به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدحسن اسدی در جلسه این هفته صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز درباره آخرین وضعیت حملونقل ریلی مترو و زمان بهرهبرداری کامل از این خط و جمعآوری کامل کارگاهها اظهار کرد: خط دو مترو شیراز در سال ۱۳۸۷ در دولت نهم در میدان قهرمانان شهرک میانرود در جنوب شهر شیراز کلنگزنی شد و طی مدت هفت سال از زمان کلنگزنی این پروژه یک متر خاکبرداری صورت نگرفت و پروژه هیچگونه عملیات اجرایی نداشت.
وی افزود: در دهه ۹۰ در زمان شهردار وقت علیرضا پاکفطرت برای شروع عملیات این خط قطار شهری قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومان با ۱۰۰ درصد تهاتر با قرارگاه سازندگی خاتم انبیا منعقد شده بود و در دوران مسؤلیت شهردار وقت سه تا چهار کیلومتر تونل احداث شد و در زمان شورای پنجم اقدامات در مترو ادامه پیدا کرد اما پروژه به بهرهبرداری و افتتاح نرسید.
شهردار شیراز با تاکید بر این مطلب که امروزه ارائه عملکرد مدیران شهرداری باعث افتخار است، تصریح کرد: مدیران شهرداری شیراز امروزه زبانزد هستند و ارائه گزارش عملکرد مدیران در صحن علنی شورا یک رویکرد مطلوب برای ما محسوب میشود و هیچ مشکلی با طرح سوال و توضیح اعضای شورا از عملکرد بخشهای مختلف شهرداری نداریم.
اسدی با بیان اینکه معمولاً پروژه مترو همیشه در شش ماه نخست سال تعطیل بوده است و برای شروع عملیات منتظر فروش اوراق مشارکت بودند تا به پروژه تزریق شود، خاطرنشان کرد: امروزه شهرداری شیراز در دوران فعلی، برای فعال نگه داشتن پروژه مترو تنها نگاه به انتشار و فروش اوراق مشارکت نیست.
تعهد شهرداری به شورای ششم درباره تکمیل فاز یک خط مترو انجام شده است
وی ادامه داد: در سال اول شورا تنها ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای تأمین منابع مالی مترو مربوط به سال ۱۳۹۹ به فروش رسید و در سال ۱۴۰۰ اوراق ۸۰۰ میلیارد تومانی به سال ۱۴۰۱ رسید و این مبلغ در سال ۱۴۰۲ به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و در سال ۱۴۰۲ هنوز برای سال جاری اوراق توسط بانک مرکزی آزاد نشده است که این موارد نشان میدهد فروش و انتشار اوراق مشارکت رقم قابل توجهی نیست.
شهردار شیراز با بیان اینکه به دلیل تحریمها، امکان خرید ارز برای تجهیزات ویژه در بازههای زمانی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بود، تاکید کرد: در سال شروع شورای ششم به دلیل تورم در بخش ارز هیچکدام از پیمانکاران حاضر به انجام تعهدات نشدند.
اسدی اظهار کرد: وضعیت مترو در آغاز به کار شورای ششم در تونل شرقی پیشرفت ۹۲ درصد، تونل غربی ۸۳ درصد، ایستگاه قهرمانان ۵۷ درصد، ایستگاه عادل آباد ۳۷ درصد، ایستگاه دولت ۲۲ درصد، ایستگاه رحمت با ۲۰ درصد در محله فونداسیون، امیر کبیر ۵۱ درصد، ایستگاه استقلال ۱۸ درصد و ایستگاه امام حسین حدوداً ۱۵ درصد بوده است.
وی افزود: همچنین میزان پیشرفت عملیات روسازی ۱۴ درصد و تجهیزات دو درصد بوده است اما در انتهای سال ۱۴۰۲ تمام ایستگاههای خط دو مترو به جز ایستگاه استقلال با ۷۰ درصد پیشرفت و خط غربی و شرقی کامل شده است و اعلامی کنیم بیش از ۹۰ درصد خط ۲ پیشرفت فیزیکی دارد و تعهد شهرداری شیراز به شورا درباره تکمیل فاز یک خط دو مترو انجام شده است.
شهردار شیراز ادامه داد: امروز در خط دو مترو از ایستگاه قهرمانان تا میدان امام حسین (ع) به جز ایستگاه استقلال هیچ مشکل خاصی در زمینه اتمام عملیات نداریم و اقدامات شهرداری شیراز برای تکمیل این خط انجام شده است و هیچ گونه تعللی صورت نگرفته است و تنها مشکل تأمین نشدن واگن برای افزایش مدت زمان مسافرگیری است.
نظر شما