به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یک شرکت فناوری مستقر در بریتانیا از راهاندازی یک سیستم تبرید حملونقل الکتریکی با باتری یکپارچه و پنلهای فتوولتائیک خورشیدی خبر داد که برای سازگاری با انواع تریلرهای حملونقل و رقابت با سیستمهای دیزلی ساخته شده است.
سیستم تبرید حملونقل چیست؟
تبرید حملونقل، سیستمی با دمای متوسط یا پایین است که گرما را از بین میبرد و دمای ثابتی را برای کالاهای یخ زده و یخچالدار در طول حملونقل یا نگهداری حفظ میکند. این سیستم در اندازههای مختلف و بسته به انواع مختلف حمل کالا، روی ونهای عایقبندیشده، تریلرهای باری، کامیونها، کانتینرهای حملونقل میانوجهی و واگنهای ریلی نصب میشود.
در یک سیستم تبرید حملونقل الکتریکی، کمپرسورها در تمام مدت یا حداقل بخشی از زمان توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در میآید. تغذیه کمپرسور با برق نهتنها مزایای زیستمحیطی را ارائه میدهد، بلکه موجب افزایش راندمان و کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری میشود.
نخستین مزیت این است که رانندگان میتوانند دمای ثابتی را برای خنک نگه داشتن محصولات بدون روشن کردن موتور حفظ کنند. علاوه بر این کامیونها بیسروصداتر هستند و محیط ساکتتری را برای رانندگی ایجاد میکنند اما مزیت اصلی این سیستمها صرفهجویی بیشتر در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانهای است.
نسل جدید سیستم تبرید حملونقل در بریتانیا
بریتانیا موفق به توسعه یک واحد تبرید حملونقل با انرژی خورشیدی و باتری شده است که امکان پیکربندیهای منجمد، سرد و چند دمایی را فراهم میکند و بهعنوان یک تغییر از فناوری دیزل قدیمی برای حملونقل سردخانهای توصیف میشود. تولید این محصول حاصل مشارکت کاربران، تکنسینهای تعمیر و نگهداری و تأمینکنندگان است. پنلهای خورشیدی سبکوزن با سلولهای سیلیکونی تککریستالی با کارایی بالا در سقف تریلرها ادغام شدهاند تا شارژ اضافی برای باتریها فراهم کنند.
چهار نوع باتری لیتیوم فسفات آهن در چهار اندازه وجود دارد که سبکترین آنها وزنی ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از سبکترین معادل دیزلی خود دارد و سنگینترین آنها ۱.۲ سنگینتر از معادل دیزل خود است.
تا به امروز ۲۵ آزمایشی که سیستم جدید را در معرض شرایط مختلف همچون تحویل اقلام یخزده در مسافتهای طولانی، باز شدن مکرر درها و تحویل مواد غذایی تازه توسط شرکتهای حمل بار مستقر در بریتانیا انجام گرفته، نتایج مثبتی به همراه داشته است.
طبق نتایج آخرین آزمایشها، سیستم جدید با ۲۲ ساعت خنکسازی اقلام یخزده با یک بار شارژ در طول دو روز همراه بود و در طول دوره آزمایشی به ۱۰۰ درصد کار با انرژی خورشیدی دست پیدا کرد.
کاهش انتشار گازهای گلخانهای و هزینههای عملیاتی در طول دورههای آزمایشی در حال حاضر با دریافت حجم بالایی از سفارشات تجاری توسط چندین شرکت مستقر در بریتانیا برای برخورداری از مزایای این سیستم شده است.
شرکت توسعهدهنده سیستم تبرید حملونقل خورشیدی بریتانیا همچنین در حال گسترش صادرات محصولات خود به فراتر از بازارهای بریتانیا و کشورهایی همچون هلند است که علاقه زیادی به راهحلهای حملونقل پایدار در آن دیده میشود.
نظر شما