مهارت‌های مدیریتی mba از رازهای مدیران موفق

احتمالا شما هم با این نظریه موافق هستید که میزان کارایی یک مدیر را نمی‌توان با مدارک تحصیلی و نمرات و دوره‌های آموزشی که او در آن شرکت کرده است، به دست آورد؛ چراکه پیشرفت در تحصیل معیار خوبی برای سنجش پتانسیل مدیریتی در یک فرد نیست.

در دوره‌های آموزشی و دانشگاهی آنچه که مدیران برای پیشرفت خود نیاز دارند بدانند، آموزش داده نمی‌شود. بااین‌حال راه‌های زیادی برای تبدیل به یک مدیر موفق شدن وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از مهارت‌های مدیریتی mba است که در مجموعه هفتادلایف می‌توانید این مهارت‌ها را فرا بگیرید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با mba آشنا شویم.

تعریف و اهمیت مهارت‌های مدیریتی در mba

Mba که مخفف‌شده عبارت Master of Business Administration است، یک مدرک کارشناسی ارشد است که اولین‌بار توسط دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد معرفی شد. علاقه‌مندان به مدیریت با کسب این مدرک می‌توانند مهارت‌هایی کسب کنند تا پیشرفت بیشتری در شغل خود داشته باشند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

از موارد دیگر اهمیت مهارت های مدیریت کسب و کار می‌توان به به‌دست آوردن پرستیژ اجتماعی، آشنایی با شرکای تجاری، قدرت تجزیه و تحلیل و قدرت سخنرانی و چنین مواردی که جزو شروط اصلی یک رهبر عالی بودن است، اشاره کرد.

مدرک mba یکی از رایج‌ترین و همه‌کاره‌ترین مدارک تحصیلات تکمیلی موجود در دنیای امروز است. شاید مدت زمان برگزاری این دوره برای شما سوال شده باشد. رشته mba معمولا حدود دو سال و دوره کوتاه مدت آن مانند دوره های mba دانشگاه تهران یکسال به‌طول می‌انجامد.

بااین‌وجود، دوره‌های پاره‌وقت و اجرایی mba نیز وجود دارند که برای افراد شاغل مناسب هستند. برای دریافت چنین خدماتی شما می‌توانید به سایت هفتاد مراجعه کنید. در ادامه با برخی از مهارت‌های دیگری که در mba آموزش داده می‌شود، آشنا خواهیم شد.

مهارت‌های استراتژیک چگونه به مدیران کمک می‌کند؟

یکی از مهارت‌هایی که در mba آموزش داده می‌شود، مهارت تفکر استراتژیک نام دارد. تفکر استراتژیک به‌معنای توانایی تفکر بر اساس یک برنامه عملی و سازنده است که هم مفهوم ساخت یک برنامه و هم طرز تفکر لازم برای اجرای آن را دربرمی‌گیرد. در دوره mba افراد یاد خواهند گرفت که چگونه تفکر خود را مرحله به مرحله پیش ببرند و با اجرای آن به اهداف خود برسند.

علاوه‌براین، زمانی که یک فرد با mba پیش برود، یاد خواهد گرفت که چگونه از تفکر استراتژیک برای ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکار خود و کارمندان استفاده کند. این فرصت‌ها می‌توانند شامل توسعه کمپین بازاریابی، ایده جدید برای محصولات و خدمات بهتر و نوآوری برای افزایش سود و کارایی کسب‌وکار باشد.

مهارت‌های رهبری چگونه مدیران مقتدر و متبحر می‌سازد؟

مهارت‌های مدیریتی mba از رازهای مدیران موفق

به‌دست آوردن توانایی رهبری افراد به چندین مهارت فرعی تقسیم می‌شود که در برنامه MBA آموزش داده می‌شود. برای اینکه مردم در مورد پیروی از رهبر و مدیر خود احساس راحتی یا حتی هیجان‌زدگی کنند، آن مدیر باید یک حس بینش و اعتماد را به‌خوبی منتقل کند.
در یک برنامه MBA، افراد یاد خواهند گرفت که چگونه بینش خود را تقویت کنند و مهم‌تر از آن، چگونه دیگران را به خود متعهد کنند. همچنین در دوره mba مدیران یاد خواهند گرفت که چگونه الهام‌بخش دیگران باشند.
داشتن چشم‌اندازی از اهداف آینده سازمان ممکن است به جهت‌دهی کارمندان به سوی مدیر خود کمک کند، اما افراد تنها در صورتی به کار خود متعهد خواهند شد که از یک رهبر خوب الهام گرفته باشند. بنابراین یک مدیر مقتدر با توانایی رهبری می‌تواند یک قدم جلوتر از سایر مدیران باشد.

مهارت‌های بازاریابی چگونه به موفقیت مدیران کمک می‌کند؟

پس از فراگیری مهارت تفکر استراتژیک و مهارت رهبری، افراد آماده می‌شوند مهارت بعدی خود برای ورود به بازار و توسعه و تجارت را تقویت کنند. مهارت‌های بازاریابی شامل تجزیه‌وتحلیل روند بازار، پیش‌بینی تحولات آینده و تصمیم‌گیری آگاهانه است.

این مهارت افراد را قادر می‌سازد که مدیران بهتر با محیط تجاری سازگار شوند و رفتار مصرف‌کنندگان را برای خرید و توسعه بازاریابی خود درک کنند. این درک می‌تواند شامل مطالعه در مورد نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان برای خرید و تاثیرگذاری بر انتخاب آن‌ها باشد.

با درک این موضوع مدیر یک کسب‌وکار می‌تواند کمپین‌های بازاریابی موثرتری ایجاد کند که نیاز و ترجیحات مصرف‌کننده در آن برآورده شود. بدین‌ترتیب مدیری که مهارت بازاریابی را دریافته است می‌تواند از تجزیه و تحلیل مصرف‌کنندگان و شرایط بازار، اهداف خود را تنظیم کند و احتمال موفقیت را افزایش دهد.

نقش مهارت‌های عملیاتی در موفقیت مدیران

مهارت‌های مدیریتی mba از رازهای مدیران موفق

مدیریت عملیات با طراحی و کنترل فرآیندها و سیستم‌هایی سروکار دارد که توسط آن‌ها محصولات یا خدمات ایجاد می‌شوند. این فرآیندها شامل فعالیت‌های مختلفی مانند مدیریت زنجیره تامین، کنترل کیفیت، بهبود فرآیند و لجستیک است. چنین کارایی عملیاتی با ارائه سریع محصولات یا خدمات به کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتری کمک می‌کند. بنابراین مهارت‌های عملیاتی نقش بزرگی در موفقیت مدیران ایفا می‌کنند.

یک دوره mba می‌تواند تخصص و تجربه موردنیاز برای حل مشکلات مربوط به مدیریت زنجیره تامین، برنامه‌ریزی تولید و بهبود فرآیند را در اختیار مدیران قرار دهد و بینش‌های ارزشمند و تجربیات دنیای واقعی را برای بهبود فرآیند یادگیری به او اضافه کند.

نقش مهارت‌های ارتباطی در موفقیت مدیران

برقراری ارتباط با ایده‌های خود و گوش دادن به افکار و احساسات دیگران باعث ایجاد اتحاد و درمجموع پیشرفت می‌شود. در دوره mba به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه به نظرات دیگران گوش فرا دهند، نظر خود را به‌طور صحیح بیان کنند و از این نظرات استفاده کنند. علاوه‌براین، راه‌های مختلفی برای رساندن نقطه نظرات با هدف نهایی بهبود و پیشرفت در نتایج کسب‌وکار به افراد آموزش داده خواهد شد.

همچنین، در برنامه mba هنر متقاعدسازی نیز در برنامه آموزشی وجود دارد که این هنر می‌تواند در هر موقعیتی به‌ویژه در محل‌کار بسیار سودمند باشد. این مهارت افراد را قادر می‌سازد تا در گزارش‌های مستقیم خود ایجاد انگیزه کنند و تصمیمات مدیران دیگر را حتی در صورت عدم تمایل به نفع خود تغییر دهند.

نقش مهارت‌های تصمیم‌گیری در موفقیت مدیران

تصمیم گیری بخش مهمی‌ از مدیریت است؛ چراکه تصمیمات یک مدیر به‌طور قابل‌توجهی روی آن سازمان و کارمندان تاثیر می‌گذارد. به‌همین‌دلیل مهم است که یک رهبر بداند باید چه مهارت‌های تصمیم‌گیری را دارا باشد و چگونه می‌تواند آن‌ها را توسعه دهد. داشتن مهارت‌های مناسب به یک مدیر کمک می‌کند از نردبان صنعت بالا رود و بسیار بهتر از قبل عمل کند. برخی از مهارت‌های تصمیم‌گیری عبارتند از:

  • مهارت حل مسئله و مقابله با مسائل کوچک و بزرگ
  • مدیریت زمان برای تصمیم‌گیری سریع
  • هوش هیجانی و آگاهی از احساسات
  • توانایی کارگروهی و کشف راه‌حل بهینه
  • شهود و تکیه بر غریزه
  • توانایی استدلال
  • رهبری و سازماندهی
  • تمرکز در هر شرایطی

داشتن مهارت‌های mba برای هرکسی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارد امری ضروری تلقی می‌شود. این مهارت‌ها باعث می‌شود افراد درک مناسبی از شرایط بازار و رقبا و حتی مصرف‌کنندگان داشته باشند که به رشد و پیشرفت آن‌ها بسیار کمک خواهد کرد. اگر مدیر سازمانی هستید و به‌دنبال دوره مناسبی برای فراگیری مهارت‌های mba می‌گردید، برای شما پیشنهاد مناسبی داریم. هزینه شرکت در دوره های mba مخصوصا در دوره های آزاد دانشگاه تهران منصفانه و در دسترس است.

کد خبر 774467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.