تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکلات روشن‌دشت/ همکاری مردم راهکار مقابله با بحران انرژی

شهردار اصفهان گفت: برای رفع مشکلات روشن‌دشت باید صورتجلسه‌ای توسط مدیر منطقه ۴ شهرداری این کلان‌شهر به خوبی تبیین و با تشکیل کارگروه ویژه‌ای متشکل از خدمات شهری، شهرسازی و آب منطقه‌ای، تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیستم تیر_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» با تبریک خدمت رئیس جمهور منتخب و خداقوت به حضور پر شور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب به‌عنوان رئیس قوه مجریه با پیگیری و رفع مشکلات موجود بتواند شرایط زندگی را برای مردم این سرزمین بهبود بخشد.

وی با اشاره به اینکه روزهای به شدت گرمی را سپری می‌کنیم و دارای بحران انرژی هستیم، از این‌رو امروز ساعت کار ادارات تا ۱۱ صبح و فردا نیز تعطیل اعلام شده است، افزود: از تمام شهروندان و تک تک خانواده‌ها تقاضا دارم در صرفه‌جویی برق مشارکت کنند و اهتمام ورزند تا بتوانیم این روزهای گرم را به سلامت پشت سر گذاریم و با قطع برق مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: به‌طور یقین قطعی برق مشکلاتی را در بیمارستان‌ها، صنایع، کارخانجات و منازل مسکونی برای شهروندان در پی خواهد داشت، بنابراین با یک صرفه‌جویی ساده از سوی تک تک شهروندان می‌توان این بحران را به راحتی و بدون اینکه مشکلی پیش آید، پشت سر بگذاریم.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکلات روشن‌دشت/ همکاری مردم راهکار مقابله با بحران انرژی

هنوز ۲۲ ون خریداری شده، در اختیار شهرداری اصفهان قرار نگرفته است

شهروند: برنامه مدیریت شهری برای فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل همگانی چیست و چرا به جای بازسازی اتوبوس‌ها که بسیار هزینه بر است، ناوگان نوسازی و به حال تاکسی‌های فرسوده شهر فکری نمی‌شود؟ از سوی دیگر ون‌های خریداری شده چرا در خطوط اتوبوسرانی استفاده می‌شود؟

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: شهرداری اصفهان در این خصوص سهم خود را به وزارت کشور پرداخت کرده است، اما تمام ون‌های خریداری شده به‌طور کامل به شهرداری این کلان شهر تحویل داده نشده و تنها ۲۸ دستگاه در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

از این ۲۸ دستگاه ون تعداد ۵ دستگاه برای خدمت‌رسانی به جانبازان و معلولان شهر تجهیز و مناسب‌سازی شد، تعدادی دیگر نیز به صورت آزمایشی در خطوط اتوبوسرانی قرار گرفت، چراکه بعضی نقاط شهر و در بعضی محلات یا امکان تردد اتوبوس وجود ندارد یا متقاضی برای سفر درون شهری کم است که اختصاص یک اتوبوس در این مسیر مقرون به‌صرفه نبوده و یک دستگاه ون برای رفع این مشکل جایگزین شده است.

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان: از مطالبات به حق رانندگان تبدیل به احسن خودروهای ون است که طی سنوات گذشته توسط سازمان تاکسیرانی کشور و سازمان‌های حمل‌ونقل در شهرهای مختلف به اتحادیه حمل‌ونقل مسافر و شهرداری انتقال یافته است.

اواسط سال ۱۴۰۱ شهرداری طرحی را به اجرا گذاشت که واگذاری تعدادی ون به هر شهر بود؛ شهرداری این کلان شهر ۵۰ دستگاه ون خریداری کرد که تا امروز تنها ۲۸ دستگاه از این ون‌های خریداری شده به شهرداری تحویل داده شده است.

البته این مشکل کشوری است، در حال حاضر بعضی از این ون‌ها همچنان از سوی شرکت ایران خودرو دیزل پلاک‌گذاری نشده است، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، مقرر شده است تا اربعین سال جاری سهم شهرداری اصفهان به‌طور کامل تحویل داده شود.

با توجه به دستور العمل واگذاری خودروها و اینکه دو سوم مبلغ از کمک بودجه دولت و یک سوم توسط شهرداری تأمین می‌شود، بنابراین امکان واگذاری به شخص حقیقی وجود ندارد؛ زمانی یک خودرو می‌تواند در حمل‌ونقل عمومی فعالیت داشته باشد که توسط شورای عالی ترافیک تأیید و از سوی سازمان شهرداری‌ها و حمل‌ونقل مسافر شهری در کشور به آن سهمیه اختصاص داده شود.

به دلیل بالا بودن مبلغ ون‌ها بالا و اینکه هر دستگاه بالغ بر ۲ میلیارد تومان است، باید برای آن تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا رانندگان بتوانند این ون‌ها را خریداری کنند.

از سال ۸۷ تاکنون همچنان شرایط نوسازی ناوگان تاکسیرانی فراهم نشده است و نهایت اینکه تعدادی ون در اختیار این سازمان گرفت که این ون‌ها نیز طبق دستور العمل و آئین‌نامه موجود امکان واگذاری به شخص حقیقی را از سوی سازمان نداشته است.

پیگیر رفع مشکلات روشن‌دشت هستیم

شهروند: ساکن خیابان روشن دشت بلوار بهار هستم؛ سطح این منطقه به دلیل داشتن زمین سنگلاخی و شیب ملایمی که دارد، موجب شده ساختمان‌های آن دچار فرونشست و پارکینگ‌ها دچار آب گرفتگی شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: این موضوع تاکنون به‌عنوان مشکل شایع روی میز شهرداری نبوده است و از هم‌اکنون صورتجلسه‌ای باید توسط مدیر منطقه ۴ شهرداری این کلان‌شهر به خوبی تبیین و با تشکیل کارگروه ویژه‌ای متشکل از خدمات شهری، شهرسازی و آب منطقه‌ای، تصمیم‌گیری لازم برای رفع مشکلات روشن‌دشت انجام شود.

بسیاری از شهرهای دنیا در این شرایط توپوگرافی قرار دارند و بی‌شک رفع این مشکلات راه حل دارد.

محسن زمانی، مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان: توپوگرافی محدوده جغرافیایی روشن دشت به گونه‌ای است که به‌لحاظ شرایط خاک و نوع شیبی که در سطح این منطقه وجود دارد، شرایط خاصی را ایجاد کرده است، همچنین به دلیل نبود شبکه فاضلاب طی سال‌های گذشته، با پیگیری شهرداری اصفهان از سازمان آبفا حدود ۸۰ درصد اتصالات این شبکه به مخزن مورد نظر انجام شده است و به‌تدریج این شبکه آب‌رسانی و فاضلاب به شبکه اصلی وصل خواهد شد.

شهرداری زمانی که برای احداث مجموعه‌های ساختمانی مجوز صادر می‌کند، این صدور پروانه بر اساس بافت موجود در منطقه است و احداث ساختمان‌ها به‌طور قطع بر مبنای استانداردهایی است که سازمان نظام مهندسی بر آن نظارت دارد.

با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه روشن دشت، صدور پروانه برای ساختمان‌های دارای واحد منهای ۶۰ و زیرزمین به‌ندرت صادر می‌شود.

تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکلات روشن‌دشت/ همکاری مردم راهکار مقابله با بحران انرژی

شهروندان قبل از هرگونه خرید زمین از شهرداری استعلام بگیرند

شهروند: ساکن منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان هستم. زمین‌های پشت سازمان فنی و حرفه‌ای طی ۱۵ سال گذشته توسط بنگاه‌داران تفکیک و به مردم فروخته شده که این زمین‌ها بلاتکلیف مانده است و شهرداری برای ساخت‌وساز به مالکان این زمین‌ها پروانه ساخت نمی‌دهد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: در موارد مشابهی که داشتیم، مالک تفکیک‌هایی را انجام داده بود بدون اینکه رعایت اقتضائات طرح تفصیلی را داشته باشد یا اعمال موارد قانونی مربوط به شبکه معابر و خدمات را در نظر بگیرد. حتی مورد بوده که کاربری زمین مسکونی نبوده و کشاورزی بوده است که پیرو آن با موجی از گلایه‌ها و اعتراض‌های شهروندان مواجه می‌شویم در حالی که شهرداری نمی‌تواند اقدامی انجام دهد مگر اینکه دوباره زمین‌ها تجمیع و تفکیک قانونی انجام شود، همچنین سهم شهر و خدمات شهر تفکیک و باقی مانده بین خریداران تقسیم شود.

برای جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکل، بهتر است شهروندان قبل از هرگونه خرید زمین از شهرداری استعلام بگیرند.

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان: متراژ این قطعه زمین بالای ۷ هزار مترمربع بوده و بدون در نظر گرفتن سرانه‌های شهری از جمله گذر و معابر در متراژهای ۵۰ و ۶۰ متر تفکیک و به مردم فروخته شده است.

در این دوره از مدیریت شهری این موضوع بارها در کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح شده است، همچنین به دلیل بالا بودن متراژ زمین که البته دارای کاربری مسکونی است، این موضوع در حوزه اختیارات شهرداری نیست و به کمیسیون ماده ۵ تعلق می‌گیرد و باید در این کمیسیون مصوب شود.

پیگیری‌ها در مورد این قطعه زمین انجام شده و یک بار در کمیسیون ماده ۵ نیز طرح موضوع شده است، اما به دلیل موارد و اشکالاتی همچون عرض گذرها، زیر حد نصاب بودن‌ها و سرانه‌های شهری که در این قطعه زمین وجود دارد، در این کمیسیون رد شده است.

کد خبر 770988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام جناب شهردار متاسفانه منطقه 4. خ سروستان واقع درخ کانال جیشیر زمینهایی که به مردمی که املاکشان درطرحهای شهرداری واقع شده در مورد خدمات شهری کم لطفی شده؛ کلی پلاک واگذار شده ولی یک متر فضای سبز و امکانات فرهنگی درنظر نگرفته این محل یک پارک برای بازی بچه ها ندارد.