به گزارش خبرگزاری ایمنا، عاشورا جلوهگاه آزادگی و ایستادگی تا پای جان در مقابل ظالمان و مستکبران زمانه و مکتب خونین عشق و ایثار بود؛ در این مسیر امام حسین (ع) به ما آموخت باید مقابل ظلم قیام کرد و بر این عهد جاودانه باقی ماند اما باید توجه داشت که این پرچم و مسیر در طول ۱۳۸۵ سال بر زمین نمانده و امروز و اکنون پرچم مقاومت که بر خاکهای خشک زمین کربلا بی یاور مانده بود در دستان مردم غزه برافراشته شده و قلبها و وجدانهای بیدار مردم سراسر دنیا را فارغ از دینها و فرهنگها و نژادها فتح میکند.
امروزه میدان نبرد غزه و فلسطین، شعبهای از کربلای سال ۶۱ هجری قمری شده و مادران فلسطینی، ربابوار علیاصغران خود را فدا میکنند؛ امروز روایت علیاصغر دشت کربلا، روایت هزاران نوزاد بیپناهی است که بهدست حرملههای زمان زنده زنده در چادرهای رفح و بیمارستان الشفا غزه سوختند؛ روایت این نوزادان روایتی از جنس همان ظهر روز دهم محرم است که آفتاب به وسط آسمان رسیده و در میان خیمهها نوای العطش کودکان به گوش میرسید.
روایت چشمانتظاری این کودکان روایت همان امید بچهها به بیرون از خیمه و دستان پرمهر عمو عباس بود که منتظر بودند عمو با آب برگردد؛ روایت اشکهای نوزادان امروز روایت همان نوایی است که در میان طنین نوای عمو و العطش، به گوش میرسید و امروز رهبران حماس شجاعانه در میان یزیدیان زمان فریاد میزنند که «باید این راهی که آغاز کردهایم را ادامه دهیم وگرنه بگذار این یک کربلای دیگر بشود.» و این معنای واقعی «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» است.
روایت مقاومت از کربلا تا غزه
بر همین اساس محمدصادق کوشکی، استاد گروه مطالعات منطقهای دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجه تشابه میان کربلای ۶۱ و غزه ۱۴۴۶ اظهار میکند: از جمله مفاهیم محوری حادثه عاشورا بحث تقابل گروه کوچکی از جبهه حق با گروه کثیری از جبهه باطل و مقاومت جبهه حق تا آخرین قطره خون است و همین نکتهی کانونی حادثه عاشورا است؛ این اتفاق را که آن گروه اندک در ظاهر شکست خوردند اما در باطن سرافراز بر تخت جاودانگی تاریخ تکیه زدند و پیروز تمام عصرها شدند، در ماجرای غزه تکرار شد، یعنی گروه کوچکی از مردم با اتکا به خدا و ایمان دینیشان برای استقلال و آزادی و مبارزه با ظالمان قیام کردند؛ آنها جز خدا پناهگاهی ندارند، از شهادت نمیترسند و اهل مقاومتاند و نه اهل تسلیم.
وی با تاکید بر اینکه از ویژگیهای قیام عاشورا «پیروزی خون بر شمشیر» است که همین کربلای غزه را در مقابل دیدگان حسین (ع) دوستان عالم شاخص میکند، میافزاید: در شرایط فعلی به صراحت میتوانیم پیروزی جبهه حق را در غزه ببینیم، آنجا که علیرغم همه شهادتها، علیرغم همه زخمهایی که مردم غزه متحمل شدند و این حجم از آتشبازیها و بمبها که ریزش آن بر سر این تعدادند مردم در جغرافیا کوچک در تاریخ بی سابقه است تسلیم نشدند و تبدیل به قهرمانان جاودانه شدند، این همان اتفاقی بود که در کربلا رخ داد.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه عنوان میکند: حسین (ع) و دیگر یاران شهیدش چراغ هدایت در عالم هستی شدند و وجدانهای بیدار بشری را به راه حق رهنمون کردند، در دنیای امروز شهدای فلسطینی چراغ راه و نمایش دهنده مسیر روشن الهی به انسانهای حق دوست و روشن ضمیر در اروپا و آمریکا و سر تا سر دنیا هستند؛ همانطور که حادثه عاشورا پیروزی جبهه حق بر جبهه باطل را به دنبال داشت، میتوانیم شاهد پیروزی غزه بر دشمنانش باشیم.
این نقطه، سمت درست تاریخ است
همچنین وحید مردانه، پژوهشگر مسائل فلسطین و صهیونیسم در گفتوگو با ایمنا، با اشاره به گزارش وال استریت ژورنال از پیامهای مبادله شده میان رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبران حماس مبنی بر اینکه «باید این راهی که آغاز کردهایم را ادامه دهیم وگرنه بگذار این یک کربلای دیگر بشود.» اظهار میکند: این راهبرد نشأت گرفته از درس عاشوراست مبنی بر اینکه چنانچه میدانید در مسیر حق قرار دارید پس تا انتها به مسیر خود ادامه دهید ولو به قیمت جان، تا خون شما حقانیت شما را اثبات کند و این در حالی است که عاشورا یک واقعه صرفاً کوتاه مدت نبود و گذشت زمان و تاریخ، آثار آن را بیشتر نشان داد؛ معادلات غزه میتواند معادلات سیاسی آینده جهان را تغییر دهد.
پیام مقاومت غزه، بر قلب حرهای زمان نفوذ پیدا کرده است
وی میافزاید: گاهی پیروزی الزاماً به معنای از بین بردن دشمن نیست بلکه زنده ماندنِ اعتقاد و راه و رسم در مقابل فشارها مصداق پیروزی است؛ جهانبینی مقاومت و حماس در غزه پس از ۹ ماه کشت و کشتار همچنان زنده و پویاست و حتی صهیونیستها علیرغم اعلام هدف اولیه بر نابودی حماس اعتراف کردهاند که حماس از بین رفتنی نیست؛ رویکرد آزادیخواهان جهان در حمایت از فلسطین و غزه بدون آنکه اکثر آنها خودشان مطلع باشند برگرفته از همان راهبرد پیشنهادی معروف امام حسین (ع) خطاب به دشمنانش است که فرمود: «اگر دین ندارید و از قیامت نمیترسید لااقل در دنیای خود آزاده باشید»؛ همچنین رویکرد حقطلبان غیرمسلمان در حمایت از فلسطین که مصداق بارز و اخیر آن قیام دانشجویی دانشگاههای غربی و جهانی بود، نمونهای در جمع ۷۲ تن یار امام (ع) داشت و آن، وهب بن وهب، جوان مسیحی بود که بههمراه مادر و همسر در واقعه عاشورا حاضر شد و به شهادت رسید تا نشان دهد این یک مسئله قومی و دینی و تاریخیِ صرف نیست؛ بلکه یک مسئله انسانی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ایستادن در سمت درست تاریخ» است.
این پژوهشگر مسائل فلسطین و صهیونیسم عنوان میکند «یکی از جلوههای جالب و مهم قیام دانشجویی غربی علیه اسرائیل این بود که از جمله آغازکنندگان و ساماندهندگان این قیام به جز گروههای عمومی همچون «دانشجویان حامی عدالت در فلسطین» و «صامدون»، گروههای یهودی همچون «صدای یهود برای صلح» و «اگر اکنون نه» بودند و این نشان میدهد که پیام حقانیت غزه و مقاومت همچون پیام عاشورا بر دلهای آزادیخواه و حقطلب همچون قلب حرّ نفوذ کرده و در حال گسترش است.
مردانه کربلای غزه را دارای اشتراکات و تعالیم متعددی با عاشورا میداند و مهمترین آنان را اینطور عنوان میکند: هر دو در احیای مفهوم «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» نقش دارند و از سویی در طی این دو حادثه قدرت «توکل بر خدا»، «صبر» و «اعتماد به وعده الهی مبنی بر امکان پیروزی قلیل بر کثیر» و فراگیر شدن مفهوم «شهادت» بین تمام سنین یک ملت مشخص میشود.
وی ادامه میدهد: در هر ۲ ایستادگی در مقابل دشمن با زن و بچه و خانواده به موازات سلاح و شمشیر رخ میدهد، ترک نکردن خیمهها به منزله میدان جهاد که در غزه هم رخ داده است و از سویی گلایه و اعتراض نداشتن کودکان غزه از والدین و والدین از دولت حماس بخاطر مصیبها و راضی به رضای خدا بودن و قرآنخوانی کودکان غزه در میانه مصیبتها که تبدیل به بزرگترین دیپلماسی عمومی اسلام و قرآن شده است را به همراه داشته است.
روز عاشورا هنوز به شب نرسیده است
این پژوهشگر مسائل فلسطین و صهیونیسم با اشاره به دیگر اشتراکات میان کربلا و غزه تصریح میکند: ایستادگی مردم غزه در مقابل سالها تحریم و محاصره سخت همچون شعب ابیطالب و بستن آب بر روی یاران امام حسین (ع) و راهبری مقاومت فلسطین بر اساس راهبردهای کلان عاشورا علیرغم خاستگاه اولیه غیرشیعی این گروهها: جریانهای اخوانی و سلفی سالها تلاش کردند تا حماس را مصادره کرده و مشی سازش با شمر زمان را پیش ببرند اما گذر زمان بیش از پیش جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را تداعی میکند و به تعبیر شهید سید مرتضی آوینی: «اگر واقعیت را بخواهید روز عاشورا هنوز به شب نرسیده است.»
این پژوهشگر مسائل فلسطین و صهیونیسم معتقد است: سرانجام اگر باور داریم تاریخ تکرار میشود و سنتهای الهی تکرارپذیر است، باید بپذیریم که پایان جنگ غزه با هر نتیجهای، همان آغازِ پایان رژیمصهیونیستی است و به تعبیر رهبری «ضربه غیرقابل ترمیم» است و کسی چه میداند، شاید بخشی از نقشه راه آخرالزمان باشد. این مساله کوتاهمدت و بلندمدت خود را نشان خواهد داد.
مردانه طبق درس عاشورا که حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) وظیفه افشاگری و تبیینگری را در ادامه نقشهراه عاشورا به عهده داشتند، از کارشناسان و پژوهشگران میخواهد که تبیین و روشنگری پیرامون حوادث در کربلای غزه را جدی بگیرند.
«حسبی الله و نعم الوکیل» امروز غزه انعکاس نجوا «ما رایت الا جمیلا» کربلا است
معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای ایران نیز در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: خون، والاترین، بالاترین و تأثیرگذارترین پیامها در طول تاریخ است که میتواند به بشر ارسال شود؛ حرکت حضرت اباعبدالله با مقاومت گره خورده بود و مقاومت در دنیا کنونی از دیر باز با فلسطین گره خورده است، پیامی که مردم فلسطین با خون خود به فطرتهای نیالوده با اومانیست مخابره میکنند روشن است؛ انسان آزادهای که در جغرافیایی جان خود را از دست میدهد چرا که حق خودش را مطالبه کرده است و همین نشان میدهد که تا ظلمها و بدعتها و زیادهخواهیها در جهان ادامه دارد، ظهر عاشورا هنوز به شب نرسیده است و باید پیش از آنکه دیر شود خود را در نقطه درست تاریخ قرار دهیم.
وی ادامه میدهد: بسیاری از ما دوست داشتیم که در روز عاشورا و در سرزمین کربلا بودیم و به یاری امام حسین (ع) میشتافتیم اما امروز که کودکان غزه علی اصغروار به شهادت میرسند، زنان غزه زینبوار صبر میکنند و مردان غزه مانند یاران آن حضرت جان بر کف به میدان میروند سکوت کردهایم و این در حالی است که عاشورا اتفاق افتاد تا ما انسانها نسبت به ظلم بی تفاوت و خنثی نباشیم، عاشورا اتفاق افتاد تا بر عهد خود بر آزادگی و صفات نیک انسانی پایدار بمانیم و مانند کوفیان پیمان شکنی نکنیم، عاشورا رخ داد تا ما به جای تسلیم در مقابل ظلم ایستادگی را برگزینیم و به همین علت است که قیام آن حضرت با آن ابعاد همه جانبه و ظرافت و پیچیدگی را نمیتوانیم محدود در زمان و مکان بدانیم، امروز اگر غزه در قلههای آرمانی قیام عاشورا ایستاده است ممکن است فردا آمریکا و آفریقا و کشورهای اروپایی در این جایگاه قرار بگیرند با وجود اینکه هیچ قرابتی با اسلام و مقاومت نداشته باشند.
این کارشناس و تحلیلگر سواد رسانهای شکر مردم مقتدر و مظلوم غزه را هنگام از دست دادن عزیزانشان با «حسبی الله و نعم الوکیل» و «الحمدلله رب العالمین» همان انعکاس نجوا «ما رایت الا جمیلا» حضرت زینب (س) در گوش تاریخ میداند و معتقد است بینش و خطبه خوانی و روشنگری ایشان پس از مظلومیت شهدای کربلا، یک الگوی تربیتی فرا تر از مرزها است که مردم غزه از آن امانتداری میکنند.
به گزارش ایمنا، امروزه مصداق بارز شمر زمانه رژیم اشغالگر قدس است و تنها راه سربلند بیرون آمدن دنیا از آزمون انسانیت، پرهیز از عافیت طلبی و حمایت از مردم غزه و بازپس گرفتن حق آنهاست؛ کربلا تنها یک جغرافیا نیست، کربلا عرصه انتخاب است و عاشورا روز امتحان؛ امروز عاشورا است و موضع ما نسبت به مظلومان عالم است که تاریخ آینده دنیا را رقم میزند، انتخاب ماست که بر ارزشهای اصیل انسانی پافشاری کنیم و تا آخرین قطره خون در این مسیر تلاش کنیم و عزت را به دست بیاوریم یا همانند کوفیان ننگ ذلت را به جان بخریم و در مقابل پرپر شدن هزاران کودک معصوم فلسطینی سکوت کنیم؛ امروز هیچ بی طرفی در عالم وجود ندارد، همه یا حسینیاند یا یزیدی و تماشاگران این مظلومیت آشکار پیاده نظامان جبهه باطل هستند.
گزارش از: صبا حسنزاده
نظر شما