بررسی شانس هریس و ترامپ برای ورود به کاخ سفید

پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و حمایت وی از کامالا هریس، حالا این سوال مطرح است که آیا کامالا هریس می‌تواند موقعیت خود را به‌عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات تضمین کرده و ترامپ را در انتخابات پنجم نوامبر شکست دهد؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جو بایدن رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا، پس از کشمکش‌های بسیار روز یکشنبه به وقت محلی از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور کنار کشید و از کامالا هریس معاون خود به‌عنوان نامزد حزب دموکرات حمایت کرد. با کناره‌گیری جو بایدن از کارزار رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا، پرسشی که ذهن بسیاری را درگیر خود کرده، این است که آیا کامالا هریس می‌تواند در نخستین مرحله موقعیت خود به‌عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات را تضمین کرده و در مرحله دوم در پنجم نوامبر مصادف با پانزدهم آبان ترامپ را شکست دهد؟

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی در این باره نوشت: بر اساس نظرسنجی‌ای بی سی نیوز-اپسوس، ۷۶ درصد از دموکرات‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، در مقایسه با سایر نامزدهای احتمالی حزب دموکرات، نسبت به انتخاب هریس به‌عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نظر مثبتی دارند؛ با نگاهی به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌ها و دهه‌های گذشته مشخص می‌شود که هر یک از نامزدهای حزب دموکرات که از حمایت بیش از ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان این حزب در انتخابات برخوردار بوده، در نهایت به‌عنوان نامزد اصلی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب و معرفی شده است.

هریس

خوشبینی دموکرات‌ها به پیروزی هریس

بر اساس نتایج یک نظرسنجی میان طرفداران و مخالفان نامزدها شانس هریس برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز از ترامپ کمتر است. تارنمای هیل در این باره نوشت: نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز و مؤسسه یوگاو نشان داد نتایج نظرسنجی اخیر نشان داد که به‌طور تقریبی ۸۰ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات گفته‌اند که حزب متبوع آن‌ها باید نامزدی کامالا هریس در انتخابات را تأیید کند و ۲۱ درصد خواستار تأیید فرد دیگری بودند؛ با این حال بسیاری از دموکرات‌ها پس از خروج جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و حمایت از کامالا هریس نسبت به پیروزی در انتخابات ماه نوامبر (آبان) خوشبین‌تر شده‌اند.

رویترز بر اساس ادعای یک منبع آگاه نوشت: هریس در حال حاضر حمایت دو هزار و ۲۱۴ نماینده کنوانسیون ملی دموکرات‌ها را کسب کرده که بسیار بیشتر از اکثریت مورد نیاز برای معرفی شدن به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در پنجم نوامبر است، البته نظرسنجی انجام شده توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان داد که هریس از حمایت دو هزار و ۵۳۸ نماینده کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برخوردار است.

هریس در جدیدترین نظرسنجی‌ها از ترامپ جلو زد

به نوشته رویترز هریس برای انتخاب به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات حداقل نیاز به کسب آرای هزار و ۹۷۶ نماینده کنوانسیون ملی این حزب را دارد و در جدیدترین نظرسنجی‌ها هریس در نظرسنجی ملی با ۴۴ درصد در برابر ترامپ با ۴۲ درصد پیش است، همچنین رویترز مدعی شده است که ۵۶ درصد از رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده با این نظر موافق بودند که هریس ۵۹ ساله «ذهنی تیز و قادر به مقابله با چالش‌ها» را دارد و در مقابل ۴۹ درصد همین را در مورد ترامپ ۷۸ ساله گفتند.

مواضع هریس در حوزه سیاست خارجی

در این بین اما مواضع سیاسی هریس به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی می‌تواند حائز اهمیت باشد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، هریس از پذیرش ریاست سنا در سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مشترک کنگره در روز چهارشنبه خودداری کرده است. یک مشاور هریس که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص گفته است که غیبت هریس در جریان سخنرانی نتانیاهو نباید به‌عنوان تغییر در موضع او در قبال اسرائیل تعبیر شود.

بر اساس این گزارش، دموکرات‌ها به‌طور عمیقی درباره جنگ غزه دچار اختلاف هستند و انتظار می‌رود ده‌ها نفر از قانون‌گذاران لیبرال سخنرانی نتانیاهو را تحریم کنند؛ به‌ویژه که در بهار سال جاری تعداد زیادی از آن‌ها به رغم تأیید انتقال میلیاردها دلار حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی، از تاکتیک‌های نتانیاهو و فاجعه انسانی در غزه ابراز خشم کرده‌اند. هریس به‌عنوان عالی رتبه‌ترین مقام دولت بایدن ادامه جنگ اسرائیل در غزه را زیر سوال برده و از تلفات غیرنظامیان در این جنگ انتقاد کرده است.

بررسی شانس هریس و ترامپ برای ورود به کاخ سفید

امکان افزایش محبوبیت هریس در زمان‌های منتهی به انتخابات

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کناره‌ گیری جو بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا به دلیل بیماری و تثبیت کامالا هریس به‌عنوان جایگزین وی برای رقابت با دونالد ترامپ، اظهار کرد: باراک اوباما و نانسی پلوسی از چهره‌های اصلی حزب دموکرات درباره توان ادامه رقابت‌های انتخاباتی توسط بایدن دچار تردید بودند و احتمال فشارهای درون حزبی برای استعفای بایدن وجود دارد.

وی افزود: با این حال بایدن انصراف خود را اعلام کرد و هریس را به‌عنوان کاندیدای حزب دموکرات برای ادامه رقابت‌ها معرفی کرد، اما برای اینکه هریس از دموکرات‌ها تاییدیه نهایی را بگیرد باید صبر کرد تا طی چند ماه آینده، حزب دموکرات کنوانسیون بزرگ خود را برگزار کند و در آن چهار هزار نماینده حزب تأیید کنند که نماینده واقعی آن‌ها کدام گزینه است است، بنابراین معرفی هریس به‌عنوان جایگزین بایدن در حد پیشنهاد است و هنوز تأیید نهایی نشده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با فرض تأیید هریس و رقابت وی با ترامپ، پیش‌بینی کرد: در حال حاضر ترامپ از جهت محبوبیت سیاسی جلوتر است، اما معمولاً انتخابات برای خود جنبش‌هایی را آزاد می‌کند که ممکن است در آینده هریس محبوب تر شود، بنابراین نمی‌توان در حال حاضر در این خصوص پیش‌بینی درستی داشت.

امتیازات هریس نسبت به ترامپ

وی در ادامه با اشاره به امتیازات هریس نسبت به ترامپ تشریح کرد: نخستین امتیاز وی زن بودن آن است، چراکه تاکنون در ایالات متحده هیچ خانمی رئیس جمهور نبوده است و فعالان سیاسی طرفدار حزب دموکرات می‌توانند بر این موضوع مانور دهند و نظر خانم‌ها را به‌عنوان نیمی از جمعیت آمریکا به خانم هریس جلب کنند.

امیدی ادامه داد: دومین امتیاز هریس نسبت به ترامپ رنگ پوست او است که می‌تواند نظر اقلیت‌ها در آمریکا به‌ویژه سیاه‌پوستان را جلب کند، اما این نکته می‌تواند برای او مشکل‌ساز باشد، چراکه بسیاری از سفیدپوستان آمریکا در ذات نژادپرست هستند، تا جایی که حتی ممکن است دموکرات‌های سفیدپوست هم به او رأی ندهند.

وی اضافه کرد: امتیاز سوم هریس به جدید بودن چهره او در عالم سیاست آمریکا بازمی‌گردد و این موضوع می‌تواند او را به‌عنوان کسی که حرف جدیدی برای گفتن می‌تواند داشته باشد در نزد افکار عمومی مطرح کند؛ در نتیجه همه کنجکاو خواهند شد که او را بشناسند و بر همین اساس در رسانه‌ها پررنگ شوند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: در حال حاضر شانس ترامپ برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی کمی بیشتر از بایدن است و ترامپ هیچ‌یک از امتیازات گفته شده برای خانم هریس را ندارد؛ بنابراین اگر این امتیازات برجسته شود شانس او برای پیروزی افزایش پیدا می‌کند.

ادامه راه بایدن در تقابل با ایران

وی پیرامون دیدگاه‌های هریس در حوزه سیاست خارجه و تعامل با جهان، گفت: هریس به احتمال زیاد روش بایدن را پیش خواهد گرفت؛ هریس قاطعانه از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت خواهد کرد و در سایر عرصه‌های بین‌الملل چنین استنباط می‌شود که وی سیاست چندجانبه گرایی و اتحاد با متحدان را ادامه خواهد داد.

امیدی درباره مواضع هریس در برابر جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: بایدن خواستار احیای برجام بود و خواستار فشار حداکثری علیه ایران نبود و حتی به دنبال تقابل نظامی با ایران هم نبود به طوری که دیدیم در پاسخ به عملیات دفاع مشروع ایران در عملیات وعده صادق واکنش خاصی نشان نداد و تنها سعی کرد، موشک‌های ایرانی را خنثی کند و به نظر می‌رسد که هریس نیز همین مسیر را دنبال کند.

سیاست احتمالی هریس نسبت به جنگ در غزه

وی پیرامون مواضع احتمالی هریس نسبت به جنگ اسرائیل و غزه یادآور شد: در هیئت حاکمه آمریکا اصل کلی بر حمایت از اسرائیل است؛ البته هریس قبلاً در چندین موضع خود خواستار تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین در سرزمین‌های اشغالی بوده است و قبل تر از وی نیز کارتر، کلینتون و اوباما خواستار تشکیل دو دولت بودند، اما زورشان به لابی اسرائیل نمی‌رسید.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هریس قطعاً در شعارهای انتخاباتی خود خواهد گفت که خواستار تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است، اما به نظر نمی‌رسد اقدام مؤثری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به‌ویژه غزه انجام دهد و همان جهت‌گیری کلی حمایت از اسرائیل البته با روش اوباما را ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اوباما در زمان ریاست‌جمهوری خود شرط و شروطی برای صهیونیست‌ها قائل بود تا جایی که وقتی نتانیاهو به واشنگتن آمد با او ملاقات نکرد؛ از این جهت سیاست اعلامی هریس نیز تشکیل دو دولت خواهد بود، اما به‌طورعملی مجبور خواهد بود از اسرائیل و جنایت‌های آن حمایت کند.

به گزارش ایمنا، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه پنجم نوامبر ۲۰۲۴ مصادف با پانزدهم آبان برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای یک دوره چهارساله در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد که جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات‌ها زمان نهایی معرفی نامزد نهایی حزب دموکرات را تا هفتم آگوست مصادف با هفدهم مرداد اعلام کرده است.

کد خبر 774581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.