رئیس‌جمهور جدید ایران کیست؟ + تعداد رای پزشکیان و سوابق

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نهمین رئیس‌جمهور ایران شد؛ اما پزشکیان کیست و از کجا به بالاترین مقام اجرایی کشور رسید؟ 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حادثه سقوط بالگرد و شهادت آیت‌الله رئیسی منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری شد؛ مرحله نخست انتخابات هشت تیر برگزار شد و سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به مرحله دوم انتخابات رسیدند، در نهایت جمعه پانزدهم تیر دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شد و بر اساس اعلام ستاد انتخابات «مسعود پزشکیان» برای ۴ سال آینده کلیددار پاستور خواهد بود؛ اما پزشکیان کیست و از کجا به بالاترین مقام اجرایی کشور رسید؟

مسعود پزشکیان در سال ۱۳۳۳ در مهاباد استان آذربایجان غربی متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد آذربایجان غربی طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت.

وی پس از دریافت دیپلم، در سال ۱۳۵۲ برای خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از پایان خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) گرفت و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد؛ او دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی کرد.

او در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به‌صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد و بی‌درنگ در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد.

پزشکیان فعالیت‌های سیاسی خود را با معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه اول سید محمد خاتمی، در دوره وزارت محمد فرهادی آغاز و در دولت دوم اصلاحات به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

وی تاکنون پنج دوره از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بر صندلی نمایندگی مجلس در بهارستان تکیه‌زده است

پزشکیان پیش‌تر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام‌نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر داوطلب نامزدی این انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

پزشکیان برای بار سوم در روز شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در بیستم خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد؛ پیش از اعلام صلاحیت نامزدها بود که جبهه اصلاح‌طلبان او را در کنار اسحاق جهانگیری و عباس آخوندی، کاندیدای خود معرفی کردند و پس از اعلام نام نامزدهای نهایی، جبهه اصلاحات او را به‌عنوان تنها نامزد خود اعلام کرد.

مسعود پزشکیان در مرحله نخست انتخابات با کسب بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار رأی بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و در دور دوم نیز با مجموع ۱۶ میلیون رأی از ۳۱ میلیون آرای مأخوذه به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد.

کد خبر 769507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    1 0
    طبیب ایران محبوب ایران
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    0 0
    تبریک میگم ریاست جمهوری رو ب آقای دکتر پزشکیان انشاالله موفق و پیروز باشید تنت سلامت سایت مستدام در پناه حق و حق نگهدارت