تعزیه راهب مسیحی روز هفتم شهادت امام حسین (ع) در خمینی شهر + فیلم

مراسم عزاداری روز هفتم شهادت امام حسین (ع) و آیین تعزیه خوانی با عنوان راهب مسیحی در خمینی شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، مجالس عزاداری امام حسین (ع) در اکثر شهرهای ایران تا روز دهم ادامه دارد و در بعضی از نقاط روز ۱۳ محرم را نیز به عنوان سوم روز شهادت سید الشهدا عزاداری می‌کنند، اما در خمینی شهر علاوه بر روز سوم، روز هفتم شهادت امام حسین (ع) را نیز به سوگ می‌نشینند و علاوه بر دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی، تعزیه‌ای با نام تعزیه راهب برگزار می‌شود که این تعزیه تا حدودی مختص خمینی شهر است.

این تعزیه روایتگر داستان راهب نصرانی است که در مسیر بازگشت کاروان کربلا با آنها برخورد می‌کنند و طی گفت‌وگویی با اشقیا از آنها می‌خواهد که سر مطهر امام حسین (ع) را برای یک شب به او امانت بدهند. سر مطهر امام حسین (ع) در این شب در دیر قرآن می‌خواند و راهب با مشاهده این معجزه مسلمان می‌شود.

تعزیه راهب تعزیه‌ای است که باید در دستگاه‌های موسیقی اجرا شود و در دستگاه‌های تعزیه خوانی تنها تعزیه‌ای است که در دستگاه نوا اجرا می‌شود و محوریت سبک خواندن راهب سبک نوا است که در حین اجرا اشاره‌ای هم به دستگاه دشتی و دستگاه افشاری می‌شود و گوشه‌هایی از آن آوازها نیز خوانده می‌شود ولی محوریت اصلی اجرا دستگاه نوا است.

در این تعزیه که بسیار هم پرطرفدار است علاوه بر مردم اساتید آواز، نخبگان و دیگر مشاهیر شهر نیز شرکت می‌کنند. سندیت محکم داستان این تعزیه بر طرفداران آن افزوده است. نسخه‌های این تعزیه و اشعار آن نیز بومی بوده و تهیه و تنظیم آن بر عهده پیشکسوتان تعزیه خمینی شهر بوده است.

این تعزیه توسط اساتید آواز اجرا می‌شود و از شاگردان استاد تاج اصفهانی که در خمینی شهر به اجرای این تعزیه می‌پرداخته‌اند، می‌توان استاد محمد تقی سعیدی و استاد سلیمانی را نام برد و در حال حاضر نیز احمدرضا شاهنوشی از شاگردان استاد سید محمدرضا طباطبایی که از شاگردان استاد تاج اصفهانی است، چند سالی است که این تعزیه را اجرا می‌کند.

به گزارش ایمنا، تعزیه مجلسی راهب در این شهر قدمت طولانی دارد و در حدود دو ساعت به طول می‌انجامد.

کد خبر 774243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.