ایران ساز باشید مثل رئیسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه چهاردهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران ساز باشید مثل رئیسی» نوشت: کارنامه عملکرد شهید رئیسی در زمان محدود ۲ سال و ۹ ماه، آن هم در شرایطی که کشور با انبوه مشکلات و نابسامانی‌ها تحویل داده شد، به قدری قابل دفاع است که هر ناظر بی‌انصافی لب به تحسین می‌گشاید اما متأسفانه برخی نامزدهای انتخابات به جای درک این واقعیت وارد رقابت با شهید شدند. در حدود ۴۰ روزی که از شهادت رئیس‌جمهور مغتنم می‌گذرد، گزارش‌های متعددی از باز شدن گره‌های کشور در هزار روز خدمت دولت منتشر شد؛ گره‌هایی که برخی دولت‌های دو دوره‌ای هم از گشودن آنها عاجز بودند. ندیدن این حقایق و خاک پاشیدن بر آفتاب، نشان هر چه باشد نشان صداقت و انصاف نیست. شهید رئیسی کشور را در شرایطی تحویل گرفت که همه شاخص‌های اقتصادی در بدترین وضعیت خود حتی نسبت به سال‌های جنگ تحمیلی بود. نکته مهم اینکه دولت وقت برای جلوگیری از پیشروی بحران کاملاً مستأصل بود و حسّ بی‌دولتی و ناامیدی در کشور سایه سنگینی انداخته بود.

در کنار مشکلات اقتصادی، گسترش کرونا و مرگ روزانه صدها جان شریف، فضای مبهم و یأس‌آلودی ایجاد کرده بود. جامعه چشم‌انداز و افق نداشت. در دو سه سال منتهی به پایان دولت دوازدهم، ادبیات جریان رسانه‌ای معاند که امتداد آن در داخل نیز بسامدی قوی داشت، القای فروپاشی قریب‌الوقوع جامعه ایرانی بود. یعنی معاند به دنبال القای این مفهوم بود که کار از مرحله براندازی عبور کرده و به علت انباشت حجم عظیمی از مشکلات و فعال شدن انواع گسل‌های معیشتی، قومیتی، جنسیتی، مذهبی و نسلی، جامعه ایران بدون نیاز به دخالت بیرونی (براندازی)، در حال فروپاشی از درون است. شرایط به قدری وخیم بود که آقای جهانگیری، معاون اول دولت دوازدهم در اولین جلسه دولت با شهید رئیسی صراحتاً اذعان کرد «حتی در سال‌های جنگ تحمیلی هم کشور با این حد از وخامت مواجه نبوده و منابع کشور ته کشیده است». این عین عبارت آقای جهانگیری در جلسه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ است. شهید رئیسی با ایثار کم‌نظیر خود بار اداره کشور را در این شرایط به دوش گرفت.

ایران ساز باشید مثل رئیسی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توضیح درباره آمارهای تحریف‌شده و نمودارهای جعلی علیه دستاوردهای دولت شهید رئیسی» نوشت: به گزارش کیهان، در مناظره شامگاه دوشنبه ریاست جمهوری، یکی از کاندیداها عنوان کرد: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته؛ چون پول چاپ کرده‌ایم. در همین زمینه بهادری جهرمی، سخنگوی دولت عنوان کرد: نرخ رشد نقدینگی در دولت شهید رئیسی از ۴۲ و هشت دهم درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۴ و یک دهم درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد. مقابل دوربین گرفتن نموداری که انبوه نقدینگی دولت سابق را به‌اضافه نقدینگی جدید، مجموعاً با هم نشان می‌دهد، بی‌اخلاقی سیاسی است. در مناظره سه‌شنبه هم بحث نقدینگی و تورم به میان کشیده شد و یکی از کاندیداها ادعاهایی مطرح کرد که واکنش دولتمردان و بانک مرکزی را به همراه داشت.

طبق اعلام بانک مرکزی، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد. بدون تردید، روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسئله‌ای واقعاً نگران‌کننده بود و تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیرهای کلان اقتصادی به‌وجود آورد.

آمارها حاکی از آن است که رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریورماه ۱۴۰۰) به رقم ۴۰ و نیم درصد رسیده بود، در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی نموده است؛ به‌طوری‌که این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۱ و یک دهم درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۴ و سه دهم درصد رسیده است. این امر حاکی از آن است که طی دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان ۱۶ و دو دهم واحد درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده بالاترین میزان کنترل رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف است.

ایران ساز باشید مثل رئیسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشرفت کشور با رأی مردم» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات را کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها خواندند و گفتند: این مسئله عللی دارد که اهل سیاست و جامعه‌شناسان آن‌ها را بررسی می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری، تصور برخی‌ها را مبنی بر اینکه هر کسی در مرحله اول رأی نداده مخالف نظام است، صددرصد اشتباه خواندند و گفتند: ممکن است عده‌ای، از برخی مسئولان یا حتی نظام اسلامی خوششان نیاید، همان‌گونه که آزادانه این حرف‌ها را می‌زنند، اما این ذهنیت که هر کسی رأی نداده متصل به این افراد و این طرز فکر است کاملاً غلط و اشتباه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: خیلی‌ها مشکل و کار و گرفتاری دارند یا به علل دیگر در رأی‌گیری شرکت نکردند که ان‌شاءالله در مرحله دوم اجتماع مردم پای صندوق‌های رأی، شوق‌انگیز و مایه آبروی نظام باشد. رهبر انقلاب مشارکت مردم را پشتوانه و مایه سربلندی نظام خواندند و تأکید کردند: هر قدر مشارکت بهتر، صریح‌تر و روشن‌تر باشد نظام برای تحقق اهداف خود در داخل و پیگیری اهداف در مجموعه امتداد راهبردی کشور، از توانایی بیشتری برخوردار خواهد شد که این مسئله فرصت بسیار بزرگی است. رهبر معظم انقلاب در همین زمینه تصریح کردند: «آن چیزی که مسلم است. این است که اگر کسی تصور کند که این عده‌ای رأی ندادن به خاطر این بود که با نظام مخالف بودن سخت در اشتباه است. این برداشت و این فهم صد درصد اشتباه است خب بله ممکن است یک تعدادی از یک مسئول خوشش نیامد یا تعدادی باشند که از اصل نظام خوششان نیاد. نه اینکه نداریم چرا هستند. آزادانه هم حرف می‌زنند، حرفشان را هم می‌شنویم و ما هم می‌دانیم که چه حرفی می‌گویند. این‌جوری نیست که از چشم‌ها پنهان باشد می‌دانیم چه کسانی هستند. با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند. بله این‌ها هستند. اما اینکه هر کس که رأی نداده را ملحق به این‌ها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است.

ایران ساز باشید مثل رئیسی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «نداشتن برنامه افتخار نیست» را برگزید و نوشت: عصر دیروز مصلای تهران جای سوزن انداختن نبود! آخرین برنامه تبلیغاتی سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برگزار شد؛ برنامه‌ای پرشور با حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم که آمده بودند با شعار ادامه راه رئیس‌جمهور شهید سیدابراهیم رئیسی، از کاندیدای جبهه انقلاب حمایت کنند. در این مراسم که پرویز فتاح با زبان آذری برای مردم صحبت کرد و علی نکیزاد، رئیس ستاد قالیباف حمایت خود را از جلیلی اعلام کرد، کاندیدای جبهه انقلاب گفت: تفاوت است بین کسی که جمهوری اسلامی را حرم می‌بیند و کسی ایران را قفس می‌بیند.

سعید جلیلی اظهار داشت: خوشحالم که در این مکان مقدس در جمع شما حضور پیدا کردم اما فلسفه حضور ما چیست. این شور و شوق و شعور و این مسؤولیت‌شناسی برای چیست؟ برای یک انتخاب بزرگ. وی گفت: ملت ما نشان داده است که هنر او انتخاب‌های صحیح و به‌موقع است. با انقلاب، اسلام را انتخاب کرد و احیا شد. ملت ما ۴۵ سال یک حرکت بزرگ را دنبال کرد. از حوادث حماسه ایجاد کرد و امروز می‌خواهد بار دیگر انتخاب کند. وی با بیان اینکه امروز سر یک دوراهی هستیم، ادامه داد: دوراهی یک انتخاب که در ۴ سال آینده و چه‌بسا ۴۰ سال آینده تأثیرگذار باشد. دشمنان ما از انقلاب اسلامی راضی نبودند. جنگ تحمیل کردند. ترور کردند. فشار اقتصادی آوردند اما جواب نگرفتند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز رقیب یک اهرم شکسته ناکارآمد به اسم تحریم را دست خود گرفته و هنوز می‌خواهند از آن استفاده کنند. چون کسانی در این کشور از یک طرف با تحقیر ملت و از سوی دیگر با تحریف آنچه می‌گذرد، می‌خواهند تحریم را کارآمد نشان دهند اما ملت ما اجازه نخواهد داد. وی اظهار داشت: اگر دشمنان زر و زور و تزویر را به کار می‌بردند اما امروز ابزار آنها تحریم و تحقیر و تحریف است. تفاوت است بین کسی که جمهوری اسلامی را حرم می‌بیند و کسی که ایران را قفس می‌بیند.

وی همچنین بیان کرد: کسانی به نداشتن برنامه افتخار می‌کنند. به اینکه نمی‌توانند بر موضوعات اشراف داشته باشند افتخار می‌کنند. ملت ما امروز در این انتخاب قرار گرفته است؛ اینکه چه راهی را انتخاب کند، اینکه چه چیز را دنبال کند.

ایران ساز باشید مثل رئیسی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «روزی برای ما» را برگزید و نوشت: فردا مردم تصمیم خواهند گرفت تا به کدام نامزد اعتماد کرده و سکان هدایت کشور را به دستانش بسپارند. اینکه مسیر مشارکت به کدام سمت رود هنوز مشخص نیست، اما پاستور نشین آینده از روز شنبه راه سختی در پیش دارد و اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، ره به سالمت نخواهد برد. از زمان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد چهاردهم تا امروز که به پایان خط نزدیک شده‌ایم، گروهی از مردم از یک خمودگی و بی تفاوتی به سمت مشارکت و عبور از تردید برای حضور پای صندوق‌های رأی حرکت کرده‌اند؛ تا جایی که دور اول انتخابات در غیاب ۶۰ درصد از شهروندان برگزار شد و ۲۰ درصد از مشارکت کنندگان نیز به نامزدی رأی دادند که قرار نیست وضعیت فعلی را ادامه دهد. بنابراین ۸۰ درصد واجدین شرایط منتقد شرایط فعلی هستند. همین موج آشکار از ناخرسندی‌ها که ریشه‌های مختلفی دارد، با چاشنی بی تفاوتی به انتخابات نتوانست آن طور که باید به کمپین‌های مردمی پرشور و نشاط ختم شود؛ به خصوص در دور اول که با حضور چهره‌های آشنا و وعده‌های بدون پشتوانه و تکراری چهار نفر از نامزدها تنور انتخابات داغ نشد.

در روزهای گذشته با اعلام نتیجه انتخابات شرایط کمی تغییر کرد. دو نامزد با دو دیدگاه کاملاً متفاوت و با خاستگاه اجتماعی متفاوت، مقابل هم قرار گرفتند تا سرنوشت ایران مسئله اصلی این انتخابات باشد و بخشی از مردم با حضور در فضای حمایتی این نامزدهای ریاست جمهوری، نقشی از امید به مشارکت را آفریدند. به همین خاطر، کمپین‌های مردمی کمی جان گرفت. هرچند در دور اول نیز شاهد حضور مردم در ورزشگاه‌ها، مساجد، دانشگاه و حتی پارک مانند آنچه در سنندج رخ داد، بودیم که نشان از امید کم جان اما در حال شکوفا شدن برای فردای ایران بود.

ایران ساز باشید مثل رئیسی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیاست انقباضی جواب می‌دهد» نوشت: تورم ترکیه برای اولین‌بار در ۸ ماه گذشته کاهشی شد. بر اساس آمارهای منتشرشده، نرخ تورم سالانه ماه ژوئن با ۳.۸و احد درصد کاهش به ۷۱.۶ درصد رسید. این مهم پس از آن رخ داد که بانک مرکزی این کشور طی یک‌سال گذشته، نرخ بهره سیاستی را از ۸.۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داد. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که این کاهش در نتیجه سیاست‌های انقباضی اتخاذشده از سوی بانک مرکزی این کشور به وقوع پیوسته است و نتایج موفقیت‌آمیز سیاست‌های متعارف پولی در حال نمایان شدن است. در همین حال «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به بررسی تاریخچه سیاست‌های پولی مدرن پرداخت و با نشان دادن ملزومات اجرای سیاست هدف‌گذاری تورمی نشان داد که بانک مرکزی مدرن نه یک امر لوکس بلکه ضرورت سیاستگذاری مدرن است. بر این اساس، سیاست پولی غالب در جهان در قرن بیست‌ویکم همچنان بر هدف‌گذاری تورمی متمرکز مانده، گرچه پس از بحران ۲۰۰۸ ملاحظاتی به آن افزوده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از عوامل مهم رشد نرخ تورم ترکیه در سال‌های گذشته رشد نقدینگی در این کشور بوده است. آمارها بیانگر آن است که در زمان آغاز اجرای سیاست‌های نامتعارف اردوغان مبنی بر کاهش نرخ بهره، یعنی در سپتامبر سال ۲۰۲۱، نقدینگی ترکیه معادل ۳.۹ هزار میلیارد لیر بود؛ این در حالی است که این عدد در مه سال جاری به ۱۴.۸ هزار میلیارد لیر رسیده است. نرخ تورم ترکیه نیز در حال حاضر معادل ۷۱.۶ درصد است. با وجود اینکه در حدود یک سال گذشته ترکیه با اعمال سیاست‌های انقباضی نرخ بهره خود را به ۵۰ درصد رسانده است، نقدینگی این کشور از ابتدای سال به صورت مستمر افزایش یافته است. اقتصاددانان معتقدند که رشد نقدینگی به همراه سیاست‌های پولی و مالی نامناسب، می‌تواند منجر به دور تورمی شود.

ایران ساز باشید مثل رئیسی

کد خبر 768828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.