بررسی چالش‌های دومین تولیدکننده مرغ در کشور

تولیدکنندگان صنعت طیور در گلستان به‌عنوان دومین تولیدکننده مرغ در کشور معتقد هستند، تصمیمات خلق‌الساعه، نوسان قیمت ارز و قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر موجب ورشکستگی تعدادی از تولیدکنندگان شده است و در صورت تداوم این روند، صنعت طیور به مرز فروپاشی خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، آب‌وهوای مناسب استان گلستان موجب شده است که این استان به جز تولید محصولات کشاورزی در زمینه صنعت طیور هم حرفی در برای گفتن در کشور داشته باشد تا جایی که از گلستان به‌عنوان یکی از استان‌های قطب تولید گوشت مرغ کشور یاد می‌کنند.

گلستان، گوشت مرغ ۱۱ استان دیگر کشور را تأمین می‌کند، اما به باور کارشناسان، دولت‌ها به جای به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی برای توسعه تولید این بخش با تصمیمات نادرست، این صنعت را نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار ضعیف کرده‌اند.

تولیدکنندگان در این سال‌ها به مواردی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری، تصمیمات خلق‌الساعه، ممنوعیت صادرات، افزایش هزینه‌های اولیه تولید در این صنعت اشاره می‌کنند و آن‌ها معتقد هستند دولت چهاردهم باید هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح تصمیمات در این بخش اقدام کند.

نوسان قیمت ارز، بلای جان صنعت طیور در گلستان

قیمت‌گذاری دستوری، عامل نابودی صنعت طیور

شروین اردلان، تولیدکننده زنجیره طیور در استان گلستان، سیاست قیمت‌گذاری دستوری را عامل نابودی تولیدکنندگان این صنعت می‌داند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گلستان به‌عنوان دومین تولیدکننده مرغ در کشور شناخته می‌شود، اما این موضوع آن‌طور که باید ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد گلستان نداشته است.

وی ادامه می‌دهد: گلستان استان معین برای تأمین مرغ بازار بهمن تهران محسوب می‌شود، اما تولیدکننده مرغ را با قیمت کمتر از هزینه تمام شده به این میدان عرضه می‌کند و فروشنده در پایتخت با سود بیش از ۱۰ هزار تومانی در هر کیلوگرم، مرغ را می‌فروشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای مرغ در ۱۸ ماهه گذشته تغییر نکرده است، می‌افزاید: ارز دولتی را از روی برخی کالاها همچون داروها برداشتند و هزینه‌های سربار که مستقیم بر قیمت تمام شده مؤثر هستند، نیز افزایش پیدا کرده است، اما دولت همچنان بازار مرغ را با قیمت‌گذاری دستوری که موجب زیان به تولیدکننده می‌شود، کنترل می‌کند.

نوسان قیمت ارز، بلای جان صنعت طیور در گلستان

تولیدکنندگان رمقی برای فعالیت ندارند

به باور بعضی فعالان صنعت طیور با وجود ظرفیت بالای تولید گوشت مرغ در کشور به واسطه اجرای سیاست‌های غلط، ایران از کشوری صادرکننده به واردکننده تبدیل شده است.

حمید سلیمانی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایران از یک کشور صادرکننده مرغ، به کشوری واردکننده بدل شده است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان دیگر رمقی برای فعالیت ندارند و تصمیمات دولتی باری بر دوش آنان شده است، می‌افزاید: ظرف ۵۰ سال گذشته در کشور سرمایه‌گذاری سنگینی روی این بخش انجام شد، اما تصمیم‌گیری‌های اشتباه منجر به آسیب به این حوزه شده است.

این تولیدکننده گلستانی تصمیمات خلق‌الساعه و اقتصاد دستوری را از مشکلات این صنعت اعلام می‌کند و می‌افزاید: نوسان قیمت ارز، بلاتکلیفی در تخصیص ارز از دیگر چالش‌های پیش‌روی صنعت طیور است.

سلیمانی فقدان زیرساخت مناسب در کشتارگاه‌های استان، را از دیگر مشکلات این حوزه می‌داند و می‌گوید: تمام مرغ تولیدی در استان کشتار نمی‌شود و به صورت مصوبه رسمی یا غیررسمی به استان‌های تهران و مازندران صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای ذخیره‌سازی و سردخانه برای نگهداری مرغ منجمد در گلستان موجود نیست، می‌افزاید: حتی شرکت پشتیبانی نیز از این مزیت بی‌بهره است.

نوسان قیمت ارز، بلای جان صنعت طیور در گلستان

برنامه جهاد حمایت از تولید داخلی است

با وجود اظهارات تولیدکنندگان گلستانی مبنی‌بر به‌کارگیری از سیاست‌های اشتباه و فشار بر حوزه صنعت طیور، مسئولان جهاد کشاورزی گلستان معتقد هستند که برنامه این سازمان به حمایت از تولید داخل است و در این راستا تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

حسین پهلوانان، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های سازمان جهاد و وزارتخانه حمایت از تولید داخلی است و هدف این است که صنعت پویا بماند و منافع یک سمت زنجیره به طرف دیگر کشیده نشود.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در استان وجود دارد، ادامه می‌دهد: باید از این تولیدات به‌نحو احسن استفاده کنیم و به گونه‌ای نشود که افزایش تولید موجب کاهش قیمت شود.

به نظر می‌رسد در دولت جدید مسئولان بالادستی باید راهی پیش‌روی تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور بگذارند تا ضمن ممانعت از آسیب بیش از این به حوزه پرورش گوشت مرغ با هدف رونق اقتصاد، امکان صادرات این محصول نیز، مهیا شود

پهلوانان، ضمن تأیید مشکلات تولیدکنندگان صنعت طیور می‌گوید: مرغداران و کشتارگاه‌ها لازم و ملزوم هم هستند و این دو حلقه باید در کنار هم باشند و انسجام داشته باشند تا یک تشکل باید خودش را بسازد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی بر اساس وظیفه‌ای که دارد، کارهای خودش را دنبال می‌کند، توضیح می‌دهد: ما تابع قوانین و دستورالعمل‌های بالادستی هستیم که به ما تکلیف شده است اما زمانی که در کنار هم قرار می‌گیریم باید تشکل‌های خودمان را ساماندهی کنیم و مطالبه‌گری داشته باشیم باید مجموعه‌ای قوی در استان داشته باشیم تا بتواند مطالبه‌گری داشته باشد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تاکید بر اینکه باید صنعت طیور کشور را هوشمندسازی کنیم، می‌گوید: هر کجا به این سمت رفتیم شفافیت ایجاد شده است که می‌تواند به حل خیلی از این مشکلات کمک کند.

به گزارش ایمنا، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به بخش تولید و اهمیت خودکفایی کشور در بخش تولیدات کشاورزی، به نظر می‌رسد در دولت جدید مسئولان بالادستی باید راهی پیش‌روی تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور بگذارند تا ضمن ممانعت از آسیب بیش از این به حوزه پرورش گوشت مرغ با هدف رونق اقتصاد، امکان صادرات این محصول نیز، مهیا شود.

کد خبر 772476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.