مروری بر آداب توصیه شده دهه اول محرم

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: توجه بیشتر به ادب باعث بیشتر شدن استفاده از مجالس روضه می‌شود و بر این اساس امام رضا(ع) بیان کرده‌اند هرگاه پدرم وارد ماه محرم می‌شد خنده بر لب‌هایش نمی‌نشست و مغموم بود و در این راستا باید گفت که ادب ماه محرم این است که آدم کمتر بذله‌گویی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام محسن کریمی شامگاه شنبه _شانزدهم تیر_ در مراسم شب اول محرم هیئت انصارالحسین (ع) درباره آداب ماه محرم اظهار کرد: توجه بیشتر به ادب موجب بیشتر شدن استفاده از مجالس عزاداری می‌شود و بر این اساس امام رضا (ع) بیان کرده‌اند هرگاه پدرم وارد ماه محرم می‌شد خنده بر لب‌هایش نمی‌نشست و مغموم بود و این حالت پیش از روز عاشورا تبلور پیدا می‌کرد و در این راستا باید گفت که ادب ماه محرم این است که آدم کم‌تر بذله‌گویی کند و اندوهگین باشد.

وی با تاکید بر اینکه سعی کنید اهل بکا و تباکی باشید، افزود: تباکی یعنی سر را رو پایین انداختن و حالت غم گرفتن، همچنین سعی کنید همراه خود تسبیح تربت، مهر تربت یا مقداری تربت داشته باشید، چراکه روایت است که اگر جایی می‌ترسی حاضر شوی همراه خود تربت ببر.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در مجالس در همه موارد اهل تواضع باشید، بیان کرد: برای مثال تواضع در تمیز کردن مجلس، چای ریختن یا هر خدمتی که انسان بتواند به هر نحوی انجام دهد و در این راستا باید به این نکته توجه داشت که کارهای کوچک نیز در این‌جا بزرگ است.

حجت‌الاسلام کریمی تاکید کرد: نکته مهم این است که خدمت را در کل زندگی قرار دهیم نه در هیئت یعنی هر کار خوبی را با نیت کار برای امام حسین (ع) انجام دهیم، چرا که با این کار بهره معنوی از این ایام زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: حضور در مجالس کوچک روضه، ادب بعد پوشیدن لباس تیره در دهه محرم، قرائت زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام از دیگر آداب و موارد توصیه شده برای این ایام است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه هر چه به زمان ظهور نزدیک شویم گرفتاری‌ها خیلی بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: از حضرات پرسیدند چه بکنیم در این زمانه و فرمودن با هم بنشینید و در این راستا باید توجه داشت که حسین گفتن جمع از حسین گفتن فرد خیلی بالاتر است.

حجت‌الاسلام کریمی در پایان گفت: تلاش کنید این دهه را با خانواده در مراسم‌ها حاضر شویم.

کد خبر 769826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.