تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی کرمانشاه در ایام محرم

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ماه محرم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، شاهرخ یارویسی صبح امروز _شنبه بیست‌وسوم تیر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) و افزایش تقاضا برای فراورده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز و سفید برای تهیه نذورات، طرح نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی را در استان تشدید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب شیفت‌های کاری آماده ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان هستند، افزود: در شهر کرمانشاه سه اکیپ و در هرکدام از شهرستان‌ها یک اکیپ برای تشدید نظارت بر عرضه فراورده‌های خام دامی پای کار هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورا بازرسان بهداشتی و ناظران ذبح شرعی در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار متشکل از جمله دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی، کنترل و نظارت بهداشتی و ذبح شرعی دام‌ها را انجام می‌دهند.

یارویسی با بیان اینکه از کشتارگاه‌های استان خواسته شده است تا در روزهای تاسوعا و عاشورا برای خدمات‌رسانی به مردم پای کار باشند، اضافه کرد: انتظار داریم مردم به‌ویژه هیئت‌ها از کشتار دام در معابر و خیابان‌ها صرف‌نظر کنند و کشتار دام‌های نذری خود را به کشتارگاه‌ها بسپارند.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق کشتار غیربهداشتی دام بالا است، تاکید کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم و احتمال انتقال بیماری‌های خطرناکی از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و تب مالت زیاد است، انتظار داریم هیئت‌های مذهبی و مردم برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از کشتار دام در معابر و منازل صرف‌نظر کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: هیئت‌های مذهبی و خانواده‌هایی که نذری دارند، در صورتی که اصرار به کشتار دام قربانی در منزل و یا معابر دارند می‌توانند برای اعزام اکیپ‌های دامپزشکی برای معاینه، بازدید و ذبح دام‌ها در هر محلی که خودشان بخواهند، با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

یارویسی افزود: در صورتی که فردی اصرار به کشتار دام قربانی در منزل یا معابر داشته باشد، باید از پوشش حفاظتی همچون ماسک، دستکش، عینک و لباس کار به هنگام ذبح قربانی و قطعه قطعه کردن گوشت استفاده کند.

کد خبر 771488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.