راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه/ این بیماری چه علائمی دارد؟

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: به‌منظور پیشگیری از بروز سنگ کلیه، نوشیدن روزانه هشت تا ۱۲ لیوان آب، مصرف مرکبات و به حداقل رساندن مصرف نمک و شکر مصنوعی، محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی اگزالات و فسفات همچون چای، شکلات، نوشابه، آجیل و اسفناج، باید مدنظر افراد قرار گیرد.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه با تجمع مواد معدنی در ادرار، متبلور شدن و سپس چسبیدن آن‌ها به یکدیگر، سنگ‌های ادراری تشکیل می‌شود، اظهار کرد: با افزایش بیش از حد مواد معدنی در ادرار، کریستال‌هایی تشکیل خواهد شد که به یکدیگر متصل هستند و در پی این روند، شاهد تشکیل شدن سنگ در کلیه یا مثانه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افراد سنگ‌های ادراری را تحت عنوان سنگ کلیه می‌شناسند، افزود: سنگ‌های ادراری می‌تواند در کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شود که در این بین بیش از ۵۰ درصد سنگ‌های ایجاد شده در سیستم ادراری افراد، به سبک زندگی آن‌ها وابسته است.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه تعادل نداشتن مواد معدنی موجود در ادرار از جمله کلسیم و اسید اوریک می‌تواند منجر به ایجاد سنگ‌های دستگاه ادراری شود، تصریح کرد: افراد درگیر با سنگ کلیه به‌طور معمول در مراحل ابتدایی ابتلاء، شاهد بروز علائمی نخواهند بود.

صالحی ادامه داد: زمانی که سنگ در کلیه شروع به حرکت می‌کند، افراد درگیر علائمی از جمله درد هنگام ادرار، قرمز یا قهوه‌ای بودن ادرار، تهوع و استفراغ، نیاز به ادرار مداوم، تب و لرز درد شدید و احساس درد در اطراف و پشت دنده‌ها را تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، با اصلاح سبک زندگی، افراد می‌توانند از بروز بیش از ۵۰ درصد بیماری‌ها جلوگیری کنند، ادامه داد: سبک زندگی عامل بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی افراد محسوب است و عادات غذایی، نژاد و ارث افراد نیز می‌تواند در تولید سنگ ادراری مؤثر واقع شود.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: کم نوشیدن آب، چاقی و اضافه وزن، مصرف غذاهای حاوی نمک یا شکر زیاد و نداشتن تحرک و ورزش، از جمله عادت‌هایی است که در تشکیل سنگ‌های ادراری مؤثر خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه به‌طور کلی افراد با رعایت کردن مواردی می‌توانند از احتمال بروز سنگ کلیه جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: به‌منظور پیشگیری از بروز سنگ کلیه، نوشیدن روزانه هشت تا ۱۲ لیوان آب، مصرف مرکبات و به حداقل رساندن مصرف نمک و شکر مصنوعی، محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی اگزالات و فسفات همچون چای، شکلات، نوشابه، آجیل و اسفناج، باید مدنظر افراد قرار داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه افراد نباید بدن خود را کم آب نگه دارند و از عواملی که منجر به کم آبی بدن می‌شود همچون مصرف الکل پرهیز کنند، اضافه کرد: صرف زیاد مکمل‌های کلسیمی، نداشتن تعادل در مصرف پروتئین، مصرف نکردن میوه و سبزیجات، استفاده از غذاهای از پیش پخته شده یا موادغذایی کنسروی، مصرف مکمل‌های خودسرانه و مدیریت نکردن استرس، از دیگر عواملی است که در ایجاد سنگ کلیه تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 768822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.