محمد رضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم، اظهار کرد: سه پروژه ریلی خط یک و دو مترو و منوریل که در قم وجود دارد قرار است به صورت یکپارچه دسترسی به همه نقاط شهر را محقق کنند.
وی افزود: خط یک مترو محدوده غرب به شرق قم و خط دو مترو محدوده شمال به جنوب را متصل میکند و منوریل نیز مسیر تعریف شده را طی خواهد کرد؛ این سه خط قرار است در آینده در میدان مطهری به هم متصل شود و در آنجا تبادل مسافر داشته باشد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه تا به امروز در پروژه متروی قم حدود ۴۰۹ هزار متر مکعب بتنریزی و دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب حفاری و خاک برداری انجام شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزش روز نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
انگشتباف با اشاره به اینکه برای اتمام فاز دوم مترو تا جمکران همین میزان بودجه نیاز است، تصریح کرد: با توجه به قرارداد خرید ۵۰ دستگاه واگن به مبلغ ۶۷ میلیون یورو که توسط وزارت کشور انجام شده است و تمام مبالغ توسط دولت پرداخت میشود، در آینده نگرانی برای تأمین واگن و بهرهبرداری وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در جلسهای که بیستم اردیبهشت سال جاری در محضر شهید آیتالله رئیسی برای خطوط متروی قم برگزار شد، وی نیز به صورت ویژه هم به استاندار و هم معاون اجرایی تاکید کرد که مشکل واگنهای متروی قم حل و موضوع ماده ۶۲ و قسط اول پیش پرداخت توسط سازمان برنامه پرداخت شود تا فاز نخست که تنها مشکل واگن دارد به مدار مسافرگیری اضافه شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: واگن یک کالای خاص و استراتژیک در مسئله مترو است و به تازگی اقداماتی برای بومیسازی مترو انجام شده، اما هنوز به مرحله تجاریسازی نرسیده است؛ این موضوع در حال حاضر وابسته به خارج است که دولت در این زمینه با کشور چین قرارداد دارد.
انگشتباف ادامه داد: در این زمینه دو راهبرد در قم مطرح بود که اولین راهبرد خرید واگنها از مشهد یا تهران به دلیل مشابهت با واگنهای مورد نظر قم بود که از طرف نمایندگان، دولت و استانداری پیگیری شد، اما به نتیجه نرسید.
وی ادامه داد: راه دوم مذاکره وزارت کشور با شرکت چینی تولید کننده واگن بود که در حال رسیدن به نتیجه است، اما در میانه راه یکسری مسائل و بوروکراسیهای اداری در سازمان برنامه و بانک مرکزی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اظهار کرد: چنانچه قسط اول که حدود هفت میلیون یورو از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود، شرکت چینی به ایران تعهد داده است تا ظرف شش تا ۱۰ ماه، واگنهای قم را پس از پرداخت قسط اول تحویل دهد.
انگشتباف ادامه داد: نرخ هر یک کیلومتر متروسازی در ایران ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است و برای ۹ کیلومتر خط متروی مورد نیاز قم ۱۲ یا ۱۳ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.
نظر شما