دور جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه؛ رئیس سیا وارد قاهره شد

رئیس سیا امروز در رأس یک هیئت بلندپایه آمریکایی به‌منظور شرکت در دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه وارد قاهره شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قاهره امروز _سه‌شنبه نوزدهم تیر_ در آغاز دور جدید مذاکرات با هدف دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه، از یک هیئت آمریکایی استقبال کرد.

یک منبع بلندپایه مصری اعلام کرد که هیئت آمریکایی به ریاست ویلیام برنز رئیس سیا، وارد قاهره شد و و هیئت امنیتی مصر همچنان تلاش می‌کند تا توافق آتش‌بس غزه امضا شود.

یک منبع مصری، پیش‌تر از تداوم تماس‌ها و رایزنی‌ها با حماس برای دستیابی به این توافق و نیز تبادل اسرا، خبر داده و اعلام کرد که قاهره میزبان هیئت‌های اسرائیلی و آمریکایی برای مذاکره درباره موارد مورد اختلاف که مانع تحقق آتش‌بس شده، خواهد بود و در هفته جاری، با همه طرف‌ها دیدارهایی در این خصوص خواهد داشت.

به اعلام رسانه‌های مصری، قرار است یک هیئت بلندپایه اسرائیلی نیز طی ساعات آتی وارد قاهره شود. کاخ سفید نیز روز شنبه اعلام کرده بود که با کمک سازمان سیا به‌دنبال پر کردن شکاف میان اسرائیل و حماس در مسیر دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسرا است.

وب‌گاه آمریکایی آکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که مقامات اسرائیلی می‌گویند که اختلاف باقی‌مانده بر سر ماده ۱۴ پیشنهاد رژیم صهیونیستی متمرکز است. عبارت اصلی ذکر شده در این ماده، این است که «ایالات متحده، قطر و مصر تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت» تا تضمین شود که این مذاکرات با توافق پایان پیدا می‌کند و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس نیز ادامه دارد. اما میانجی‌گران خواستار حذف عبارت «تمام تلاش خود» و جایگزینی با عبارت «ضمانت» در چارچوب بخشی از پاسخی که حماس به «اسرائیل» داد، هستند.

در این میان واشنگتن یک راهکار میانه پیشنهاد داده و خواسته که به جای عبارت مورد مناقشه از «تعهد» استفاده شود. عبارتی که از «ضمانت» کمتر الزام‌آور است و از عبارت «تمام تلاش ممکن» الزام‌آورتر است. آکسیوس به نقل از مقامات مسئول اسرائیلی و آمریکایی نوشت که رئیس موساد دیوید بارنیا به میانجی‌گران ابلاغ کرده که «اسرائیل درخواست حماس برای تعهد کتبی درباره مذاکرات مرحله دوم توافق را نمی‌پذیرد.»

کد خبر 770502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.