گرما و زباله‌گردها؛ چالش جدید هند

گرمای شدید تابستان زندگی روزمره را برای میلیون‌ها هندی سخت‌تر می‌کند و در این میان زباله‌گردها از شرایط بدتری برخوردار هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هند بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارد و روزانه ۲۶ هزار تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند و این رقم معادل تقریباً ۲۶ هزار ماشین کوچک است. به‌رغم اینکه هند خانه یک صنعت زباله بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری است، تنها ۲۰ درصد از این زباله‌ها بازیافت می‌شوند.

در میان بزرگترین تولیدکنندگان پلیمر، هند بیش از هر اقتصاد دیگری به جز ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا زباله پلاستیکی تولید می‌کند. نقشه راه اقتصاد دایره‌ای ملی برای کاهش ضایعات پلاستیکی در هند چگونگی کاهش زباله‌های پلاستیکی یا آلودگی محیط زیست را شامل می‌شود. طرح‌های نقشه راه می‌تواند نرخ بازیافت را تا دوسوم افزایش دهد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مشکل اینجاست که در حال حاضر، بخش بزرگی از زباله‌های پلاستیکی در هند به محل دفن زباله می‌رود یا به محیط زیست نشت می‌کند. بدتر از آن، زباله‌گردهایی هستند که در این فرآیند دخیل هستند و بر اساس آمار از حدود یک‌ونیم میلیون تا چهار میلیون متغیر هستند و سلامت این افراد اکنون در گرمای کشنده هند چالش‌برانگیز شده است.

گرما و زباله‌گردها؛ چالش جدید هند

زباله‌گردهای هندی در خطر آلودگی ناشی از گرما

بوی متعفن زباله‌هایی که در گرمای سوزان تابستان هند گندیده‌اند، تا کیلومترها از محل دفن زباله در حومه شهر جامو به مشام می‌رسد؛ یک «میاسمای سمی» که از زباله‌های تولیدشده توسط حدود ۷۴۰ هزار نفر ناشی می‌شود. با این حال، برخی شهروندان چاره‌ای جز نادیده گرفتن این بخار و گرمای خفه‌کننده برای تفکیک زباله ندارند.

زباله‌گردها مجبورند برای پیدا کردن چیزی باارزش برای فروش در میان زباله‌ها بگردند تا در بهترین حالت، ۳.۷۰ یورو در روز کاسبی کنند، زیرا در غیر این‌صورت، هیچ غذایی برای خوردن نخواهند داشت.

این کشور حدود ۱.۵ تا چهار میلیون زباله‌گرد دارد و تغییرات اقلیمی و شرایط بد آب‌وهوایی این شغل را خطرناک‌تر از همیشه کرده است. در جامو در کوهپایه‌های هیمالیا، تابستان سال جاری دمای هوا به بالای ۴۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است و یکی از افرادی که در موج گرمای اخیر شمال هند جان خود را از دست داد، زباله‌گرد بود.

گرما و زباله‌گردها؛ چالش جدید هند

خطر محل‌های دفن زباله هند برای افراد مجاور

گرمای فزاینده تابستان در محل‌های دفن زباله، انتشار گازهایی همچون متان و دی‌اکسید کربن را افزایش می‌دهد که تنفس آن‌ها در سطوح دفن زباله به دلیل کاهش اکسیژن می‌تواند خطرناک باشد. بدتر از همه، تقریباً تمام آتش‌سوزی‌های زباله‌های مدفون در تابستان اتفاق می‌افتد که ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند.

هند سالانه حداقل ۶۲ میلیارد کیلوگرم زباله تولید می‌کند و بعضی محل‌های دفن زباله آن مثل سایت غازی‌آباد در خارج از دهلی‌نو، به معنای واقعی کلمه کوه‌های زباله هستند. با وجود اینکه قانون در سال ۲۰۱۶ جداسازی زباله‌ها را اجباری کرد تا مواد خطرناک به محل‌های دفن زباله راه پیدا نکند، اما این قانون به‌خوبی اجرا نمی‌شود و خطرات زیاد ناشی از این مسئله زباله‌جمع‌کن‌ها را تهدید می‌کند.

گرما و زباله‌گردها؛ چالش جدید هند

تأثیر تغییرات اقلیمی بر جمع‌آوری زباله

میزان خطر جمع‌آوری زباله که در نوع خود کاری خطرناک است، با تغییرات آب‌وهوایی شدت می‌یابد. بنیان‌گذار گروه تحقیقات و اقدامات زیست‌محیطی چینتان مستقر در دهلی‌نو معتقد است که دست‌های آلوده زباله‌جمع‌کن‌ها منجر به انتقال آلودگی و بروز بیماری در این افراد می‌شود و گرمای شدید خطرات جدیدی را برای جمع‌کنندگان زباله که از قبل نیز قربانی تبعیض‌های اجتماعی و شرایط کار وحشتناک هستند، اضافه کرده است.

گرمای سال جاری فاجعه‌بارترین اتفاقی است که برای این قشر از مردم هند در حال وقوع است و آن‌ها مطمئن نیستند که بتوانند از این گرمای شدید جان سالم به در ببرند. دیدن صحنه‌های مربوط به وضعیت فقرا در گرمای سوزان بین زباله‌ها بسیار غم‌انگیز است. کارشناسان برنامه‌ریزی گرما و بهداشت عمومی می‌گویند افرادی که مجبور به کار در فضای باز هستند به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گرما با بیشترین خطرات مواجه هستند که از آن جمله می‌توان به گرمازدگی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های مزمن کلیه اشاره کرد.

گرما و زباله‌گردها؛ چالش جدید هند

به گفته مدیر تیم تاب‌آوری اقلیمی در برنامه شورای دفاع از منابع طبیعی هند، زباله‌گردها آسیب‌پذیرترین افراد در شرایط آب‌وهوایی و گرمای شدید امسال هستند. بسیاری از آن‌ها مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود شده‌اند زیرا نمی‌توانند به اندازه کافی کار کنند و هزینه تهیه غذا را تأمین کنند. آن‌ها معتقدند اگر بیشتر کار کنند، راهی بیمارستان خواهند شد و مجبورند هزینه‌های بیمارستان را متحمل شوند.

تأمین منبع آب آشامیدنی، سایه و ساختمان نسبتاً خنک در نزدیکی محل‌های دفن زباله از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای کمک به این قشر انجام داد. کارشناسان معتقدند باید آن‌ها را تشویق کرد که از کار در گرمای زیاد اجتناب کنند و در صورت نیاز به آن‌ها مراقبت‌های پزشکی فوری داده شود.

درحالی‌که هند گام‌های مهمی برای طراحی برنامه‌های اقدام گرمایی برداشته است، اما اجرای آن‌ها در سراسر کشور با چالش‌هایی روبه‌رو است که تبدیل سیاست‌های اقلیمی به اقدام عملی را مشکل می‌کند.

گرما و زباله‌گردها؛ چالش جدید هند

کد خبر 768829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.