«غدیر» و «کربلا» دو واقعه‌ عبرت‌آموز تاریخ است

یک کارشناس مذهبی گفت: در تاریخ دو واقعه مهم وجود دارد که باید از آن‌ها عبرت گرفت؛ نخست غدیر که نماد ائتلاف به بیعت و دوم کربلا که نماد ائتلاف در نوشتن نامه و بیعت نکردن است و بر این اساس ما باید مشخص کنیم اهل عبرت گرفتن از وقایع هستیم یا خیر و مهم این است در موقعی که باید هزینه کرد، پایداری کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر محسنی شامگاه گذشته _دوشنبه هجدهم تیر_ در مراسم شب سوم محرم هیئت انصارالمهدی (عج) اظهار کرد: نگاه ما به اتفاقات اطراف همچون روضه به دو صورت است؛ نوع اول ثوابی است یعنی من عمل را در ازای چیزی که به من می‌دهند انجام دهم و نوع دوم عبرتی و جریان‌ساز است که این مورد هدف اصلی دین است که طبق گفته امام صادق (ع)، خروجی این مجالس باید زنده کردن امر اهل بیت باشد و باید به این نکته توجه داشت که امر اهل بیت (ع) رشد است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید از سرمایه محرم بهره ببریم و حداقل آثار آن را در زندگی خودمان ببینیم، افزود: در جریان برگزاری مراسم باید توجه شود که هدف‌های اصلی در حاشیه‌ها گم نشود و محتوا و مغز دچار فرسودگی نشوند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه با نگاه عبرتی می‌توان از روضه تأثیر درست گرفت، عنوان کرد: در تاریخ دو واقعه مهم وجود دارد که باید از آن‌ها عبرت گرفت اول غدیر که نماد ائتلاف به بیعت و دوم کربلا که نماد ائتلاف در نوشتن نامه و بیعت نکردن است و بر این اساس ما باید مشخص کنیم اهل عبرت گرفتن از وقایع هستیم یا خیر و مهم این است در موقعی که باید هزینه کرد، پایداری کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی با یادآوری اینکه در واقعه غدیر حداقل ۱۰ هزار نفر از مسلمانان با امام علی (ع) بیعت کردند، گفت: ولی پس از رحلت ایشان بیعت نکردن مردم موجب رخ دادن فاطمیه شد و در این راستا فاطمیه نماد اختلاف و گسستگی پس از پیوستن و تبعیت است

وی با اشاره به عبرت‌گیری از کربلا نیز خاطرنشان کرد: طبق بیعت مردم قرار بود به جای واقعه کربلا، حکومت امام در کوفه رخ دهد و در این راستا نامه‌های بی‌شمار مردم که به امام ارسال می‌شد گواه بیعت کلامی مردم بود، اما افرادی که این نامه‌ها را امضا کردند در واقعه کربلا از سرداران سپاه عمر بودند.

کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه ائتلاف بر بیعت ساده است، اما نیاز است که پس از آن برای بیعت، هزینه کرد، یادآور شد: باید دقت کنیم که ما برای دینمان هزینه کنیم چون امروزه برای دینمان هزینه می‌کنند و باید مراقب بود که فریب نخوریم.

حجت‌الاسلام محسنی با بیان اینکه امروزه سطح توقعات ما در حواشی روضه‌ها و مراسم‌ها بالا رفته است و باید مراقب آن‌ها بود، تصریح کرد: این تغییرات ساختار فکری و نظام مهندسی اهل بیت (ع) را در زندگی ما جابه‌جا می‌کند که این خطرناک است، از نگاه دیگر سطح توقع ما از خود و اطرافیان باید درست باشد.

وی ادامه داد: امروزه فضای مجازی نفوذ زیادی در زندگی‌ها دارد و ما حاضریم برای آن هزینه کنیم زیرا به آن احساس نیاز پیدا کرده‌ایم و در این راستا اگر به صورت مشابه به دین هم احساس نیاز پیدا کنیم، هزینه می‌کنیم.

کد خبر 770505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.