پشه آئدس در چه نوع زیستگاه‌هایی تخم‌گذاری می‌کند؟

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مکان‌هایی که ممکن است پشه آئدس تخم‌گذاری کند، گفت: پشه آئدس به طور معمول در زیستگاه‌های بزرگ تخم‌گذاری نمی‌کند، رودخانه‌هایی که آب جاری دارد و راکد نیست، پشه آئدس نمی‌تواند در آن تخم‌گذاری کند.

عبدالرضا میراولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مکان‌هایی که ممکن است پشه آئدس تخم‌گذاری کند، اظهار کرد: پشه آئدس به طور معمول در زیستگاه‌های بزرگ تخم‌گذاری نمی‌کند، رودخانه‌هایی که آب جاری دارد و راکد نیست، پشه آئدس نمی‌تواند در آن تخم‌گذاری کند، به طور معمول زیستگاه‌های اطراف رودخانه‌ها وسیع است و این پشه تمایل به تخم‌گذاری در زیستگاه‌های کوچک دارد.

وی با اشاره به زیستگاه پشه آئدس افزود: پشه آئدس تمایل زیادی به تخم‌گذاری در ظروف دست‌ساز انسان و ظروفی بسیار کوچکی همچون قوطی کنسرو، بطری آب معدنی و ظروف نگهداری آب زیر کولر گازی دارد، بنابراین این پشه به زیستگاه‌های کوچک علاقه دارد و تمایلی به تخم‌گذاری در زیستگاه‌های بزرگ ندارد.

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی از بیماران از کشورهای آلوده وارد کشور می‌شوند که مهم است در مبادی ورودی کشور پایش‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به لزوم پایش مناطق آلوده به تب دنگی ادامه داد: تعدادی از بیماران هستند که سابقه سفر به کشورهای آلوده را ندارند و داخل کشور به ویروس آلوده شدند و بیانگر این نکته است که پشه در آن شهر و منطقه آلوده به ویروس است و افراد محلی را مورد گزش قرار می‌دهد که مبتلا می‌شوند و مهم است که این مناطق بررسی و پایش شود.

میراولیایی خاطرنشان کرد: افراد محلی آلوده به ویروس تب دنگی که سابقه سفر به کشورهای آلوده را نداشته‌اند، از اهمیت بسزایی برخوردارند، زیرا نشان می‌دهد ویروس در گردش است و پشه‌های آئدس در آن شهر یا منطقه آلوده وجود دارد.

کد خبر 774131

برچسب‌ها