معیارهای کابینه ۱۴

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه یکم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش به ملت از ۳ سال خدمت» نوشت: آخرین جلسه دولت سیزدهم، البته قریب به یک سال زودتر از موعد معمول همه دولت‌ها، روز گذشته به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری برگزار شد. مهم‌ترین دستورکار جلسه، گزارش اعضای هیئت دولت از مهم‌ترین عملکرد، تحولات و اقدامات حوزه مأموریت آنان در سه سال گذشته بود. این گزارش‌ها به معنای بیان همه اقداماتی نیست که در فرصت خدمت سه ساله انجام شده است. باوجود این می‌تواند تصویری از این حقیقت ارائه کند که چرا دولت سیزدهم از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «دولت کار و خدمت» توصیف شده است. آنچه در ادامه آمده است، متن اظهارات یا متن گزارش اعضای هیئت دولت، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور از مهم‌ترین تحولات و اقداماتی است که در فرصت سه ساله خدمت دولت سیزدهم، صورت گرفته است. این گزارش‌ها را از زبان خود آنان بخوانید.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه: رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی و ۷۰۰ همت پروژه

سال گذشته رشد اقتصادی غیرنفتی کشور به ۵.۷ درصد رسید و در همه سه سال گذشته، این نرخ بالای ۵ درصد بوده است. به طور کلی رشد اقتصادی بدون نفت در سال‌های ۹۰ تا سال ۱۳۹۹، ۲.۱ درصد بود، اما در سه سال گذشته به میانگین ۴.۴ درصد رسیده است. در سه سال گذشته تعداد شاغلان نیز ۱.۵ میلیون نفر افزایش یافت و بیکاری جمعیت ۱۵ ساله از ۹.۲ درصد به ۸.۱ درصد کاهش یافت. همچنین بخش قابل توجهی از اوراق بدهی منتشر شده، برای پرداخت بدهی دولت قبل بود، ضمن اینکه ۵۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این عدد به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

معیارهای کابینه ۱۴

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ بی‌سابقه یمن به حمله بی‌سابقه اسرائیل / ‏ ناو آمریکایی و ایلات موشک‌باران شد» نوشت: در حالی که همه چشم‌ها به مرزهای شمالیِ اراضی اشغالی و جنوب لبنان دوخته شده بود تا ساعت صفر جنگ رژیم آپارتاید اسرائیل و گروه مقاومتِ حزب‌الله لبنان فرا رسد، گروه دیگری از جبهه مقاومت چنان ضربه بی‌سابقه‌ای را به قلب اراضی اشغالی وارد کرد که مسئله «جبهه شمالی» کمابیش به حاشیه رفت تا فعلاً مسئولین رژیم اسرائیل از گیجی این حمله خارج شوند. چنان که در خبرها بارها خوانده و شنیده‌اید حمله پهپادی که از یمن به پرواز درآمد و سحرگاه روز جمعه (۲۹ تیر) در تل‌آویو منفجر و منجر به کشته شدن حداقل یک صهیونیست و مجروح شدن تعدادی دیگر شد، صهیونیست‌ها را به بهت فرو برد تا اینکه در عصر روز شنبه برای پاسخ به این حمله تصمیم به حمله هوایی به خاک یمن را گرفتند. انصارالله یمن روز یکشنبه اعلام کرد: در نتیجه تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی که انبار نفت در بندر حدیده را هدف قرار داد سه تن شهید و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند. اگرچه صهیونیست‌ها می‌گویند با به پرواز درآوردن جنگنده‌های اف ۳۵ و اف ۱۶ و رساندن آنها به یمن، این کشور را بمباران کرده‌اند اما گزارش‌هایی هم هستند که می‌گویند، این حملات از سوی انگلیس و آمریکا انجام شده و مسئولیت آن را صهیونیست‌ها برعهده گرفته‌اند تا- مثلاً- ضمن حفظ آبرو، تلاشی هم برای حفظ بازدارندگی کرده باشند!

«محمد عبدالسلام»، از جنبش انصارالله، در اولین واکنش به حملات هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «این حملات تنها باعث افزایش عزم ما در حمایت از فلسطین خواهد شد.» «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز در بیانیه‌ای، صبح روز یکشنبه، خطاب به صهیونیست‌ها اعلام کرد: «خیلی خوشحال نشوید چرا که پاسخ یمن قطعی و دردناک است و هرگز از مجازات در امان نخواهید ماند و بازگشت به جایی که از آنجا آمدید، گزینه پیش‌روی شماست یا اینکه در پناهگاه‌ها بمانید… حمایت آمریکا و انگلیس نیز سودی نخواهد داشت و دستی که حاکمیت یمن را نقض کرده و به منابع و ملت این کشور تجاوز کرده، قطع خواهد شد.» سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم دیروز، این طور به این حمله واکنش نشان داد: پاسخ داده شد و «یگان موشکی نیروهای مسلح یمن با چند موشک بالستیک مواضع حساسِ «ام‌الرشراش» (ایلات) را هدف قرار داد… عملیات مشترکی نیز میان نیروی دریایی، هوایی و موشکی با هدف قرار دادن ناو آمریکایی پومبا در دریای سرخ انجام شد. این عملیات با موشک‌های بالستیک و پهپاد انجام و به لطف خداوند منجر به اصابت مستقیم به ناو شد.»

معیارهای کابینه ۱۴

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت کارآمد، متدین و انقلابی انتخاب کنید» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح دیروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس با تبیین هشت نکته مهم «ضرورت پاسخگویی مجلس»، «تعامل سازنده مجلس و دولت جدید»، «شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم»، «حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس و دیگر فعالیت‌های نمایندگان»، «بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری»، «نظارت بدون افراط و تفریط»، «فعالیت مؤثر هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان» و «حضور جدی مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی»، ابراز امیدواری کردند با احساس مسئولیت مشترک رئیس‌جمهور منتخب و مجلس، کابینه‌ای متشکل از افراد مؤمن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاک‌دستی و صداقت، دارای نگرش ملی و برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی تشکیل شود و مسائل کشور و مردم را به پیش ببرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که اولین دیدار مجلس دوازدهم با ایشان بود، جایگاه مجلس را بسیار مهم و حساس خواندند و افزودند: مجلس برخلاف تصور عمومی فقط پرسشگر نیست بلکه مانند هر نهاد تصمیم‌گیر و اقدام‌کننده باید در قبال وظایف و عملکرد خود در پیشگاه خداوند و در مقابل مردم پاسخگو باشد. ایشان افزودند: البته برای پاسخگویی مجلس در قبال مردم، سازوکاری نداریم، اما می‌توان رضایت یا عدم رضایت مردم را در واکنش آن‌ها به عملکرد مجلس مشاهده کرد.

رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: در گذشته کارهای برخی مجالس مورد پسند مردم نبود و به همین علت از چشم مردم افتادند؛ بنابراین تک‌تک نمایندگان باید رفتار، نطق‌ها، مواضع و عملکرد خود را با توجه به ضرورت پاسخگویی تنظیم کنند.

معیارهای کابینه ۱۴

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «انصراف به نفع حزب» را برگزید و نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات اعلام کرد از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری می‌کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه همزمان با پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها و افزایش فشارهای سیاستمداران دموکرات‌، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری می‌کند. بایدن پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود و همچنین عقب افتادن از او در نظرسنجی‌ها، تحت فشار شدید دموکرات‌ها برای کناره‌گیری قرار گرفته بود. بایدن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، به دستاوردهای دولت خود اشاره کرد و نوشت معتقد است کناره‌گیری او منافع حزب دموکرات و آمریکا را تأمین می‌کند. در این پیام، بایدن دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سلامت و امنیت را برشمرده و عنوان کرده است: «در طول ۳ سال و نیم گذشته، ما پیشرفت بزرگی را به عنوان یک کشور رقم زده‌ایم و امروز آمریکا قوی‌ترین اقتصاد در جهان است. ما سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور خود داشته‌ایم».

وی همچنین گفته با کمک مردم آمریکا همه‌گیری کرونا و بدترین بحران اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» را پشت سر گذاشته و اتحادهای واشنگتن در سراسر جهان را تقویت کرده و به آن جان تازه‌ای بخشیده است. در این بیانیه آمده است: «در حالی که هدف من انتخاب دوباره بود اما معتقدم بهترین منفعت برای حزب و کشور، کناره‌گیری من و تمرکز بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور در مدت باقیمانده خواهد بود». رئیس‌جمهور آمریکا گفته در این هفته با مردم این کشور درباره تصمیم خود صحبت خواهد کرد. بایدن در پایان از «کاملا هریس» معاون خود و تمام افرادی که با او کار کردند، عمیقاً تشکر کرد، همچنین در توئیتی جداگانه حمایت رسمی خود را از کاملاً هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد!

معیارهای کابینه ۱۴

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سلفی با مسعود» به حضور رئیس‌جمهور منتخب در جمع نمایندگان مجلس دوازدهم پرداخت و نوشت: بعد از تعطیلات سه هفته‌ای، بالاخره بهارستان با میهمان ویژه‌ای کار خود را آغاز کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب صبح دیروز میهمان مجلس بود و همان ابتدای شروع جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بر روی صندلی نمایندگی خود نشست تا موجب غافلگیری همکاران سابق خود شود. تعدادی از نمایندگان دور او جمع شده بودند و استقبال گرمی از او داشتند، هرچند ماجرای نمایندگان جبهه رادیکال خلاف جریان غالب دیروز بود و تصاویر ثبت شده از چهره‌های مغموم و حتی عصبی برخی از نمایندگان شاخص جریان رادیکال نشان می‌داد ظاهراً رقابت انتخاباتی هنوز برایشان تمام نشده است و احیاناً دولت چهاردهم مسیر سختی را با این قشر از نمایندگان تجربه خواهد کرد.

در ابتدای جلسه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نطق پیش از دستوری داشت که بخشی از آن به کاهش مشارکت در انتخابات مربوط بود؛ رئیس مجلس بر لزوم برطرف کردن دلایل کاهش مشارکت تأکید داشت. نکته مهم سخنان قالیباف ضرورت توجه به غایبان انتخابات چهاردهم بود که گفت: «عدم تمایل بخش قابل توجهی از مردم برای استفاده از حق انتخاب خود نیز یک واقعیت است که باید اهل سیاست را به خود بیاورد البته این امر ریشه‌های مختلف دارد و کسانی که اهل تحلیل و تحقیق هستند باید به آن بپردازند اما پیامدهای آن برای نظام حکمرانی و سرنوشت عمومی جامعه آن قدر سنگین است که نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم. مهم‌ترین نکته این است که این کاهش مشارکت برای ما تبدیل به یک مسئله جدی شود که باید ابعاد آن را بررسی کنیم و برای حل آن تصمیم بگیریم.»

قالیباف در پایان نطق خود ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور منتخب او را فرزند مجلس نامید و اظهار کرد: «آقای پزشکیان با سابقه‌ای بیش از چهار دوره نمایندگی، فرزند مجلس است. اینکه امروز ایشان در صحن مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده، ما هم مطلع نبودیم و اکنون متوجه حضورشان شدیم»

معیارهای کابینه ۱۴

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «ناخدای اقتصاد ایران» را برگزید و در پاسخ به این سوال که چرا ریاست سازمان برنامه و بودجه اهمیت ویژه‌ای در عملکرد دولت چهاردهم دارد؟ نوشت: درحالی‌که کارشناسان در تکاپوی ارائه یک لیست پیشنهادی برای دولت چهاردهم هستند، به نظر می‌رسد انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخاب‌ها باشد. از نگاه کارشناسان، انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت می‌تواند بر موفقیت تیم اقتصادی و به تبع آن عملکرد کلی دولت چهاردهم اثر بسیار زیادی داشته باشد. ویژگی‌های مهمی که یک رئیس سازمان برنامه موفق باید داشته باشد: دانش تخصصی اقتصاد، قدرت ایستادگی در مقابل خواسته‌های دیگر نهادها و توانایی نه گفتن، حرکت به سوی شفاف‌سازی منابع و مخارج بودجه در سایه و هماهنگی با دیگر اعضای تیم اقتصادی است. این نهاد باید اصلاحات بودجه‌ای را پیش ببرد و برنامه‌ای برای جریان مالی فرا بودجه داشته باشد. با توجه به اهمیت جایگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه، «دنیای‌اقتصاد» در دو گزارش به بررسی ویژگی‌های یک رئیس سازمان برنامه و بودجه موفق پرداخته و در این مورد با کارشناسان نیز به مصاحبه پرداخته است.

سازمان برنامه و بودجه یکی از مهم‌ترین اعضای تیم اقتصادی دولت است که نقش اساسی در تعیین سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور دارد. این سازمان به‌عنوان مرکز اصلی تهیه و تنظیم بودجه، وظیفه دارد منابع مالی کشور را به نحوی تخصیص دهد که اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی محقق شوند. رئیس این سازمان باید دارای دیدگاهی جامع باشد و توانایی تحلیل و پیش‌بینی تحولات اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد. همچنین رئیس این سازمان باید با سایر اعضای دولت در هماهنگی کامل باشد. تدوین بودجه سالانه یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای دولت است که نیازمند هماهنگی دقیق بین منابع و نیازهاست. رئیس سازمان باید با دقت و دانش عمیق از شرایط اقتصادی کشور، اولویت‌بندی مناسبی برای تخصیص منابع انجام دهد. این امر مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه اقتصاد کلان، مالیه عمومی، و مدیریت منابع انسانی و مالی است.

معیارهای کابینه ۱۴

کد خبر 773906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.