ایران در گرمای جهنمی می‌سوزد!/ تعطیلی ادارات برخی استان‌ها به دنبال گرمای شدید هوا

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یکی از علل اصلی گرمای بی‌سابقه هوا، این است که امسال دمای آب اقیانوس آرام از فاز لانینا یعنی فاز سرد، تغییر پیدا کرده و در حال ورود به فاز گرم یعنی ال‌نینو است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزهای پایانی بهار سال جاری مصرف برق رکورد بی‌سابقه‌ای را به خود اختصاص داد و در ساعت‌های اوج مصرف روز، نصاب جدید ۷۳ هزار و ۵۶۵ مگاوات تقاضای مصرف برق در کشور ثبت شد که مشابه این مقدار مصرف در پانزدهم مرداد سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات بود، که رشد ۱۲ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه نشان می‌دهد، با این وجود قبوض برق ۲۵ درصد پایتخت‌نشینان رایگان شد که نشان از مدیریت مصرف این افراد است.

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یکی از علل اصلی گرمای بی‌سابقه هوا، این است که امسال دمای آب اقیانوس آرام از فاز لانینا یعنی فاز سرد، تغییر پیدا کرده و در حال ورود به فاز گرم یعنی ال‌نینو است.

ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که باعث گرم شدن اقیانوس آرام گرمسیری می‌شود، این امر تبخیر را بیشتر می‌کند و مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب را به اتمسفر می‌فرستد.

به گفته وزیر نیرو حدود ٣٣ درصد از برق تولیدی کشور که معادل ٣٢ تا ٣٣ هزار مگاوات است، توسط بخش خانگی مصرف می‌شود. این میزان در ساعت اوج بار تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی به ۵٠ درصد می‌رسد که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود، از این‌رو لازم است در ساعات اوج بار مشترکان خانگی از مصارف غیرضروری اجتناب کنند.

آن‌طور که مازیار جمشیدی، مدیر کنترل مرکز راهبری شبکه برق کشور گفته است مصرف برق کشور طی دو روز اخیر از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرده که نسبت به هفته قبل ۵ هزار مگاوات افزایش داشته است که معادل مصرف برق استان اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد است.

وی با اشاره به استان‌های پرمصرف کشور گفت: تهران بزرگ، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و بوشهر بیشترین میزان مصرف برق را در کشور دارند، البته این میزان از مصرف برق در حالی اتفاق افتاده است که شهرهای جنوبی کشور روزهای گذشته دمای ۵۰ درجه را هم تجربه کردند.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو امروز گفته است: در روز گذشته (سه‌شنبه) تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و این میزان تقاضای مصرف در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، اما در سایه اجرای برنامه‌های از پیش طراحی شده پایداری شبکه سراسری حفظ شد.

طرح صرفه‌جویی در مصرف برق برای جلوگیری از قطعی سراسری

در چنین شرایطی، مدیریت مصرف برق و به‌کارگیری مجموعه‌ای از راهکارهای کم‌هزینه و بی‌دردسر، می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از قطعی برق و خاموشی‌های گسترده ایفا کند. راهکارهایی ساده و اجرایی که به کار بستن آنها نه پیچیده است و نه زمان‌بر و دارای هزینه‌.

به همین منظور از ابتدای اردیبهشت سال جاری، پویش اطلاع‌رسانی باانرژی آغاز به کار کرده است؛ پویشی که به‌گواه کارشناسان از منظر فراگیری مخاطبان و بازه زمانی برگزاری، بزرگترین و گسترده‌ترین پویش کشور به‌شمار می‌رود و هدف از اجرای آن، کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق در بخش خانگی است.

دست‌اندرکاران پویش باانرژی، برای تحقق، کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق، بخش‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وبگاه و اپلیکیشن باانرژی اشاره کرد که به‌گونه‌ای طراحی شده تا عموم مردم توانایی استفاده از آن را داشته باشند.

این اپلیکیشن که از طرق مختلف در دسترس کاربران قرار دارد، فضایی فراهم کرده است تا کاربران بتوانند با توجه به میزان مصرف خود و الگوی مصرف منطقه‌ای که در آن سکونت دارند، هزینه دوره‌ای برق خود را تخمین زده و در صورت انحراف از الگوی استاندارد مصرف، با راهکارهایی که در اپلیکیشن معرفی شده است، مصرف برق خود را مدیریت کنند.

تولید روزانه نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۱.۱ میلیون مگاوات ساعت انرژی عبور کرد

تولید روزانه نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۱.۱ میلیون مگاوات ساعت انرژی عبور کرده است و تولید برق این واحدها در سه‌ماهه نخست سال جاری با رشد ۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۹۰ میلیون مگاوات ساعت رسید.

از این میزان تولید، ۵۸ درصد مربوط به واحدهای سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۲ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

همچنین مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال توانیر با اشاره به تکمیل ۶۱ طرح حیاتی شبکه انتقال پیش از تابستان امسال، از پیشرفت بیش از ٩٠ درصدی هشت طرح باقی‌مانده و بهره‌برداری از این طرح‌ها طی هفته‌های آتی خبر داد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه از روز پنجشنبه یک موج افزایش دمای شدید وارد ایران می‌شود تا زمان تنظیم گزارش هشت استان اصفهان، کرمان، زنجان، قم، مرکزی، یزد و چهارمحال‌وبختیاری و خراسان جنوبی فردا، پنجشنبه به دلیل گرمای هوا تعطیل شدند.

کد خبر 770894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.