای دست دوم همراه با امید و چالش ها

وجود نواقصی در آئین‌نامه واردات

کارشناس خودرو می‌گوید: چنانچه عطف به همان آئین‌نامه گذشته شود، حقوق ورودی برای یک خودروی دو هزار تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۵ درصد است، علاوه‌بر این، حدود ۳۵ درصد عوارض دیگری همچون ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده ،۱۰ درصد ارزش گمرکی ،۵ درصد ارزش فوب، گارانتی، هزینه‌های نوسازی ناوگان فرسوده، گواهی اسقاط و مالیات‌های دیگر نیز باید پرداخت شود که جمع عوارض و مالیات‌ها را به حدود ۱۷۰ درصد می‌رساند، در کنار این‌ها همیشه واردکننده نیز بین ۱۵ تا ۳۰ درصد سود خود را هم لحاظ می‌کند، همچنین، این خودروها تا پنج سال قابلیت فروش ندارند.
وی تصریح می‌کند: واردات و مجوز آن علاوه‌بر ثبت سفارش، منوط به تأیید یک کارگروه و چند نهاد مختلف است که تصمیم می‌گیرند چه تعداد خودروی دست دوم در سال وارد می‌شود، در کنار این‌ها هیچ فرمولی برای صحت‌سنجی کیلومتر و سلامت بدنه و موتور و شرایط قطعات استوک خودرو در نظر گرفته نشده است.

بازگشت تورم خودرو با قدرت بیشتر

فرزانه می‌گوید: بازار خودرو از ابتدای سال جاری بواسطه سیاست‌های غیرکارشناسی انقباضی پولی و کنترل دستوری قیمت‌ها، در رکود عمیقی به سر می‌برد و این طرح می‌تواند موجب یک شوک مقطعی به قیمت خودرو نسبت به گذشته شود که البته شده است و با وجود این کاهش قیمت اتفاق عجیبی نیست.
وی اضافه می‌کند: زمانی که بازار خودرو به دولت آینده تحویل داده شود، سود بردن از چنین سیاست اشتباهی همچون استفاده از مسکن برای آرام کردن یک درد عمیق است و درد یعنی تورم با قدرت بیشتری باز می‌گردد، زیرا شرایط کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو کشور با تورم حقیقی در بستر اقتصاد همخوانی نداشته و بخشی از آن درگیر بازار سازی در حوزه قیمت ارز شده است‌.
فرزانه بیان می‌کند: در تمام سال‌ها، بهای تصمیم‌های لحظه‌ای و خلق‌الساعه سیاست‌گذاران در حوزه خودرو و بازار آن‌را تنها مصرف‌کننده پرداخته است و جا انداختن خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای در اقتصاد کشور و وصول بیش از دو همت از مالیات بر خودروهایی که دولت آن را لوکس تعریف کرده حکایت از این داشته که همچنان خودرو در دراز مدت کالای سرمایه‌ای و محلی برای جبران بخشی از کسری بودجه دولت‌ها خواهند ماند، اما همین حضور و تصدیگری دولتی در بازار، صنعت و واردات خودرو یکی از عوامل مهم در آسیب رساندن به این حوزه بوده است و سیاست‌گذاران باید برای فاصله گرفتن از این شرایط و تزریق آرامش به حوزه خودرو از تصدیگری دولت‌ها کاهش داده و بر اصل ۴۴ قانون اساسی که به خصوصی سازی تاکید می‌کند، بپردازند.
به گزارش ایمنا، واردات خودرو تأثیرهای اقتصادی مثبت و منفی به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره شده است:
۱. کاهش قیمت‌ها: واردات خودرو می‌تواند با افزایش عرضه، قیمت خودروهای داخلی و خارجی را کاهش دهد، این امر به نفع مصرف‌کنندگان است که می‌توانند خودروهای با کیفیت‌تر و ارزان‌تری خریداری کنند.
۲. افزایش رقابت: ورود خودروهای خارجی می‌تواند رقابت را در بازار خودرو افزایش دهد. این رقابت می‌تواند خودروسازان داخلی را مجبور به بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها کند.
۳. تأثیر بر اشتغال: واردات خودرو ممکن است به کاهش فرصت‌های شغلی در صنعت خودروسازی داخلی منجر شود.
۴. تأثیر بر درآمدهای دولت: واردات خودرو می‌تواند منبع درآمدی برای دولت از طریق تعرفه‌ها و مالیات‌ها باشد. با این حال، اگر تعرفه‌ها بسیار بالا باشند، ممکن است واردات کاهش و درآمدهای دولت نیز کاهش پیدا کند.
۵. تأثیر بر تراز تجاری: واردات خودرو می‌تواند تراز تجاری کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
به طور کلی می‌توان گفت که واردات خودرو تأثیرات متعددی بر اقتصاد دارد به همین خاطر نیازمند سیاست‌گذاری دقیق و متعادل است تا بتوانیم از مزایای آن بهره‌مند شویم و از تأثیرات منفی آن نیز کاسته شود.
کد خبر 774583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.