تاکنون هیچ کشور تحت تحریمی نتوانسته است با مذاکره به‌رفع تحریم بپردازد

کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: هیچ کشوری که دچار تحریم‌های اقتصادی دلاری و ناعادلانه نظام بین‌الملل شده نتوانسته است با مذاکره و روی‌خوش به رفع تحریم‌ها بپردازد، بلکه با مقاومت، رویکرد منطقی و متنوع‌سازی بازارهای خود توانسته است این کار را انجام دهد.

مهدی خورسند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دولت شهید رئیسی نگاه ویژه‌ای را در حوزه سیاست خارجی به مقوله اقتصاد داشت، یعنی برای اینکه بتوانیم از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی بهره کاملی ببریم، سعی کردیم به‌درستی از ابزار سیاست خارجی برای رسیدن به منافع اقتصادی کشور بهره ببریم.

وی افزود: بخشی از این قضیه محقق شد، اما بخش بزرگی از آن وامدار توسعه نیافتن رویکرد سیاست خارجی ما در دولت‌های پیشین به مقوله اقتصاد بود، ما در دولت‌های پیشین اقتصاد را گروگان سیاست خارجی گرفته بودیم، اما در رویکرد دولت شهید رئیسی این نگاه به‌طور کامل تغییر کرد و سیاست خارجی به‌عنوان یک ابزار و بازوی مکمل در کنار منافع اقتصادی کشور ایستاد و این اتفاقات سبب شد که ما عضو سازمان همکاری شانگهای و بریکس شویم، تعاملاتمان با دنیا عادی‌تر شود و بتوانیم تا حدود دو میلیون بشکه در روز نفت بفروشیم و این‌ها نتیجه تغییر رویکرد صحیحی بود که ما در دولت شهید رئیسی شاهد بودیم.

کارشناس مسائل بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی درباره فروش نفت ایران تصریح کرد: ما شرایط عادی تعاملات بین‌المللی نداریم و شاید در این شرایط مجبور شویم نفتمان را ارزان‌تر بفروشیم، اما در این شرایط و تحت در همین فضاهای تحریمی کشور، به‌زعم منتقدان اقتصادی در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی توسعه پیدا کرده و حتی در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی به پیش از سال ۹۶ یعنی پیش از ابتدای دولت دوم روحانی برگشتیم که این‌ها نشان‌دهنده یک تحول بزرگ است.

خورسند ادامه داد: شما نمی‌توانید گام‌های بزرگ را یک‌باره بردارید، ما حتی وقتی می‌خواهیم ورزش کنیم نیز باید ابتدا با نرمش بدن را گرم کنیم تا بتوانیم چند گام بزرگ برداریم، در غیر این صورت تبعات برداشتن گام‌های بزرگ سال‌ها و شاید تمام عمر دامن کشور را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر مسائل و محدودیت‌هایی وجود داشته است، گفت: به‌صراحت به‌عنوان کارشناس عرصه اقتصاد سیاسی می‌گویم هیچ کشوری که دچار تحریم‌های اقتصادی دلاری و ناعادلانه نظام بین‌الملل شده، نتوانسته است با مذاکره و روی‌خوش به رفع تحریم‌ها بپردازد، بلکه با مقاومت، رویکرد منطقی و متنوع‌سازی بازارهای خود توانسته است این کار را انجام دهد.

کارشناس اقتصاد سیاسی یادآور شد: دولت شهید رئیسی کشور را معطل غرب نگه نداشت، همچنان ما به غرب هم پیشنهاد مذاکره می‌دادیم، ما در مورد برجام هم حاضر به صحبت بودیم، اما در دولت شهید رئیسی این نگاه را داشتیم که از نگاه بالا به پایین خارج شوید و بیایید دور یک میز بنشینیم؛ به‌تازگی کمال خرازی عنوان کرد که هر دولتی بیاید، مذاکره غیرمستقیم با آمریکا خواهیم کرد، اما شروطی دارد و اینکه می‌گوئیم غیرمستقیم به این دلیل است که دو بار تجربه مذاکره مستقیم با غربی‌ها را داشتیم که ناموفق بود.

خورسند افزود: در قرارداد سعدآباد در نیمه نخست دهه ۸۰ و در دهه ۹۰ در مورد برجام، تجربه به ما ثابت کرده است که غربی‌ها بدعهد هستند، ما تمام تعهدات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را کامل انجام داده‌ایم، اما آن‌ها بر وعده‌های خودشان استوار نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: تفاوت دولت شهید رئیسی با دولت‌های دیگر، دور شدن از نگاه تک‌بعدی بود و دولت سیزدهم توازنی بین نگاه به غرب و شرق ایجاد کردند، ما توسعه روابط با دنیای شرق داشتیم و امروز پس از از بین رفتن محدودیت‌های بین‌المللی فروش تسلیحات متعارف نظامی، به جهان سلاح می‌فروشیم و این یک صنعت اقتصادی پرسود برای کشور و مردم ما است که در دوره‌های پیشین نبود و در دولت شهید رئیسی به وجود آمد.

کارشناس دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: امروز که ما در سطح مناطق روستایی و شهرهای کوچک با مردم صحبت می‌کنیم و دسته‌های مختلف را پای صندوق‌های رأی دعوت می‌کنیم، مردم می‌خواهند که این گفتمان و مسیر در دولت آینده ادامه داشته باشد و امیدواریم که ادامه پیدا کند.

کد خبر 768834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.