۴۸ هکتار از مراتع زنجان آتش گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: در سال‌جاری ۹ مورد آتش‌سوزی به میزان ۴۸ هکتار در استان زنجان ثبت شده است.

عباس بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: مدیریت بحران استان برنامه‌ریزی مطلوبی را برای مقابله با حوادث آتش‌سوزی سال‌جاری در دستور کار خود قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های بین‌بخشی در این زمینه به پیشبرد بهتر کارها منتهی می‌شود، افزود: همکاری روستاییان و رهگذران نیز در تحقق اهداف تعیین شده امری مهم محسوب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به بارندگی‌های استان در سال جاری افزود: بارش‌ها به تراکم پوشش گیاهی منجر شده است، اما از طرفی گرمای تیر و مرداد احتمال آتش‌سوزی‌ها را به مراتب افزایش می‌دهد.

بابایی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی باید آمادگی لازم را در حوزه آتش‌سوزی مراتع داشته باشند، اضافه کرد: با وجود آمادگی در سال‌جاری، ۹ مورد آتش‌سوزی به میزان ۴۸ هکتار در مراتع استان زنجان رخ داده است.

وی تصریح کرد: از کل آتش‌سوزی‌های صورت گرفته ۳۰ هکتار مربوط به شهرستان زنجان و پس از آن شهرستان ابهر است که بیشترین آتش‌سوزی را داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با تأکید بر ارائه آموزش‌های لازم در حوزه آتش‌سوزی گفت: به‌یقین این موضوع تأثیر بسزایی در کاهش حوادث خواهد داشت.

بابایی با بیان اینکه یکی از مواردی که موجب تخریب مراتع می‌شود، چرای بی‌رویه دام‌هاست، اظهار داشت: در این راستا طرح مدیریت چرا و ساماندهی کوچ با رویکرد پیشگیرانه و حفاظتی به مرحله اجرا درآمد که مؤثرترین اقدام در مدیریت بهره برداری از مراتع است.

وی گفت: طبق بررسی‌ها، بی‌احتیاطی برخی از رهگذران، گسترش آتش به جنگل‌های کاشته شده با گونه‌های سوزنی برگ در مناطق حساس و وجود درختان پوسیده، توخالی، شکسته و افتاده فراوان هم احتمال وقوع آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 773163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.