وقتی چینی‌ها پا در کفش هیدجی‌ها کردند

تولید سالیانه کفش در هیدج در حدود ۹ میلیون جفت است و کیفیت بالای کفش‌های تولیدی موجب برند شدن این شهر شده است،اما بازهم چینی‌ها با تولیدات بی‌کیفیت موجب مشکلاتی برای این صنعت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، «هیدج» یکی از شهرهای تاریخی استان زنجان است که در فاصله ۷۳ کیلومتری از شهر زنجان واقع شده است، این شهر علاوه بر وجهه تاریخی آن به قطب تولید کفش در کشور تبدیل شده است و در زمینه تولید کفش بچگانه رتبه نخست کشور را دارد.

اما تاریخچه کفش هیدج به دهه ۵۰ برمی‌گردد، زمانی که دو نفر از ساکنان این شهر به نام‌های رمضان‌علی دهقانی و علی عسگری شروع به تولید کفش کردند، این دو نفر در آن زمان به عنوان کارگر کفاشی در تهران مشغول به کار بودند که پس از چند سال ایده راه‌اندازی کفش در شهر هیدج را شروع می‌کنند و با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک و در نهایت گسترش آن به یکی از بهترین تولید کنندگان کفش تبدیل می‌شوند و امروز هیدج به یکی از سه قطب تولید کفش به ویژه کفش بچه‌گانه در سطح کشور تبدیل شده است.

در صنعت کفش هیدج، کفاشان به دو صورت مواد اولیه را به محصول کفش تبدیل می‌کنند، به صورت دست‌دوز و صنعتی یا ماشینی. اکثریت غالب این صنعت، واحدهای دست‌دوز یا نیمه صنعتی هستند و تعداد واحدهایی که به‌صورت ماشینی تولید می‌کنند به نسبت کمتر است.

تولید سالیانه کفش در هیدج در حدود ۹ میلیون جفت است و با توجه به کیفیت بالای کفش‌های تولیدی و همچنین قیمت پایین این تولیدات نسبت به سایر نقاط کشور این محصولات در داخل و حتی خارج از کشور مشتریان خاص خود را دارد.

از جمله استان‌های هدف صادرات کفش هیدج به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کردستان، یزد، کرمانشاه، اهواز می‌توان اشاره کرد و علاوه بر این کشورهایی چون مصر، تونس، آذربایجان، عراق، افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز از مشتریان دائمی کفش هیدج هستند.

وقتی چینی‌ها پا در کفش هیدجی‌ها کردند

نرخ بیکاری در هیدج نزدیک به صفر است

محسن افشارچی، استاندار زنجان با تاکید بر اینکه کفش هیدج ظرفیت‌های بسیار بزرگی را در کشور و حتی در منطقه دارد، گفت: کفش هیدج باید در سبد صادراتی استان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، می‌توانیم کفش هیدج را به عنوان یک برند خاص تعریف کنیم و به سرتاسر کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه کنیم.

وی افزود: نرخ بیکاری در شهر هیدج منفی است و این موضوع نشان از آن دارد که صنعت کفش هیدج چقدر توانسته است در این شهر تأثیرگذار باشد.

رشد صنعت کفش هیدج مدیون خود مردم این شهر است و اکنون نیز همین مردم پرتلاش می‌توانند با تأسیس شرکت بازرگانی و تمرکز در امر بازاریابی و صادرات موجب گسترش بازارهای فروش این محصول ارزشمند شوند

استاندار زنجان با بیان اینکه مشکلات و موانع تولید صنعت‌گران هیدجی با مسئولان کشوری درمیان گذاشته شده است، گفت: حتی با یکی از بانک‌های عامل رایزنی‌هایی در زمینه اعطای تسهیلات به صنعت‌گران هیدجی انجام و در حال حاضر این امر اجرایی شده است.

افشارچی تاکید کرد: باید حمایت‌های لازم از صنعت کفش هیدج انجام شود تا به امید خدا در آینده شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در کشور باشیم.

شهرک صنعتی کفش هیدج راه‌اندازی می‌شود

منصور علیمردانی، نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیدج در حوزه تولید کفش از ظرفیت بالایی برخوردار است و باید از آن به نحو احسن استفاده کرد، گفت: جمعیت شهر هیدج زیر ۲۰ هزار نفر است و می‌توان مجوز شهرک صنعتی روستایی برای آن صادر کرد که قطعاً صدور این مجوز حتی در یکی از روستاهای نزدیک، مزایای زیادی را برای فعالان این صنعت به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ایجاد یک شرکت بورسی نه‌تنها مزایای جذب سرمایه و سود سهام را به دنبال دارد، بلکه منجر به تجمیع هزینه‌های مالیاتی، حسابداری و هزینه‌های انرژی خواهد شد، افزود: رشد صنعت کفش هیدج مدیون خود مردم این شهر است و اکنون نیز همین مردم پرتلاش می‌توانند با تأسیس شرکت بازرگانی و تمرکز در امر بازاریابی و صادرات موجب گسترش بازارهای فروش این محصول ارزشمند شوند.

نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره از ارائه پیشنهاد شهرستان به ایجاد نمایشگاه تخصصی کفش هیدج گفت: قطعاً این نمایشگاه به معرفی توانمندی شهرستان در حوزه کفش کمک شایانی خواهد کرد.

علیمردانی معافیت صادرات محصولات نهایی را ضروری دانست و گفت: همچنین باید از ظرفیت وزارت امور خارجه در معرفی هرچه بیشتر کفش هیدج در کشورهای خارجی استفاده کرد.

وقتی چینی‌ها پا در کفش هیدجی‌ها کردند

بازار کفش ویتنام و هیدج ایجاد می‌شود

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه هیدج یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کفش در ایران محسوب می‌شود، گفت: محصولات کفش هیدج به کشورهایی چون مصر، تونس، آذربایجان، عراق، افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز صادر می‌شود.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق کشور ویتنام به ویژه در آزادسازی اقتصادی، اصلاح سیاست‌های پولی و مالی، اظهار کرد: فعالیت در بازار این کشور آسیای جنوب‌شرقی، دروازه‌های ورود به بازارهای پربازده سنگاپور، تایوان و اندونزی را نیز به روی ما خواهد گشود.

خوشه صنعتی به مجموعه‌ای از واحدهای کسب‌وکار اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده است و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند که از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار هستند

یوسفی‌اصل با تاکید بر اینکه فرهنگ‌ها و سبک زندگی جوامع از عوامل اصلی و تعیین‌کننده در رویکردهای اقتصادی و تولیدات آن مناطق هستند، گفت: صنعت کفش می‌تواند موجب پیوندی عمیق بین ویتنام و هیدج زنجان و تبیین الگوهای همکاری‌های مشترک برای عرضه این محصول در بازارهای جهانی شود.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان ادامه داد: ترسیم خط همکاری و تولید مدرن و به‌روز کفش، بین ویتنام و هیدج نه‌تنها ما را با تقاضای بازارهای جهانی همگام خواهد کرد، بلکه فرصت ویژه‌ای را نیز به‌منظور شناخت فرهنگ، ویژگی‌های بازار، روحیات تجار و نحوه تجارت مردمان کشورهای آسیای جنوب شرقی، برای ما ایجاد می‌کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی زنجان ضمن اعزام هیئت به نمایشگاه‌های تخصصی کفش به ویژه در ویتنام تلاش می‌کند اطلاعات کشورهایی را احصا کند که کفش هیدج به لحاظ قیمت بتواند توان رقابت با آنها را داشته باشد، بنابراین با شناسایی این نقاط، مسیر عرضه و رقابت و معرفی محصول نیز با ظرافت خاصی ترسیم خواهد شد.

شناسایی ۱۲ خوشه صنعتی کفش در هیدج

مجید گلشنی‌منفرد، رئیس سازمان صمت استان زنجان هم از شناسایی ۱۲ خوشه صنعتی در این استان برای حمایت از تولیدکنندگان خبر داد و گفت: عملیات حمایتی و شبکه‌سازی در تعدادی از این خوشه‌ها تمام شده است و برای تعدادی دیگر نیز در دستور کار قرار داد.

وی گفت: خوشه صنعتی به مجموعه‌ای از واحدهای کسب‌وکار اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده است و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند که از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار هستند.

گلشنی‌منفرد با بیان اینکه به مدت حداکثر سه سال خوشه‌های شناسایی شده تحت پوشش خدمات حمایتی قرار می‌گیرند، گفت: تاکنون ساختار خوشه‌های روی، فرش و کفش هیدج در استان خاتمه پیدا کرده است و این خوشه در اختیار کامل ذی‌نفعان قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان صمت استان زنجان افزود: در واقع کار اصلی ما در قالب خوشه‌های صنعتی این است که فعالان یک حوزه بتوانند پس از یک دوره حمایت و شبکه‌سازی روی پای خود بایستند و در این راستا تسهیلگری‌ های متعددی از مرحله تولید و تا عرضه محصول برای فعالان رشته‌های مختلف در خوشه‌های صنعتی انجام می‌گیرد.

وقتی چینی‌ها پا در کفش هیدجی‌ها کردند

حمایت‌های قطره‌چکانی از تولید کنندگان کفش

علی احمدی، یک از تولیدکنندگان کفش در هیدج نیز با بیان اینکه بالا بودن هزینه‌های تولید کفش از مشکلات اصلی آنهاست، اظهار داشت: گران بودن و خرید نقدی مواد اولیه فشار سنگینی را بر دوش تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

وی با گله‌ مندی از وضعیت بازار گفت: با وجود آنکه فروش در این صنعت مدت‌دار و گاهی اوقات یک ساله است، مجبوریم هزینه‌های تولید و حقوق کارگران را ماهانه و هفتگی پرداخت کنیم که این موضوع ما را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است.

وی تعداد زیاد تولیدکننده‌ ها در این بازار نامناسب را یکی دیگر از مشکلات صنعت کفش هیدج دانست و افزود: تولیدکننده‌ ها مجبور هستند برای جلب رضایت مشتریان و فروش تولیدات خود، قیمت‌ها را کاهش دهند.

این تولیدکننده کفش با اعلام نارضایتی از ورود بی‌رویه و قاچاق کفش‌های چینی گفت: بسیاری از تولید کنندگان برای فرار از هزینه‌های بیمه، مالیات و بهداشت به سمت کارگاه‌های خانگی و زیرزمین‌ها پناه برده‌اند تا از دسترس مأموران این ادارت دور باشند.

نبود مواد اولیه کافی و پرداخت نشدن وام‌های حمایتی از دیگر مسائلی است که موجب شده تولیدکنندگان کفش در این شهر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند که به نظر می‌رسد حل‌وفصل این مشکلات موجب خواهد شد، شهر هیدج در کشور به قطب تولید کفش تبدیل شود و برای تولیدات خود از سایر مناطق نیز کارگر بپذیرد

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این کارگاه‌ها حداقل موجب اشتغال ۱۰ تا ۱۵ نفر شده‌اند، تصریح کرد: در حالی که فروش ما مدت‌دار است و بسیاری از اوقات در نقدکردن چک‌های مشتریان نیز به مشکل می‌خوریم، فشار آوردن به تولیدکننده‌ها برای پرداخت به موقع مالیات با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی ندارد.

این تولید کننده همچنین از حمایت‌های بیمه‌ای پایین گله کرد و گفت: تأمین اجتماعی فقط برای بیمه پنج نفر برنامه حمایتی دارد و چون هزینه بیمه‌ها را از کارگران کسر می‌کنیم، کار کردن برای آنها نیز صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش ایمنا، با وجود تولیدات با کیفیت و بالای کفش در هیدج اما تولیدکنندگان همچنان با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هنوز هم راه مواصلاتی شهر هیدج مناسب‌سازی نشده است و همین امر موجب دسترسی سخت به این شهر شده است.

پراکندگی کارگاه‌های کوچک و بزرگ در سطح شهر است، به طوری که بسیاری از خانه‌های مسکونی نیز تبدیل به کارگاه‌های کفاشی شده که همین موضوع به مشکلات مسکن در این شهر دامن زده است و علاوه بر آن، گاهی سروصدا نیز همسایگان را آزار می‌دهد.

نبود مواد اولیه کافی و پرداخت نشدن وام‌های حمایتی از دیگر مسائلی است که موجب شده تولیدکنندگان کفش در این شهر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند که به نظر می‌رسد حل‌وفصل این مشکلات موجب خواهد شد، شهر هیدج در کشور به قطب تولید کفش تبدیل شود و برای تولیدات خود از سایر مناطق نیز کارگر بپذیرد.

کد خبر 772341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.