بحران آب و گرما گریبانگیر یونان

یونان پس از گذراندن آتش‌سوزی، گرمای شدید و بارندگی پایین، این بار با بحران آب مواجه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش سرویس آب‌وهوای اروپا، کوپرنیک، ماه گذشته گرم‌ترین ژوئن در تاریخ جهان و سیزدهمین ماه متوالی با رکوردشکنی دما، همچنین دوازدهمین ماه متوالی بود که جهان بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی شدن بود که این شرایط افراطی به انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از انسان مرتبط است.

در حال حاضر کمبود شدید آب تنها چند هفته پس از اینکه یونان با اولین موج گرمای تاریخی خود در ژوئن مواجه شد، تعدادی از جزایر این کشور را به ممنوعیت استفاده از استخرهای شنا و روی آوردن به دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن برای نمک‌زدایی آب‌های شور سوق داده است. در حال حاضر در سیفنوس Sifnos سیکلادس، لروس Leros جزایر دودکانیز، سامی Sami کفالونیا و بخش‌هایی از کرت Crete وضعیت اضطراری اعلام شده است.

سطح آب در شبه‌جزیره آتیکا که آتن را در بر می‌گیرد نیز بسیار پایین است و بزرگ‌ترین آب‌انبار کشور در جزیره ناکسوس Naxos واقع در دریای اژه جنوبی به دلیل بارش کم و هوای گرم، خشک شده است. ساکنان جزایر با خشک شدن روزافزون منابع آب خواستار مداخله فوری شده‌اند.

یونان؛ این‌بار مواجه با بحران آب

دلایل کمبود آب در یونان

بارندگی اندک طی ماه‌های اخیر همراه با دمای سوزان تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد منجر به ایجاد مشکل کم‌آبی شدید در یونان و با وجو د زیرساخت‌های ضعیف و ناتوانی در نگهداری واحدهای نمک‌زدایی‌شده در جزایر تشدید شده است. علاوه بر این، آتش‌سوزی‌های جنگلی به این مشکل در بعضی مناطق دامن زده و بخشی از شبکه آبرسانی تعدادی از جزایر را نابود کرده است. سریفوس در حال حاضر با کمترین میزان ذخایر آبی خود طی ۲۰ سال اخیر مواجه است.

نیازهای تأمین آب و آبیاری نیز در این کشور به اوج خود رسیده و به کشاورزان به شدت آسیب رسانده است، زیرا سدها نمی‌توانند نیازهای آن‌ها را تأمین کنند و بسیاری مجبور هستند به دلیل سطح پایین آب به چاه‌های متصل به آب دریا تکیه کنند.

از سوی دیگر ادامه فصل شلوغ گردشگری منابع را تحت‌فشار قرار داده و افزایش ساخت‌وسازها در این بخش، در کنار استفاده بی‌رویه از استخرهای شنا نقشی کلیدی در کمبود آب جزایر ایفا کرده است.

یونان؛ این‌بار مواجه با بحران آب

مبارزه یونان با کمبود آب

با توجه به اینکه انتظار می‌رود شرایط خشک در ماه‌های آینده ادامه پیدا کند، ساکنان یونان خواستار کنترل مصرف آب و نظارت شدیدتر دولت بر این بخش هستند. بعضی از جزایر از جمله کارپاتوس و سریفوس در حال حاضر محدودیت‌هایی را برای پر کردن استخرهای شنا و ویانوس در کرت، محدودیت‌های سختی برای استفاده از آب برای آبیاری اعمال کرده‌اند.

در این میان جزیره کوچک دودکانی لیپسی ساخت استخرهای شنا را به‌طور کل ممنوع کرد تا رویکردی پایدارتر نسبت به گردشگری را تشویق کند و جزیره شمالی تاسوس در حال سرمایه‌گذاری روی یک کارخانه نمک‌زدایی برای قابل شرب کردن آب دریا است.

در مکان‌هایی که وضعیت اضطراری اعلام شده نیز فرآیندهای انتقال آب، بهبود منابع و دسترسی به بودجه دولتی سرعت گرفته و نیروی دریایی در حال انتقال آب به لروس است.

یونان؛ این‌بار مواجه با بحران آب

کد خبر 771682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.