واردات ۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری در دولت سیزدهم

با آزاد شدن واردات خودرو در دولت سیزدهم، تاکنون حدود ۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری نو وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به دلیل ناترازی درآمدها و مصارف ارزی کشور ممنوع شد، اما با افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش منابع ارزی کشور، واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

آئین‌نامه واردات خودرو شهریور ۱۴۰۱ به تصویب دولت رسید و پس از رفع ایرادات هیئت تطبیق مجلس شورای اسلامی در آبان ۱۴۰۱ نهایی شد و مصوبات لازم از مراجع مختلف از جمله هیئت وزیران دریافت شد، بنابراین به موازات رفع موانع واردات و اخذ مصوبات مورد نیاز فراخوان واردات اعلام شد و در اسفند ۱۴۰۱ ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی انجام شد و درخواست ۳۴ هزار نفر برای خرید این خودروها نهایی شد.

به‌طوری که به گفته عباس علی‌آبادی مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

در مورد وضعیت واردات خودرو نیز محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا بیستم خرداد ۱۴۰۳، ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری نو وارد محوطه‌های گمرکی شده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۹۲۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار ترخیص قطعی شده است.

سال گذشته نیز در مجموع ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شد، بنابراین با همت دولت سیزدهم پس از پنج سال توقف واردات خودرو و با تمام مصائب و مشکلات واردات خودرو دوباره آغاز شد و اکنون متقاضیان خودروهای وارداتی می‌توانند از بین برندهای مختلف وارداتی، خودروی مورد نظر خود را از سامانه یکپارچه انتخاب کنند، این در حالی است که دفعه پیش که در سال ۱۳۸۲ ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد، دو سال طول کشید تا واردات خودرو انجام شود.

کد خبر 768848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.