طرز تهیه لواشک خانگی خوشمزه + نکات کلیدی

طرز تهیه لواشک خانگی به همراه نکات کلیدی در ادامه آمده است.

به گزارش ایمنا، یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها لواشک است که با میوه‌های متنوعی تهیه و در طعم‌های شیرین، ترش و شور آماده می‌شود. با توجه به ذائقه خود می‌توانید از تمامی میوه‌های هسته دار از جمله انواع آلوها، هلو، زردآلو، آلوچه، آلبالو، انار، زرشک و یا مخلوطی از انواع میوه‌ها استفاده کنید.

طرز تهیه لواشک

طرز تهیه تهیه لواشک

مرحله اول

برای تهیه لواشک می‌توانید از انواع میوه‌ها مثل آلو سیاه، هلو، زردآلو، سیب، کیوی و حتی مخلوطی از چند میوه مختلف استفاده کنید. ابتدا میوه‌های مورد نظر را داخل آبکش می‌ریزیم و به خوبی می‌شوییم، سپس داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و نصف لیوان آب به همراه نصف قاشق چای‌خوری نمک اضافه می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا بپزند و نرم شوند.

مرحله دوم

پس از اینکه میوه‌ها به خوبی نرم و پخته شدند قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم و صبر می‌کنیم تا کمی خنک شود. حالا روی یک قابلمه مناسب یک آبکش قرار می‌دهیم و میوه‌های پخته شده را داخل آبکش می‌ریزیم.

مرحله سوم

میوه‌ها را روی آبکش به خوبی فشار داده تا عصاره آن داخل قابلمه بریزد و فقط پوسته و هسته‌های آن در آبکش باقی بماند. پس از اتمام این کار قابلمه حاوی عصاره آلوها را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و با توجه به ذائقه خود مقداری نمک و شکر اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم

مقدار شکر سلیقه‌ای است، اگر دوست دارید طعم لواشک‌ها ملس باشد بیشتر شکر بریزید. هر چند دقیقه هم کف روی عصاره میوه‌ها را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.

مرحله پنجم

حدود ۳۰ دقیقه که از پخت عصاره میوه‌ها گذشت و غلیظ شد آن را از روی حرارت بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم تا کمی خنک شود. در ادامه کف یک سینی بزرگ را با سلفون یا نایلون می‌پوشانیم سپس عصاره میوه‌ها را به صورت یکدست کف سینی پخش می‌کنیم.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که قطر مواد را نباید نازک بگیرید چون بعد از خشک شدن نازک‌تر هم می‌شود و اگر خیلی نازک باشد لواشک شما خشک و سفت می‌شود. حالا سینی را یک یا دو روز در مقابل نور خورشید قرار می‌دهیم تا لواشک خشک شود.

مرحله هفتم

در صورتی که شرایط قرار دادن لواشک در آفتاب را ندارید می‌توانید آن را جلوی باد کولر یا پنکه قرار دهید. اگر می‌خواهید لواشک را در هوای آزاد خشک کنید حتماً یک دستمال توری روی سینی بیندازید تا گرد و خاک و حشرات روی لواشک نریزد.

مرحله هشتم

توجه داشته باشید که حتماً لواشک باید به طور کامل خشک شود سپس آن را جمع کنید و برش بزنید. اگر لواشک به طور کامل خشک نشده باشد خیلی سریع کپک می‌زند و زحمات شما به هدر می‌رود. در پایان لواشک‌ها را برش زده و در یخچال نگهداری می‌کنیم.

طرز تهیه لواشک

نکات مهم در تهیه لواشک

  • در طرز تهیه لواشک می‌توانید به جای نمک از مقداری شکر استفاده کنید تا طعم لواشک شما کمی ملس و شیرین شود.
  • برای تهیه لواشک نباید ضخامت مایه لواشک شما زیاد باشد. زیاد بودن ضخامت لواشک موجب می‌شود تا لواشک به راحتی خشک نشود و کپک بزند.
  • برای تهیه لواشک در آفتاب، باید سینی لواشک را در مکانی دور از رطوبت قرار دهید تا لواشک به خوبی خشک شود.
  • در صورتی که دوست دارید دور لواشک شما پلاستیک داشته باشد، می‌توانید یک پلاستیک روی سینی بگذارید و بعد مایه لواشک را روی پلاستیک داخل سینی بریزید.
  • اگر مایه لواشک شما کامل له نشده، می‌توانید آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و خوب له کنید و بعد لواشک درست کنید.
  • درست کردن لواشک در آفتاب معمولاً حدود ۳ روز طول می‌کشد.
  • هر چقدر ضخامت لواشک شما بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.
  • در طرز تهیه لواش گوجه سبز مدام مایه لواشک را هم بزنید و مراقب باشید تا ته نگیرد.
  • استفاده از سینی‌های فلزی برای زودتر خشک شدن لواشک بهتر است.
  • شما به دو روش سنتی و مدرن می‌توانید لواشک خانگی را آماده کنید. اولین روش به صورت سنتی است که ظرف حاوی عصاره لواشک را مقابل آفتاب قرار می‌دهیم. در روش مدرن نیز می‌توان از دستگاه‌های خشک کن یا فر گاز استفاده کرد.
  • در روش مدرن فر را روشن کنید و روی حرارت ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. سینی را به مدت یک تا دو ساعت در فر بگذارید تا لواشک سفت شود. سپس آن را از فر خارج کنید. زمانی که لواشک به انگشت شما نچسبد، یعنی وقت خارج کردن آن از داخل فر است.
کد خبر 770161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.