افزایش آمار غرق‌شدگی در کرمانشاه طی ۳ ماه نخست سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از غرق شدن شش نفر در آب‌های استان طی سه ماه نخست سال‌ جاری خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سلیم خانی ظهر امروز _ دوشنبه اول مرداد _ در جمع خبرنگاران از غرق شدن شش نفر در آب‌های استان طی سه ماه اول سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل (سه ماهه اول سال ۱۴۰۲) که دو نفر مرد بوده، افزایش داشته است.

وی افزود: پنج نفر از فوتی‌های غرق شدگی در آب‌های آزاد بوده است و این امر می‌طلبد افراد از نزدیک شدن به آب رودخانه‌ها و سدها خودداری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها را از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا دانست و خاطرنشان کرد: قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب باید از وضعیت عمق آب اطلاع داشته باشید، چراکه شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد.

خانی با اشاره به موارد مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن طی بهار امسال، تصریح کرد: طی س ماه امسال اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن سه نفر (۲ زن و یک مرد) بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (سه ماهه اول ۱۴۰۲) که تعداد متوفیان ۱۷ نفر (هشت زن و نه مرد) بوده، کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: نخستین نشانه‌های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن است. در واقع مانند آنفلوانزا حالت‌های تهوع، استفراغ و خستگی در فرد ظاهر می‌شود، اما بر خلاف آنفلوانزا مسمومیت با مونوکسید کربن موجب تب نمی‌شود بنابراین اگر چند نفر در خانه این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند یا با نشانه‌های دیگری مثل سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس‌های سریع و کوتاه مواجه شدند باید هر چه سریع‌تر به درمان اقدام کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اضافه کرد: بر اثر تنفس بیش از اندازه مونو کسید کربن، این گاز خطرناک در خون جایگزین اکسیژن می‌شود و با از بین رفتن اکسیژن، سلول‌ها در سراسر بدن می‌میرند و فعالیت اندام‌ها متوقف می‌شود که این مسمومیت به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرم کن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود.

خانی تأکید کرد: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ممکن است موجب احساس خواب آلودگی در فرد شود و افراد بیشتر این نشانه را به‌عنوان عامل نگران‌کننده در نظر نمی‌گیرند در حالی که خواب رفتن و تداوم تنفس مونوکسید کربن به تشدید مسمومیت یا مرگ منجر می‌شود.

کد خبر 774128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.