در ستایش رئیس‌جمهور الگو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هجدهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در ستایش رئیس‌جمهور الگو» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و اعضای هیئت دولت سیزدهم، تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات توده‌های مردم (نه خواص و ویژه‌خواران)، اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگی‌ناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزتمندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل را از ویژگی‌های برجسته فردی و کاری شهید رئیسی خواندند و تأکید کردند: رئیسی عزیز به‌عنوان یک الگو نشان داد می‌توان به‌عنوان رئیس‌جمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که آخرین دیدار اعضای دولت سیزدهم بود، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: شهید رئیسی واقعاً امیدوار و به حق، به آینده خوش‌بین بود و تصمیم قاطع داشت که به اهداف ترسیم شده برسد.

ایشان در تبیین ویژگی‌های برجسته آقای رئیسی، مردمی بودن او را خصوصیتی بسیار مهم و الگویی حقیقی برای همه مسئولان خواندند و گفتند: رئیسی عزیز به مردم احترام می‌گذاشت و با حضور در میان مردم، حقایق و نیازها را لمس می‌کرد و حل مشکلات و تأمین نیازهای توده‌های مردم را محور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار می‌داد.
رهبر انقلاب ویژگی «با مردم بودن» را خواست اسلام از مقامات و مسئولان خواندند و با استناد به فرمان امیرمومنان (ع) به مالک اشتر افزودند: حضرت امیر (ع) به مالک تأکید می‌کند محجوب‌ترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی توده‌های مردم را جلب کند؛ چرا که در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمنی و ایجاد وحدت، همین توده‌های مردم یار تو هستند نه خواص و ویژه‌خوارانی که توقعشان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آن‌ها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود.

در ستایش رئیس جمهور الگو


روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود تیتر «شهید رئیسی اقتصاد را چگونه تحویل گرفت و چگونه تحویل داد؟» را برگزید و نوشت: دولت سیزدهم که اقتصادی درگیر با انواع ناترازی‌ها را تحویل گرفته بود امروز اقتصاد کشور را در شرایطی مناسب و آماده جهش به دولت جدید تحویل می‌دهد. دولت سیزدهم با شهادت سید ابراهیم رئیسی تا چند هفته دیگر به کار خود پایان می‌دهد و عملاً از مرداد آینده دولت چهاردهم با سکان‌داری مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور کشورمان کار خود را آغاز خواهد کرد.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار کابینه شهید رئیسی، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند، شهید رئیسی و کابینه او با تلاش شبانه‌روزی توانستند یک اقتصاد بحران‌زده که در حال حرکت به سمت دره بود را با وجود انواع ناترازی‌های بودجه‌ای و انرژی به سمت تعادل تغییر جهت بدهند. دولت سیزدهم در تابستان سال ۱۴۰۰ در شرایطی مستقر شد که باید برای تورم به جامانده از دهه نود، بدهی سنگین دولت دوازدهم، کاهش سرمایه‌گذاری و رکود و شرطی‌شدن اقتصاد، با قید فوریت کاری می‌کرد.

شهید رئیسی در این وضعیت و بدون اینکه بحران‌های موجود را به کف جامعه منتقل کند، کار را مدیریت کرد و نهایتاً در طول ۱۰۰۰ روز خدمت صادقانه، بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی از جمله تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده، نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد پایه پولی، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، آبرسانی و تولید برق، رشد صنعت، احیای کارخانه‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ترانزیت، یارانه نقدی، طرح‌های معیشتی و بیمه سلامت متحول شد.

در ستایش رئیس جمهور الگو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود در بخش یادداشت سرمقاله با تیتر «رئیس این سه جمع جمهور» نوشت: ضمن تبریک به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب و آرزوی موفقیت برای ایشان و دولت‌شان در چهار سال پیش‌رو، به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته‌ای که باید مدنظر رئیس‌جمهور منتخب باشد، آن است که او دیگر نامزد رقابت‌های انتخاباتی نیست و رئیس‌جمهور سه جمع مشخص از مردم است و مسائل هرکدام از بخش‌های جامعه را باید مدنظر قرار دهد.‌

اول؛ آنان که به او رأی داده‌اند. این جمع ۱۶ میلیون نفری کسانی هستند که سخنان او را در مناظرات و برنامه‌های تلویزیونی دیدند و شنیدند و کلام و دیدگاه‌های وی را پسندیدند. او از نهج‌البلاغه گفت و خود را پیرو مولا علی (ع) خواند. بر عدالت‌خواهی، ساده‌زیستی و مردمی بودن خود تأکید کرد و خود را وامدار هیچ حزب و گروهی ندانست. مکرراً از مبنا بودن سیاست‌های کلی نظام و مقام معظم رهبری و سرلوحه قرار دادن قانون و برنامه هفتم گفت. به متشرع بودن خانواده خود تصریح و به محجبه بودن دخترش افتخار کرد. خود را متخصص همه امور ندانست و بر مشورت با اهل خبره و کارشناسان اصرار کرد.

دوم؛ آنان که به رقیب او رأی دادند. این جمع ۱۳/۵ میلیونی هم جزو جامعه ایرانند و به‌ویژه به آن دلیل که مشارکت سیاسی داشته‌اند، شایسته تکریم از طرف رئیس‌جمهور منتخب هستند. هرچند در انتخاب سلیقه دیگری داشتند، اما نباید به این سبب نادیده گرفته شوند. اینان برنامه‌محور بودن دولت را اولویت می‌دانستند که قطعاً مورد تأیید رئیس‌جمهور منتخب نیز هست و به حکم منطق مدیریتی خوب است که جناب پزشکیان از ایده‌ها و برنامه‌های رقبای خود به‌ویژه آقای دکتر سعید جلیلی نیز استفاده کند.

سوم؛ آنان که رأی سفید دادند یا به هر دلیل رأی ندادند. میانگین مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور ما در ادوار مختلف کمتر از ۶۵ درصد بوده است و این بدان معناست که در دوره جاری حدود ۱۵ درصد افرادی که بالقوه جزو شرکت‌کنندگان انتخابات هستند، به دلایلی این کار را انجام ندادند. علاوه‌بر آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هستند که تنها در شرایط دوقطبی حاد همچون سال ۸۸ یا ۷۶ در این انتخابات نیاز به حضور می‌بینند و البته ۱۵ درصد نیز کلاً از اولین دوره ریاست‌جمهوری خود را خارج از مشارکت سیاسی تعریف کرده‌اند. همه این‌ها البته ایرانی هستند و به دلایلی در این انتخابات حضور نیافته‌اند.

در ستایش رئیس جمهور الگو

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاوان خون غزه» نوشت: در حالی که مردم دنیا برای محکوم کردن قتل‌عام و جنایات اسرائیل در غزه و در حمایت از فلسطین فریاد می‌زنند، می‌بینیم معادله برای دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ، کاملاً برعکس است. این دو با نادیده گرفتن نسل‌کشی‌ای که تل‌آویو هر روز در غزه مرتکب می‌شود و بی‌توجه به کشتار و ویرانی‌های روزانه در کرانه باختری و لبنان، در رقابت برای کسب عنوان وفادارترین و مدافع‌ترین فرد در حمایت از رژیم صهیونیستی، اصلاً احساس شرمندگی نمی‌کنند.

در نسبت با بایدن این قضیه هیچ نیازی به جست‌وجو ندارد، چراکه شرکت مستقیم او در جنگ غزه و تأمین مهمات لازم برای اشغالگران، بزرگ‌ترین گواه بر «وفاداری» او است، از سوی دیگر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز بهترین شاهد بر توجه ویژه ترامپ به «اسرائیل» است، به گونه‌ای که ترامپ برای اسرائیل حتی از اصول معمول سیاست خارجی آمریکا، در قضیه به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر بر جولان اشغالی سوریه، نیز عدول کرد.

برای درک اینکه چرا بایدن بر حمایت آشکار و بی‌سابقه از اسرائیل در جنگ خونین این رژیم علیه غزه و فلسطینی‌ها اصرار دارد، باید به نیم قرن پیش بازگردیم، در آن دوره، بایدن جلسات مهمی با رهبران برجسته اسرائیل برگزار کرد که بارها به این جلسات اشاره کرده است. مهم‌ترین ملاقات وی در سال ۱۹۷۳ با گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل بود که به گفته خود بایدن، بسیار تحت تأثیر او بوده است. بایدن می‌گوید در حالی از این جلسه خارج شد که متقاعد شده بود اسرائیل پناهگاهی حیاتی برای یهودیان سراسر جهان خواهد بود.

در ستایش رئیس جمهور الگو

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس؛ سبزپوش انتخابات» نوشت: اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با واکنش مثبت بورس تهران مواجه شد و شاخص کل بورس و ارزش معاملات خرد در دو روز پیاپی پس از انتخابات رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. این مسئله با دو واکنش متفاوت از سوی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مواجه شده است. برخی کارشناسان معتقد هستند که رشد بازار هیجانی و ناشی از انتظارات مثبت سهامداران است. بنابراین سهامداران خرد باید در معاملات خود دقت کنند، اما برخی دیگر از کارشناسان برای رشد بازار دلایل تکنیکال هم قائل می‌شوند و می‌گویند که فعال بازار روند صعودی دارد، اما در ادامه نگرانی‌هایی برای تداوم صعود شاخص کل بازار سرمایه است که معامله‌گران باید به آن نیز گوشه چشمی داشته باشند.

بورس تهران به انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت چهاردهم روی مثبت نشان داده و رکوردهای قابل‌توجهی به جای گذاشته است. دیروز شاخص کل بازار سرمایه با ۳۷ هزار و ۶۳۰ واحد به ارتفاع دو میلیون و ۲۲۶ هزار و ۴۴۳ رسید. شاخص کل هم وزن هم با رشد ۱۱ هزار و ۱۷۳ واحد، ارتفاع ۷۰۹ هزار و ۲۶۸ واحد را تجربه کرد. هرچند که در روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و ۱۷۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. این در حالی است که شاخص کل بورس روز شنبه شانزدهم تیر هم به محض اعلام پیروزی پزشکیان، با رشد ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحدی از مرز دو میلیون و ۱۸۸ هزار واحد عبور کرد، بورس تهران روز شنبه علاوه‌بر افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم وزن، در کنار ورود سرمایه حقیقی ۵۳۸ میلیارد تومانی به سهام پشت سر گذاشت. افزایش ارزش معاملات خرد در روز شنبه ۵۸ درصد بود و ارزش معاملات خرد به سقف سطح پنج هزار میلیارد تومانی صعود کرد.

در ستایش رئیس جمهور الگو

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقشه مرجع مسکن‌حمایتی» به بررسی ۶۰ سال سیاست‌گذاری تکامل‌یافته در بخش «تأمین مسکن» فرانسه پرداخت و نوشت: فرانسه کشور کهنه‌کار در تأمین «مسکن حمایتی» ۶۰ سال تجربه سیاست‌گذاری در این حوزه را دارد؛ آن هم نه طراحی سیاست‌های موازی و منبعث از سلیقه دولت‌ها در هر دوره، بلکه طی شش دهه گذشته، برنامه‌ها به شکل معنادار حول محور تأمین «مسکن در استطاعت»، تکامل پیدا کرده و تصمیماتی که منجر به بحران اجتماعی یا مورد نقد سیاسی قرار گرفتند، حذف شدند. ابعاد تقاضای مسکن در این کشور تا حدودی به بازار مسکن ایران شباهت دار، اما طی سال‌های اخیر، نوعی کپی‌برداری ناقص از «مسکن حمایتی» فرانسه در طرح‌های مسکن‌سازی دولتی در کشورمان به اجرا درآمد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از نسخه مرجع تأمین مسکن حمایتی نشان می‌دهد، مداخله مستقیم دولت در مسکن‌سازی در فرانسه خیلی زود متوقف شد و از سال ۱۹۸۳ این سیاست با محوریت بخش‌خصوصی و منابع ترکیبی شامل «یارانه دولت معادل ۱.۷ درصد تولید ناخالص داخلی، زمین شهرداری، وام کم‌بهره برای خرید و اجاره، معافیت مالیاتی برای خانه دوم به شرط اجاره و همچنین سهم کارفرماها در شرکت‌های بزرگ» ادامه پیدا کرد. مسکن‌حمایتی به ۱۰ شکل در فرانسه وجود دارد و دولت از دو کار برای این موضوع پرهیز می‌کند.

در ستایش رئیس جمهور الگو

کد خبر 770130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.