پیشتازی چراغ سبز بورس

بازار سهام این هفته در چهار روز با چراغ سبز به کار خود پایان داد و افزایش شاخص کل و قیمت سهام در این هفته، تغییر رنگ نماد بعضی سهام‌ها به سبز در صفحه نمایش بورس را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار سرمایه در هفته دوم تیر روند رو به رشد داشت و شاخص کل بورس در چهار روز به رنگ سبز درآمد، میانگین ارزش معاملات خرد بدون تغییر نسبت به هفته قبل در محدوده ۳، ۳ همت باقی ماند و شاخص کل ۰.۷ درصد و شاخص هم‌وزن ۰.۳ درصد رشد کردند.

در آخرین روز کاری این هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۰ هزار و ۳۵۸ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۶۹ واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز ۱۹۰۴ واحد بالا رفت و در عدد ۶۷۵ هزار و ۴۴ واحد ایستاد، همچنین روز چهارشنبه ۲۵۴ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن به ۵,۹۹۶ میلیارد تومان رسید.

افت و خیز شاخص‌ها در ابتدای هفته

در نخستین روز هفته، شاخص کل با رشد ۰.۵۲ درصدی همراه شد و این روند در شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۸ درصدی نماگر آن ادامه یافت. معاملات این روز، رشد حدود ۱۱ هزار واحدی شاخص و بالا رفتن تا سطح ۲ میلیون و ۹۶ هزار واحدی آن را به دنبال داشت همچنین ارزش معاملات خرد به ۳,۷ همت رسید و ۱۴۵ میلیارد تومان از مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها چرخید. بوعلی و حکشتی در رأس خریدهای حقیقی و بیدار و کنور در صدر خریدهای حقوقی قرار داشتند.

روز یکشنبه هر دو نماگر بازار با کاهش نسبت شدیدی روبه‌رو شدند، به طوری که شاخص کل در این روز ۱.۱ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۵۳ درصد کاهش داشتند. ارزش معاملات خرد به ۳.۴ همت کاهش یافت و ۹۰۶ میلیارد تومان از تقدینگی بازار از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد، حقیقی‌ها به‌طور عمده بدار و فزر خریدند و حقوقی‌ها بیشتر از اهرم و خودرو حمایت کردند.

بازگشت نماگرها به رشد

روز دوشنبه نماگرهای بازار سهام مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند، شاخص کل با رشد ۰.۱۱ درصدی و ۲ هزار واحدی دوباره به سطح دو میلیون و ۷۵ هزار واحدی برگشت. شاخص هم‌وزن ۰.۰۱ درصد افت کرد و ارزش معاملات خرد به ۲.۷ همت کاهش یافت، همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار به نفع خریداران حقوقی چرخید، در حالی که خریداران حقیقی بیش از همه اهرم و حفارس خریدند و عمده‌ترین خرید حقوقی شامل ثپردیس و فملی بود.

معاملات روز سه‌شنبه نیز با افزایش به ترتیب ۰.۷۴ درصد و ۰.۷۶ درصدی شاخص کل و شاخص هم‌وزن بسته شد و بیش از ۱۵ هزار واحد رشد در بازار به ثبت رسید. در این روز بازار پرتقاضا بود زیرا جو مثبت ابتدایی صندوق‌های اهرمی به کل بازار سرایت کرد و شاخص کل تا ارتفاع ۲ میلیون و ۹۰ هزار واحد بالا رفت.

ارزش معاملات خرد به ۳.۲ همت افزایش یافت و حجم نقدینگی که از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد به ۶۳ میلیارد تومان رسید. کنورح و شتاب، بیشترین خریدهای حقیقی را تشکیل دادند و حقوقی‌ها به‌طور عمده فملی و مهان خریداری کردند.

روز پایانی هفته نیز رشد شاخص‌های بورسی ادامه داشت تا جایی که شاخص کل ۰.۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۰.۲۸ درصد رشد کردند. در سیزدهم تیر، شاخص کل بورس نسبت به روز قبل بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافت و تا ارتفاع ۲.۱ میلیون واحد بالا رفت که نشان‌دهنده روند مثبت و رونق در بازار سهام تهران بود. ارزش معاملات خرد به ۳.۷ همت رسید و ۱۶۲ میلیارد تومان از مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها چرخش کرد، شتاب و نارنج در بالای جدول خریدهای حقیقی و اهرم و فملی در رأس خریدهای حقوقی بودند.

افت ارزش نیمی از صنایع

این هفته بیش از نیمی از صنایع و نمادها با افت ارزش روبه‌رو شدند و صنایع چاپ، فعالیت‌های هنری و استخراج کانی‌های فلزی متحمل بیشترین افت ارزش بازار شدند اما صنایع حمل‌ونقل، لاستیک و پلاستیک و خرده‌فروشی بیشترین رشد ارزش بازار را تجربه کردند.

نمادهای واعتبار، لابسا، پلاسک، کرومیت و دامین رکورددار دریافت بازدهی منفی شدند و نمادهای حفارس، آس‌پ، حکشتی، معین و پکرمان بیشترین بازدهی مثبت را داشتند.

رنگ سبز در بازار بورس نشان‌دهنده افزایش قیمت سهم نسبت به قیمت قبلی و رشد ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است و نشان‌دهنده اعتماد بازار به آن سهام و بهبود وضعیت مالی و عملکرد شرکت مربوطه خواهد بود، بر این اساس بازار سهام در این هفته با رشد شاخص کل و افزایش قیمت برخی از سهام، روند مطلوبی را تجربه کرده است که می‌تواند بازتاب بهبود اوضاع اقتصادی و صنعتی شرکت‌های بورسی باشد.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ خروج سرمایه حقیقی در کنار نوسانات ارزش معاملات خرد در سطح سه همتی، شاخص‌های اصلی بازار سهام را درگیر کرده‌اند بر این اساس بازار سهام همچنان از نوسانات سنگین قیمتی و ایجاد صفوف خرید و فروش سنگین پرهیز می‌کند و رفتار احتیاطی بین معامله‌گران و سهامداران تشدید شده است.

کد خبر 768825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.