عملیات زنده‌گیری پلنگ شرق اصفهان با ۵ تیم تخصصی طی امشب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تداوم جستجو برای زنده‌گیری یک قلاده پلنگ توسط پنج تیم تخصصی، فنی و محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان در شرق اصفهان محدوده اطراف زیار، طی امشب خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به گزارش مشاهده یک قلاده پلنگ در شرق اصفهان محدوده اطراف زیار در چهاردهم تیر سال جاری اظهار کرد: طی رؤیت و ثبت ردپای این جانور با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های دید در شب و گزارش‌های اهالی آن مناطق، بلافاصله تیم‌های محیط زیست، آتش نشانی و عوامل محلی با ابلاغ دستورات لازم به محل اعزام شدند.

وی پیرامون اینکه عملیات پایش محیط جهت زنده‌گیری پلنگ در شرق اصفهان همچنان ادامه دارد، افزود: طی این مدت عوامل محیط‌زیست با استفاده از تجهیزات و دوربین‌ها دید در شب، تله‌های زنده‌گیری را در مکان‌های مختلف نصب کردند تا بتوانند ضمن زنده‌گیری آن را دورسازی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شماره تماس ۱۵۴۰ مربوط به فوریت‌های زیست محیطی است، تصریح کرد: به تمام اهالی مناطق محدوده زیار، کشاورزان و باغداران اطلاع‌رسانی شده در صورت مشاهده پلنگ، مورد را فوری طی تماس با این شماره به عوامل محیط‌زیست اطلاع دهند.

وی درباره زنده‌گیری پلنگ شرق اصفهان با ۵ تیم تخصصی طی امشب، گفت: عملیات جست‌وجو تیم‌ها زیست محیطی در شب به دلیل حرکت این جانور در تاریکی است، لذا طی امشب تیم‌های تخصصی در شعاع محدوده زیار و روستاهای اطراف و تمام مناطق شمالی و شرق اصفهان با دوربین‌های مجهز و تله‌های زنده‌گیری برای جست‌وجو استقرار دارند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر صدمه به افراد از سوی پلنگ رؤیت شده در منطقه اطراف زیار نشده است، عنوان کرد: طی بررسی‌ها و نبود مشاهده مجدد این جانور در مناطق مورد نظر، احتمالاً در شرایطی ممکن است به منطقه زیستگاه‌های حیات وحش زندگی خودش بازگشته باشد، اما برای اطمینان لازم، طی امشب جست‌وجوها توسط تیم‌های تخصصی اجرایی خواهد شد.

وی پیرامون اینکه طی سال‌های گذشته در پناهگاه‌های حیات وحش عباس‌آباد منطقه نائین، پناهگاه قمصر و برزک کاشان و منطقه حفاظتی دنا در سمیرم، قلاده پلنگ مشاهده شده است، افزود: کارشناسان زیست محیطی اداره کل در حال بررسی علت وجود پلنگ در این منطقه هستند با احتمال اینکه از مناطق حفاظت شده پارک ملی کلاه قاضی آمده باشد یا توسط اشخاص به صورت غیرمجاز نگهداری شده و اکنون فرار کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: البته طی ۳۰ سال اخیر در نزدیک‌ترین پناهگاه کلاه قاضی اصفهان، پلنگ مشاهده نشده است، اما به تمام نیروهای تخصصی محیط زیست، نیروی انتظامی و دیگر عوامل پیگیری دستورات لازم ابلاغ شده است.

وی با یادآوری اینکه طی سال‌های اخیر تاکنون چندین مورد مشاهده گرگ، شغال و روباه در منطقه ناژوان اصفهان محدوده کوه صفه، بالای اراضی کوهستانی سپاهان‌شهر گزارش و ثبت شده است، گفت: به دلیل کمبود منابع آبی، موادغذایی در مناطق حیات وحش، خشکسالی و بستر خشک رودخانه زاینده‌رود، گاهی این حیوانات در نزدیک سکونتگاه‌های زیستی انسان به ویژه شهرستان‌های آران و بیدگل، بزرک کاشان، اردستان، نطنز، دهق و علویجه رؤیت شده است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته این حیوانات با حضور به موقع تیم‌های تخصصی و عوامل امدادی زنده‌گیری و دورسازی شدند و اکنون امیداست که با نبود رؤیت پلنگ در منطقه اطراف زیار، این حیوان به مناطق زیستگاه‌های حیات وحش خود بازگشته باشد.

کد خبر 770658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهراب IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    8 3
    دستمریزاد ولی چرا قبلش میگفتن همچین چیزی نیست
  • سحر IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    13 2
    تو رو خدا ولشون کنید ،همان گورخر ها رو زنده گیری کردید عبرت نگرفتید، بزارید زندگیشون رو بکنند
    • مهدی US ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      0 0
      سحر جووون اگ ولشون کنند میاند ترا میخورندا،خخخخ
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    1 0
    امیدوارم که خود اون حیوون برگشته باشه به محل زندگیش و توسط،شماها زنده گیری نشه