۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
هوای اصفهان خنک‌تر می‌شود؟

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور دو هشدار سطح نارنجی و زرد از تشدید و تداوم شرایط باد گردوخاک و کاهش دید، تقویت و ماندگاری توده هوای گرم در ۱۸ منطقه و کاهش یک تا دو درجه‌ای کمینه دما در مناطق مستعد خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گرادیان فشاری مناسبی در نیمه شرقی و شمالی تا اواسط هفته بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب افزایش سرعت وزش باد، تندباد لحظه‌ای در ساعات بعدازظهر، فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی و کاهش دید خواهد شد، از این‌رو کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در نواحی از نیمه شمالی، شرقی و مرکز استان مورد انتظار است، در مناطق غربی نیز شرایط افزایش ابر و وزش باد لحظه‌ای وجود دارد.

صدور هشدار نارنجی با تشدید باد و گردوخاک

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح نارنجی با تشدید و تداوم شرایط باد گردوخاک و کاهش دید از اوایل وقت فردا تا ابتدای روز سه‌شنبه نوزدهم تیر در استان تصریح کرد: وزش باد به نسبت شدید تا شدید، تندباد و طوفان لحظه‌ای، همراه با گردوخاک و کاهش دید در نواحی شرقی و شمالی استان کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، بالا رفتن شاخص آلایندگی‌ها و قرار گرفتن در شرایط ناسالم پیش‌بینی شده است.

وی گفت: فعالیت این سامانه مناطقی از شهرستان‌های اصفهان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، کاشان، مهاباد، نائین، نطنز، ورزنه، زواره و کوهپایه، را فرا خواهد گرفت.

امینی اظهار کرد: کاهش شعاع دید و کیفیت هوا به ویژه در نیمه نخست روز، احتمال اختلال در تردد محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان، احتمال سقوط اشیا و آسیب به سازه‌های موقتی از مخاطرات سامانه مذکور است.

وی اضافه کرد: ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه افراد آسیب‌پذیر، احتیاط در تردد جاده‌ای، نداشتن جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه ساخت و درختان کهنسال، خودداری از سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.

امینی پیرامون صدور هشدار سطح زرد با تقویت و ماندگاری توده هوای گرم از بعدازظهر پنجشنبه چهاردهم تا اواخر وقت دوشنبه هجدهم تیر در استان گفت: روندی افزایش دما مناطق مرکزی، شمالی و شمال شرقی به ویژه اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خمینی‌شهر، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، کاشان، کبوترآباد، مهاباد، نائین، نجف‌آباد و ورزنه را فرا خواهد گرفت.

وی، گرمازدگی، افزایش تبخیر و تعرق در گیاهان را از مخاطرات فعالیت و ماندگاری توده هوای گرم در استان دانست و اظهار کرد: محافظت از گرمازدگی و اتخاذ تدابیر لازم به ویژه افراد با بیماری پوستی در ساعات اوج گرما، نداشتن ماندگاری سرنشین در خودرو طی مدت روند افزایشی دما و مصرف بهینه و مدیریت حامل‌های انرژی تاکید و توصیه می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان کمینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا دو درجه کاهش خواهد داشت و درباره افزایش دمای بیشینه هشدار سطح زرد مذکور صادر شده است، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه دمای هوای ۱۳ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، گفت: شهرستان‌های آران و بیدگل، بادرود، کاشان و کبوترآباد با دمای ۴۲، شهر اصفهان، چوپانان، خمینی‌شهر، خوروبیابانک، مهاباد و ورزنه با دمای ۴۱ درجه، اردستان، برخوار (دولت‌آباد) و فرودگاه اصفهان با ۴۰ درجه، به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

امینی خاطرنشان کرد: کاشان با دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد و دهاقان با کمینه دمای ۱۶ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 769701

برچسب‌ها