اصفهان باید در باستان‌شناسی شهری پیشتاز باشد

سرپرست کاوش باستان‌شناسی کمر زرین با اشاره به اهمیت باستان‌شناسی شهری گفت: اصفهان باید در باستان‌شناسی شهری پیشتاز باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی شجاعی‌اصفهانی امروز _چهارشنبه بیستم تیر_ در نشست «خیال کمر زرین» در خصوص بررسی یافته‌های باستان‌شناسی شهری گذر «کمر زرین» اظهار کرد: کاوش‌های ما در خصوص گذر کمرزرین از بهمن سال گذشته آغاز شد و شش ماه است که ادامه دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به باستان‌شناسی شهری، ادامه داد: خروجی باستان‌شناسی شهری در قالب کتاب و مقاله استخراج می‌شود و در همین راستا طی سه روز با حضور جمعی از متخصصان عرصه‌های باستان‌شناسی، موزه، مرمت، بهسازی و معماری کارگاهی برگزار شد.

سرپرست کاوش باستان‌شناسی کمر زرین افزود: بعد از کارشناسی ایتالیایی‌ها درباره مسجد جامع، کاوشی به این بزرگی انجام نشده بود، به گونه‌ای که این کاوش در محوطه‌ای به وسعت ۵۰۰ متر انجام شد و اشیای گرانبهایی کشف شد.

وی بیان داشت: در این کاوش شواهدی از دوره سلجوقیان، آل‌بویه، صفویه و قاجار کشف شد و شواهدی در خصوص چگونگی زیست مردم در عصر صفویه به دست آمده است.

شجاعی تصریح کرد: شواهدی درباره بازار قبل از صفویه اصفهان در این محوطه به دست آمده است و شواهدی در خصوص تولید، عرضه و فروش محصولات به‌ویژه صنایع دستی در این منطقه مشهود است.

وی ادامه داد: کارگاه‌های تولید آثار سفالی فلزی، شیشه و سنگ‌های قیمتی در این منطقه به‌دست آمد و البته باید مدنظر داشت مطالعات باستان‌شناسی زمان‌بر و هزینه‌بردار است و پس از کشف آثار امکان بررسی بر روی این آثار وجود دارد.

سرپرست کاوش باستان‌شناسی کمر زرین گفت: شهرسازی قبل از صفویه از دیگر مسائلی است که در این منطقه کاوشی شواهدی در خصوص آن به دست آمده است.

وی اضافه کرد: مجموعه بناهای اشرافی در این منطقه وجود داشته که ویران شده است و توجهی که ملکشاه سلجوقی برای توسعه شهر و ساخت‌وساز داشته است، ما را به این مسئله رهنمون می‌کند که می‌توان در این منطقه آثار بیشتری به دست آوریم.

شجاعی خاطر نشان کرد: کوره تولید سفال مربوط به قرن ۱۷ و ۱۸ هجری از دیگر کشفیات در این منطقه است که تا کنون چنین تاسیساتی کشف نشده بود و این می‌تواند ما را با نحوه تولید آثار فاخر سفالی در آن دوره آشنا کند.

وی افزود: لازم است مقوله باستان‌شناسی شهری در اصفهان نهادینه شود که با توجه به قدمت اصفهان لایه‌لایه آثار گذشتگان در این شهرها قابل کشف است.

سرپرست کاوش باستان‌شناسی کمر زرین با بیان اینکه لایه‌های باستان‌شناسی در تمام نقاط شهر به‌ویژه محور مرکزی شهر اصفهان قابل اکتشاف است، افزود: ساختارهایی در کشورهای پیشرفته در این خصوص وجود دارد و لازم است اصفهان در این زمینه پیشتاز باشد.

کد خبر 771024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.