به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود درستی اظهار کرد: چهار خط جدید در راستای توسعه متروی تهران شامل خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ چهار خط جدید مترو است که اجرای این خطوط نقش بسزایی در استفاده کمتر شهروندان از تاکسی و اتوبوس خواهد داشت.
وی افزود: با اجرای طرحهای توسعهای در بخش ناوگان حملونقل عمومی در بخش متروی پایتخت، خط هشت حدود ۴۲ کیلومتر، خط ۹ حدود ۵۰ کیلومتر، خط ۱۰ حدود ۵۰ کیلومتر و خط ۱۱ حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به مسیرهای ریلی این ناوگان اضافه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: عملیات اجرایی خط ۱۱ تا پیش از شهریور آغاز خواهد شد، اما عملیات اجرایی در سایر خطوط از جمله خطوط هشت، ۹ و ۱۰ مترو شروع شده است.
درستی با بیان اینکه خط هشت یکی از جذابترین خطوط چهارگانه جدید از نظر مسیر و تعداد ایستگاه است، خاطرنشان کرد: بهطور میانگین در هر خط بیش از ۳۰ ایستگاه دارد که این خط به مناطقی از جمله بزرگراه آیتالله سعیدی، سه راه آذری و سایر مناطق جنوبی تهران میرسد.
وی زمانبندی افتتاح این خطوط را حداقل ۱۰ ساله اعلام و اضافه کرد: اگر بهموقع منابع مورد نیاز اجرای این طرحها تزریق شود میتوانیم حداقل زمان افتتاح را دو سال کاهش دهیم، اما در برنامه داریم حداقل تا سال ۱۴۱۰ عملیات احداث این چهار خط جدید را تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه تاکید کرد: عملیات احداث در خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ در حال انجام است که البته پیشرفت در خط ۱۰ تا حدودی بیشتر است، زیرا عملیات حفاری این خط حدود سه تا چهار ماه زودتر شروع شده است.
درستی با بیان اینکه شبکه متروی تهران نیاز به بازنگری دارد، اضافه کرد: مهمترین چالش پیشروی تأمین منابع مالی است و همه تلاش ما استفاده از ظرفیت شهرداری است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به تکمیل این چهار خط فکر کنیم زمان زیادی خواهد بود، اما با مرحلهبندی انجام گرفته تلاشمان این است که مرحلهبهمرحله کار را جلو ببریم و از ورود آن به خطوط استفاده کنیم و از ایستگاههای تلاقی با خطوط سابق شروع کنیم که البته این مهم بستگی به مدل مالی دارد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه شبکه متروی تهران با وجود هفت خط ناقص است، گفت: یکی از مهمترین اتفاقات سنوات گذشته تکمیل خطوط متروی تهران با خطوط یازدهگانه است که بیش از سه سال از مطالعات آن میگذرد.
درستی افزود: حدود ۱۷۲ کیلومتر و بیش از ۱۳۰ ایستگاه مختص خطوط جدید خواهد بود و اگر بتوانیم در هفت سال آینده این خطوط را به نقطه خوبی برسانیم مترو میتواند سهم معقولتری را از جابهجایی مردم پایتخت بهخود اختصاص دهد، البته اگر سایر مُدهای حملونقل همپای مترو حرکت نکنند، این ارتقا چندان قابل اتکا نیست.
نظر شما