۸۰ کارشناس رسمی دادگستری به جمع کارشناسان استان فارس اضافه شدند

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: ارجاع عادلانه به کارشناسان علاوه بر کوتاه تر شدن فرایند دریافت نظرات و کاهش اطاله در دادرسی ها، تعالی خانواده بزرگ دستگاه قضایی در حوزه کارشناسی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در آئین تحلیف ۸۰ تن از کارشناسان رسمی در شیراز، بر اتقان و به حداقل رسیدن تعارض در نظرات کارشناسی تأکید و اظهار کرد: در جمع کارشناسان رسمی چهره‌های علمی، با تدبیر، متخصص و کاردان بسیاری وجود دارد و همین امر بدنه کارشناسی استان را در کشور سرآمد و صاحب نظر ساخته است.

وی افزود: کارشناسان چشم بینای قضات در رسیدگی به پرونده‌های تخصصی هستند و قضات با تکیه بر نظرات تخصصی کارشناسان و اعتماد به این نظرات آرا بسیاری را صادر می‌کنند که همین امر حکایت از جایگاه حساس کارشناسان و مجموعه کانون در فرایند دادرسی دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تأثیر نظرات کارشناسی در صدور آرا جایگاه کارشناسان را ویژه‌تر و حساس‌تر کرده است، بر تقویت خود نظارتی کارشناسان با تکیه و پایندی بر سوگند حرفه‌ای تأکید و تصریح کرد: شخصی که می‌خواهد محکمه و قاضی را به سمت و سوی احقاق حق و اجرای عدالت سوق دهد باید ضمن احراز شرایط نفسانی، دینی و اعتقادی با ادای سوگند شرافت و اخلاق انسانی را ضمانت حُسن انجام کار خود قرار می‌دهد.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود در آئین تحلیف کارشناسان جدید رسمی دادگستری استان فارس به اهمیت اتقان نظرات و به حداقل رساندن تعارضات در دیدگاه‌های فنی و تخصصی اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت مجموعه کارشناسان رسمی دادگستری فارس باید علاوه بر توجه ویژه به خصوصیات علمی و تخصصی، موضوع آموزش‌های مستمر را در کنار برنامه‌ریزی سازمان‌دهی شده جهت ارتقا و به روز رسانی دانش کارشناسان در دستور کار قرار دهند.

وی پرهیز از اظهارنظرهای متعارض و بکارگیری دیدگاه جامع‌الاطراف را از شاخصه‌های برجسته و مهم کارشناسان بر شمرد و خاطرنشان کرد: فلسفه ارجاع پرونده به کارشناس باز شدن ابعاد پیچیده تخصصی در موضوعات غامض و ثقیل و کمک به اتخاذ تصمیم صحیح و عادلانه توسط قاضی است بنابراین اگر کارشناس با علم، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین کند در ثواب عظیم جاری شدن عدل و احقاق حق سهیم و شریک خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان فارس توزیع عادلانه کارشناسی را از جمله اهداف مجموعه قضائی در راستای اجرای سند تحول قوه قضائیه خواند و اضافه کرد: ارجاع عادلانه به کارشناسان علاوه بر کوتاه‌تر شدن فرایند دریافت نظرات و کاهش اطاله در دادرسی‌ها، تعالی خانواده بزرگ دستگاه قضائی در حوزه کارشناسی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 772091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.