بحران جمعیت ژاپن نتیجه تمایل نداشتن جوانان به ازدواج

بسیاری از جوانان ژاپنی به دلیل نگرانی از هزینه‌های بالای زندگی در شهرهای بزرگ، نبود شغل مناسب و وجود فرهنگ کاری داشتن شغل برای هر دو شریک زندگی که بازگشت زنان به شغل تمام‌وقت خود را پس از بچه‌دار شدن دشوار می‌کند، تمایلی به ازدواج یا تشکیل خانواده ندارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شانس پایین برای ملاقات با شریک زندگی آینده و نگرانی در زمینه هزینه‌های بالای زندگی، اصلی‌ترین دلیل جوانان ژاپنی برای خودداری از ازدواج مطرح شده است.

ژاپن همچنان درگیر بحران جمعیتی است که انتظار می‌رود طی دهه‌های آینده منجر به کاهش شدید جمعیت آن شود. کاهش ازدواج در ژاپن دلیل مهمی برای نرخ پایین زادوولد و کاهش و پیری جمعیت است. در سال ۲۰۲۳، تعداد ازدواج‌ها در این کشور برای نخستین بار از دهه ۱۹۳۰ به زیر ۵۰۰ هزار مورد و زادوولد ۵.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

دولت این کشور دریافته است که عقاید ازدواج در میان جوانان امروزی با آنچه که زمانی استاندارد تلقی می‌شد، متفاوت است، بنابراین درصدد جمع‌آوری نظرات کارشناسان و نظرسنجی از جوانان مجرد در مورد علاقه آن‌ها به ازدواج برآمده است.

دولت ژاپن با راه‌اندازی آژانس کودکان و خانواده‌ها در آوریل ۲۰۲۳ سعی در گردآوری این اطلاعات دارد. اولین جلسه کارگروه این آژانس در جمعه گذشته برگزار شد تا از جوانان در تلاش برای یافتن شریک زندگی حمایت کند. شرکت‌کنندگان شامل افراد متمایل به ازدواج در آینده و کارشناسانی بودند که با چالش‌های پیش روی جوانان در این مسیر آشنایی داشتند.

بحران جمعیت ژاپن نتیجه تمایل نداشتن جوانان به ازدواج

وزیر امور سیاست‌های مربوط به کودکان دولت ژاپن با حضور در این گردهمایی فرض اصلی را هم‌سویی ازدواج و فرزندپروری با احترام به ارزش‌ها و شیوه‌های مختلف تفکر افراد قرار داد و از جوانان خواست بی‌پروا از برنامه‌های خود برای آینده و هر آنچه آن‌ها را از تحقق آرزوهایشان باز می‌دارد، سخن بگویند.

آژانس یادشده در این گردهمایی به نتایج یک نظرسنجی از جوانان اشاره کرد که نشان داد ۴۳.۳ درصد از مردان و ۴۸.۱ درصد از زنان در سال ۲۰۲۱ فرصتی برای ملاقات با شرکای زندگی بالقوه آینده خود نداشتند و بسیاری از آن‌ها برای افزایش شانس خود در این راستا هیچ اقدامی هم‌چون شرکت در رویدادهای خواستگاری یا درخواست از دوستان برای معرفی به کار نبسته‌اند.

دولت‌های محلی با اقداماتی از افتتاح مهدکودک گرفته تا طراحی برنامه‌های خواستگاری و همسریابی سعی در رفع این مشکل دارند و دولت شهری توکیو در ژوئن اعلام کرد که تابستان امسال یک اپلیکیشن مناسب راه‌اندازی خواهد کرد.

بحران جمعیت ژاپن نتیجه تمایل نداشتن جوانان به ازدواج

با این حال نظرسنجی‌های اخیر نشان داد که بسیاری از جوانان ژاپنی به دلیل نگرانی از هزینه‌های بالای زندگی در شهرهای بزرگ، نبود شغل مناسب و وجود فرهنگ کاری داشتن شغل برای هر دو شریک زندگی که بازگشت زنان به شغل تمام‌وقت خود را پس از بچه‌دار شدن دشوار می‌کند، تمایلی به ازدواج یا تشکیل خانواده ندارند.

بنابراین تلاش‌های دولت محلی برای ترویج ازدواج مؤثر نبوده و آمار ازدواج‌ها در ژاپن به دلیل افزایش تعداد کارگرانی که از نظر مالی برای تشکیل خانواده مشکل داشتند، افزایشی نداشته است.

کد خبر 773134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.